• Anonym (fd. SD röstare)

    Fyfan aldrig medra SD!!!!

    alltså fyfaaan ja trodde SD brydde sig om oss som har det sämre å ville hjälpa å bygga upp välfärden igen! Men nu tycker ju dom att det är en bra ide med massa rövarsvin i välfärden. Trodde på riktigt inte det om dom fyfan säger ja bara!

  • Svar på tråden Fyfan aldrig medra SD!!!!
  • Anonym (Wtf)

    Men du ansåg väl att invandringsfrågan var viktigare, eller hur? Det var väl därför du röstade på SD?

  • Anonym (Caveat)

    Jag är ingen SD-anhängare (så var det sagt). Men eftersom jag antar att TS syftar till utredningen om vinster i välfärden vill jag ändå säga att det var bra att SD ställde sig bakom alliansens krav på tilläggsdirektiv. 

    Tidigare har jag också varit tveksam till att välfärdsföretag ska vara privatägda. Men min syn är numera att det ändå är bättre att företagen drivs av ekonomiska principer, hellre än av okunniga landstingspampar och tjänstemän.

    Sedan är det bra att alliansen vill ställa höga krav (det var väl det som SD ställde sig bakom?) på ägarna och på att kvalitetsarbete förs m.m.

  • mr me
    Gathenhielm skrev 2015-05-28 11:03:51 följande:

    Vad syftar du på?


    Troligen vinster i välfärden.

    Problemet med SD är att de är en grupp rasister från Skåne som saknar ideologi och alla som på något sätt har någon som helst kunskap eller kompetens och därmed hotar partiledningen anklagar man för rasism och rensar ut ur partiet.

    Syftet med "nolltoleransen" var ju inte att ta itu med rasismen utan att rensa bort alla som kan hota "de fyras gäng" i partitoppen.

    För de som inte känner till det så är Jimmie Åkesson, Mattias Karlsson, Björn Söder och Richard Jomshof ett gammal kompisgäng från Lund som tillsammans styr partiet med järnhand. Kritiserar man dem så åker man ut och med tanke på att de själva är ganska så mediokra som personer så blir partiet därefter.

    Allliansens miljardslöseri inom välfärden där tiotals skattemiljarder varje år hamnar i fickorna på korrupta "rövarsvin i välfärden" kan man inte direkt koppla till politisk konservatism.

    Konservatism handlar om försiktighet och sparsamhet med skattebetalarnas pengar. Men SD vet inte om det eftersom de inte kan sin egen ideologi.
  • mr me
    Anonym (Caveat) skrev 2015-05-28 11:10:42 följande:

    Jag är ingen SD-anhängare (så var det sagt). Men eftersom jag antar att TS syftar till utredningen om vinster i välfärden vill jag ändå säga att det var bra att SD ställde sig bakom alliansens krav på tilläggsdirektiv. 

    Tidigare har jag också varit tveksam till att välfärdsföretag ska vara privatägda. Men min syn är numera att det ändå är bättre att företagen drivs av ekonomiska principer, hellre än av okunniga landstingspampar och tjänstemän.

    Sedan är det bra att alliansen vill ställa höga krav (det var väl det som SD ställde sig bakom?) på ägarna och på att kvalitetsarbete förs m.m.


    Problemet är att välfärdsmarknaden inte är en fri marknad, vilket många av ni som är liberaler felaktigt tror. Det är för det första inte konsumenten själv som betalar, vilket gör att de ekonomiska prissättningsmodellerna är helt satta ur spel.

    Resultatet blit istället ett väldigt korrupt system där de som tar hem de mest lukrativa välfärdsavtalen ofta har kontakter inom regering, riksdag, kommun eller landsting. Det finns gott om exempel på politiker som stoppat skattepengar i egen ficka eftersom de tagit beslut i fullmäktige/riksdag som sedan lett till att det företag de själva är engagerade i fått ett lönsamt kontrakt.

    I alla andra länder än Sverige hade man kallat det korruption och kallat in en riksåklagare för att utreda det.
  • Anonym (Wtf)
    mr me skrev 2015-05-28 11:15:46 följande:

    Problemet är att välfärdsmarknaden inte är en fri marknad, vilket många av ni som är liberaler felaktigt tror. Det är för det första inte konsumenten själv som betalar, vilket gör att de ekonomiska prissättningsmodellerna är helt satta ur spel.

    Resultatet blit istället ett väldigt korrupt system där de som tar hem de mest lukrativa välfärdsavtalen ofta har kontakter inom regering, riksdag, kommun eller landsting. Det finns gott om exempel på politiker som stoppat skattepengar i egen ficka eftersom de tagit beslut i fullmäktige/riksdag som sedan lett till att det företag de själva är engagerade i fått ett lönsamt kontrakt.

    I alla andra länder än Sverige hade man kallat det korruption och kallat in en riksåklagare för att utreda det.


    Kan du hänvisa till ett par exempel där politiker stoppat skattepengar i egen ficka?
  • mr me
    Anonym (Wtf) skrev 2015-05-28 11:17:59 följande:
    Kan du hänvisa till ett par exempel där politiker stoppat skattepengar i egen ficka?

    Ehm?

    Hela Boreliusaffären med Attendo, har du missat den? Det var typ bara jättestort i flera års tid i varenda tidning och nyhetsinslag i Sverige.

    Jag bara tog en artikel i mängden här:


    www.expressen.se/nyheter/reinfeldts-radgivare-gor-skandalklipp/

  • Anonym (Caveat)
    mr me skrev 2015-05-28 11:15:46 följande:
    Problemet är att välfärdsmarknaden inte är en fri marknad, vilket många av ni som är liberaler felaktigt tror. Det är för det första inte konsumenten själv som betalar, vilket gör att de ekonomiska prissättningsmodellerna är helt satta ur spel.

    Resultatet blit istället ett väldigt korrupt system där de som tar hem de mest lukrativa välfärdsavtalen ofta har kontakter inom regering, riksdag, kommun eller landsting. Det finns gott om exempel på politiker som stoppat skattepengar i egen ficka eftersom de tagit beslut i fullmäktige/riksdag som sedan lett till att det företag de själva är engagerade i fått ett lönsamt kontrakt.

    I alla andra länder än Sverige hade man kallat det korruption och kallat in en riksåklagare för att utreda det.
    Jag vet inte om det är mig du kallar liberal, men jag har inte påstått att välfärdsmarknaden i alla delar är fri, i så måtto att pris och kvalitet styrs av efterfrågan från konsumenter. Däremot har jag börjat överväga om det inte är bättre att ekonomisk effektivitet styr även välfärdsföretagen, än att politiker gör det. 

    Varför anses egentligen politiker vara bättre än företagare på att driva företag?
  • Anonym (Caveat)
    mr me skrev 2015-05-28 11:23:44 följande:

    Ehm?

    Hela Boreliusaffären med Attendo, har du missat den? Det var typ bara jättestort i flera års tid i varenda tidning och nyhetsinslag i Sverige.

    Jag bara tog en artikel i mängden här:


    www.expressen.se/nyheter/reinfeldts-radgivare-gor-skandalklipp/


    Jag ifrågasätter inte ditt inlägg (för jag minns inte helt den affären), men var Henrik Borelius egentligen en (folkvald) politiker?

    (Sedan kanske det finns andra exempel på korrupta politiker. Men att det finns korrupta politiker gör väl i.o.f. inte att politikerstyrda verksamheter automatiskt är bättre än konkurrensutsatta verksamheter?)
Svar på tråden Fyfan aldrig medra SD!!!!