• Anonym (Lisa)

    Vägra resor i jobbet pga flygrädsla?

    För två år sen fick vi en ny chef. Hon är jättebra som chef, men har en förkärlek för att lägga personaldagar, kickoffer och liknande utomlands. Bara i år har vi varit i Italien och Frankrike och efter semestern blir det England. Nu är det så att jag är extremt flygrädd. Har alltid varit rädd för att flyga, men det hela blev nästintill outhärdligt när min syster avled i en flygolycka för några år sen. Numera är det en plåga att sätta sig på ett plan, jag mår illa flera dagar före en resa och kan inte njuta av vistelsen på plats eftersom jag vet att jag måste flyga hem igen om några dagar. 

    Min chef säger att "alla ska med" på de här resorna, men jag mår så dåligt av detta. Nu vill jag veta om det verkligen är ett måste att följa med på sånt här? Det är ju egentligen inte jobb på det viset utan mest nöjesresor.  Får man neka? Eller blir det arbetsvägran då?

    Snälla hjälp mig!

  • Svar på tråden Vägra resor i jobbet pga flygrädsla?
  • Anonym (Anna)

    Hej ts. Du skriver att hon för övrigt är en bra chef och om du inte har ett arbete där det normalt ingår resor så finns inget tvång att medverka. Be om att få ett samtal med henne där du förklarar vad det handlar om. Var tydlig med att förklara att det handlar om själva flygningen och inte om umgänget med arbetskamraterna. Många människor ser resor som en löneförmån och en generös arbetsgivare och det är nog så hon ser det. Om hon är en bra chef så kommer hon förstå.

  • sportpappa

    Först och främst måste du ta reda på om det är obligatoriskt eller frivilligt. Att hon säger "alla ska med" behöver inte betyda att det är obligatoriskt. Kolla upp det.

    Om det är obligatoriskt så är det arbetstid som du ska ha full ersättning för med full lön, övertid, traktamente och restidsersättning.
    Av giltiga privata skäl så kan du neka till att följa med. Vanliga giltiga skäl är svårigheter med barnomsorg och husdjurspassning.

    Om det är frivilligt så behöver du så klart inte deltaga.

  • BengtH
    Anonym (Lisa) skrev 2015-05-28 07:58:23 följande:

    För två år sen fick vi en ny chef. Hon är jättebra som chef, men har en förkärlek för att lägga personaldagar, kickoffer och liknande utomlands. Bara i år har vi varit i Italien och Frankrike och efter semestern blir det England. Nu är det så att jag är extremt flygrädd. 


    Flyger du i arbetet pga. andra anledningar som tex. affärsmöten ?

    Jag är själv mycket flygrädd och har inte suttit i ett flygplan sen 1997, trots det har jag varit både i Moskva, London och Barcelona de senaste åren...med tåg Glad

    Då jag berättat för andra att jag och familjen åkt tåg hela vägen från Norrköping till Barcelona brukar folk bara skaka på huvet, varför åka tåg när man kan flyga det går ju mycket snabbare.

    -Farligt att flyga ??
    -Neeej, flyget är det säkraste som finns, flygolyckor sker ju nästan aldrig.
    -Ähum, Malaysian airlines ? Air France  ? och nu senaste Germanwings?
    -Nej, tänk inte på det, gå till en psykolog och bota din flygrädsla istället.
Svar på tråden Vägra resor i jobbet pga flygrädsla?