• Anonym (ts)

    Köpare på Tradera krävde pengar tillbaka för utebliven leverans..

    Jag har börjat sälja lite på Tradera då jag har på tok för mycket saker, och lade ut ett par skor för en låg peng då de var något för stora åt mig. 

    Personen som vann budgivningen betalade inte på en gång efter auktionens slut utan kom med ursäkter att betala senare, vilket jag accepterade. När hon väl betalade (några dagar senare än vad vi kom överens med) så skickade jag skorna som skrymmande brev med posten dagen efter. 

    Efter tre dagar hör hon av sig och påstår att skorna inte har kommit. Jag svarade att det var skickat med posten och skrev med datumet de blev skickade.

    I mitt vinnarmail hade jag skrivit att mitt ansvar slutade när paketet är skickat, dvs att jag inte tar ansvar för ev borttappade paket etc och om de vill att jag skickar spårbart/rek måste de ta kontakt med mig efter avslutad auktion. 

    Dagen efter får jag ett hotfullt sms att jag måste betala tillbaka pengarna till köparen annars skulle hon gå vidare med detta, jag förklarade att skorna är skickade och hänvisade till mitt vinnarmail där det stod att jag inte tar ansvar för borttappade paket. Fick flera sms där det stod att jag skulle betala pengarna annars skulle hon ta det vidare med polis/tradera. Det gällde alltså ett par skor som gick på runt hundralappen. Till sist gav jag upp, och skrev: skicka ditt kontonr då så får jag ordna det på kvällen när jag hade kommit hem. Smset med kontonr kom riktigt fort efter det. 

    Sedan började hon skicka massa sms; "När betalar du in beloppet?" "Jag måste veta exakt när du betalar in beloppet på mitt konto!!" "Vet du vilken tid du är hemma och kan föra över pengarna?" etc. Jag svarade bara kort: "Jag för över dem när jag är hemma ikväll, jag vet inte när jag kommer hem. Jag är bortrest över dagen och som sagt så vet jag inte vilken tid jag kommer hem." Fick som svar till det: "Pengarna ska finnas på mitt konto senast imorgon, annars tar jag detta vidare!", jag förklarade då att vi har olika banker så att det kan ta en viss tid innan det syns på kontot. Inget svar tillbaka på det. 

    Jag har verkligen ångrat att jag gjorde så, säkert så har skorna kommit till personen och hon har lurat mig totalt. Kollade på hennes lämnade omdömen och hon hade lämnat ett fåtal negativa omdömen på andra auktioner: "Ingen vara trots betalt och inga pengar tillbaka heller!" Jag har blockerat henne nu och funderar på om jag ska lämna ett negativt omdöme (fast då får jag väl ett tillbaka också antar jag) eller om det bara är att glömma och gå vidare? Vad hade ni gjort i mitt läge? 

  • Svar på tråden Köpare på Tradera krävde pengar tillbaka för utebliven leverans..
  • Anonym (Hm)

    Jag hade anmält henne till Tradera. Dessutom har posten 2v på sig att leverera och därefter ska man anmäla försändelsen som saknad..

  • Anonym (Wildrat)

    Använd alltid "brev skicka lätt" istället för vanligt brev. Bokas och betalas via postens hemsida. Då skickas det som brev men man får ett spårbart nummer och du har bevis för att du skickat.

    Fast i det här fallet behöver du inte göra nåt. Varken polisen eller Tradera kommer göra nåt heller. Brevet är postens ansvar nu.

  • Anonym (ts)

    När det kommer till dyrare produkter skickar jag alltid med postens skicka lätt men när det gäller billigare saker blir det billigare att skicka som skrymmande.

    Suck, vilka hemska människor det finns. Jag tror verkligen att hon har fått skorna nämligen!

Svar på tråden Köpare på Tradera krävde pengar tillbaka för utebliven leverans..