• Anonym (Linnéa)

    Jag vet inte varför jag känner så här...

    Jag har en son på tio år. Vi har varit själva sedan han var ett år gammal. De första fem åren som singel kände jag en stor sorg över att det aldrig blev fler barn. Jag hade så gärna gett honom syskon. Jag bestämde mig till slut för att inte gräva ner mig mer. Jag och min son var friska och vi hade ett bra liv ändå. Mitt liv handlade om min son. Sen började ett nytt liv när sonens kompisar tog större plats i hans liv. Plötsligt fick jag en väldig massa tid jag aldrig haft. Kändes som värsta lyxen! Och då träffade jag min man. Egentligen har jag känt honom i många år, men han hade jobbat utomlands de senaste 10 åren. Plötsligt var våra känslor för varandra helt annorlunda. Han flyttade hem och vi gifte oss. Och han tjatade. Han ville så gärna ha barn. Jag kände stor glädje! Min dröm, mitt livs sorg över att aldrig få fler barn, nu skulle vi få det i alla fall. Men jag tvekade också. Mycket. Min son skulle ändå inte ha någon sammanhållning då åldersskillnaden blir för stor, och jag hade ju precis sett glimten av det många kallar för egentid. Det var något spännande och roligt! Ville jag binda upp mig igen? Nej. Kände jag mig för gammal för fler barn nu? Ja. Ville jag ändå gärna ha en liten? Ja.

    Och då bestämde jag mig. Jag sa okej. Jag tänkte att all min tvekan berodde på att jag varit så inställd på (och förlikat mig med) att det aldrig skulle bli fler barn.

    När jag plussade kände jag otrolig glädje! Vad underbart allt var! Men så fick vi mf i v.10. Jag blev sjukskriven och var helt förstörd. Totalt knäckt psykiskt. Till slut var jag tillbaka på banan igen, och nu har jag plussat igen. Men det blir inget barn i år om det inte blir ett prematur. Ytterligare ett årtal mellan sonen och det nya barnet. Jag känner mig mest ledsen och nedstämd. Jag är trött och sur. Jag känner inte alls glädje över graviditeten, som jag gjorde första gången. Känner bara irritation och att jag är för gammal för det här. Och då får jag dåligt samvete för det lilla livet i mig, och jag bara gråter och gråter. Det känns som att jag ångrar den här graviditeten. Men den förra såg jag ju så mycket fram emot?? Förstår inte alls varför jag känner så här...

  • Svar på tråden Jag vet inte varför jag känner så här...
  • Anonym (Mellanbarn)

    Ang. Åldern mellan barnen så kan jag säga så här: jag har helsyskon som är nära mig i ålder och halv syskon som är mycket yngre än mig (10-12 år) älskar dom (nästan mer än mitt helsyskon), jag ser dom inte som halvsyskon och jag tycker inte att vår åldersskillnad gör något alls, snarare tvärtom. Jag vet att mitt helsyskon känner samma sak för dom. Kan säga att jag och mina småsyskon aldrig har bråkat vilket man inte kan säga med mitt helsyskon där det var krig jämt och vilket ligger till grund för vår lite sämre relation idag. Det finns massa positivt med att få syskon när man är liten äldre, te.x. Att man är stor nog för att dra till en kompis eller liknande på eget bevåg när de blir jobbiga osv. Då tär det inte lika mycket som att alltid behöva "umgås som en familj " bara för att man är i samma ålder. Och tänk på att du inte är ensam denna gång, egentid kan du få massor av din man om du säger att du behöver det. Förhoppningsvis fattar han att det är viktigt för dig och ger dig det om DJ vill ha det. Några tankar bara, hoppas det löser sig!

  • Anonym (Mellanbarn)

    Det jag även ville ha sagt var att jag förstår känslan av att binda upp sig igen och inte veta vad man ger sig in på, det tar nått år sen går det mesta på rutin och sen brukar det gå på räls. Tänk också på att gravidhormoner är ett riktigt sattyg om man försöker tänka rationella tankar :)

  • Anonym (:))

    Det blir bra ska du se!!! Tror du kanske är lite i chock? Gammal??? Hur gammal är du? Själv är jag 41 och väntar en liten sladdis som får halv syskon som är 13 och 15 år...

    Man blir inte äldre en man känner sig ;)

Svar på tråden Jag vet inte varför jag känner så här...