• Anonym (Sjuk)

    Kan chefen kräva sjukintyg?

    Jag började ett nytt jobb i måndags. I tisdags var jag så illa tvungen att sjukskriva mig, då min man smittade mig med sin maginfluensa. Chefen var förstående och sa "vi ses imorgon, du kan väl höra av dig i eftermiddag och berätta hur du mår?"

    Sagt och gjort, jag hörde av mig och förklarade att jag fortfarande var väldigt dålig och att vi nog inte skulle räkna med att jag kommer imorgon (igår då med andra ord).
    Idag är jag fortfarande väldigt dålig och kunde således inte gå idag heller.

    Nu har min chef skrivit ett sms "jag räknar med att du kommer imorgon, och det gör alla andra också, annars får du nog gå till läkaren och ge mig ett intyg"

    Är det verkligen så konstigt att vara sjuk såhär länge med maginfluensa? Jag har bara haft maginfluensa en gång tidigare och då var jag däckad i nästan en vecka.

    Jag jobbar inom kommunen, så det är mycket folk som rör sig på min arbetsplats, smittar jag ner hela min avdelning, så fungerar inte en stor del av kommunens verksamhet.

    På toppen av allt, så har jag det inte fett med pengar. Tvärtom. Vi får vända på varenda krona, så jag behöver verkligen det här jobbet, men eftersom jag bara jobbat där några dagar, så har jag ännu inte fått ut en lön och kan inte förstå hur jag ska ha råd med att ta mig in till läkaren (får ta buss fram och tillbaka) och sen avgiften på VC. Det kommer bli ett kalas på 400 kr.

    Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt, men är det märkligt med en såhär "lång" maginfluensa? Kan de sparka mig redan? Kan de kräva sjukintyg alla redan? Är det jag som ska stå för detta?

    Hur ska jag förresten orka åka buss in till VC 3 mil och hem, när jag knappt hinner springa till toaletten? :(

  • Svar på tråden Kan chefen kräva sjukintyg?
  • Anonym (Fia)

    Jobbar du bredvid hemmet eller hur kommer det sig att du inte har råd att åka buss till läkaren samtidigt som du har råd att åka buss till jobbet?

    Arbetsgivaren ska ersätta läkarbesöket.

    Självklart låter det konstigt om man har magsjuka i 3 dygn.

  • Anonym (Edgar)

    Enligt lagar och avtal så ska man som medarbetare kunna uppvisa läkarintyg from dag 8 i sjukperioden.
    Så utifrån det behöver du inte lämna något intyg förrän på tisdag.
    En arbetsgivare kan utöver det kräva förstadagsintyg eller intyg tidigare av medarbetarna men då ska man normalt sett vara informerad om det innan.

  • Anonym (Anonym)

    Ring och kolla med VC om du måste ta dig in eller om dom kan skriva sjukintyg per telefon.

    Jag har för mig att arbetsgivare kan begära sjukintyg efter tre sjukdagar. Det är förståeligt tycker jag.

  • Fia 28

    Det är väl inte så konstigt att de kräver intyg när man är borta från jobbet och vill ha lön för det. På mitt jobb krävs det sjukintyg om man är borta mer än 2 dagar. Det är väl olika beroende på var man jobbar.

  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (Fia) skrev 2015-05-28 10:07:52 följande:

    Jobbar du bredvid hemmet eller hur kommer det sig att du inte har råd att åka buss till läkaren samtidigt som du har råd att åka buss till jobbet?

    Arbetsgivaren ska ersätta läkarbesöket.

    Självklart låter det konstigt om man har magsjuka i 3 dygn.


    Jag har åkt med en kollega som plockat upp mig på vägen, det är inga problem för honom :)

    Jaså? Ja, det kanske det är då, jag har som sagt bara haft maginfluensa en gång och det är nog 10 år sedan, men då var jag som sagt däckad i 5-6 dagar.

    Jag vet också att t.ex. dagis och sådana ställen inte "tillåter" barnet att komma tillbaka förrän 24 (eller är det 48) timmar efter senaste kräkning för att inte smitta andra. Nu kräktes jag senast för 1 timme sedan.

    Vill också skriva att bara för att jag tillåter anonyma svar, så behöver man inte utnyttja det till att skriva med konstiga attityder. Jag ställer en enkel fråga, då kan man svara snällt på det eller låta bli :)

  • Anonym (Sjuk)
    Fia 28 skrev 2015-05-28 10:12:55 följande:

    Det är väl inte så konstigt att de kräver intyg när man är borta från jobbet och vill ha lön för det. På mitt jobb krävs det sjukintyg om man är borta mer än 2 dagar. Det är väl olika beroende på var man jobbar.


    Nej, givetvis är det inte konstigt, men jag undrade nog mer om det var vanligt att de gör så. För FÖR MIG är det inte konstigt att magsjuka sitter i längre än två dagar liksom. Min erfarenhet säger ju att den gör det, så därför ville jag kolla lite :)
  • Anonym (Edgar)

    Sen om du jobbar kommunalt, kom jag på att många kommuner har en regel om att man "bjuder" på ytterligare 48h frånvaro just vid magsjuka då man verkligen vill försäkra sig om att personen är helt frisk.
    Så om vi säger att jag blir sjuk tisdag, känner sista symptomet på onsdag kväll och egentligen är "frisk" på torsdagen så får jag ändå vara hemma torsdag+fredag med lön.

    Det krävs dock en uttalad policy eller ännu hellre ett lokalt kollektivavtal för att detta ska gälla. Och det bör chefen absolut känna till om det är så och att den verksamhet du arbetar i omfattas.

  • Anonym (horscht)

    Nu är detta lite tidigt kanske men hade jag varit i din sits hade jag vänt mig till Facket, vilket borde vara Kommunal i ditt fall. Men förstår om du inte hunnit gå med i något fack. Vet i och för sig inte varifrån du kommer tidigare inom arbetslivet.

    Hur som helst, rätta mig om jag är helt ute och cyklar men arbetsgivaren har ingen rätt att kräva något sjukintyg förrän dag 8 i sjukskrivningsdagar. Det skulle förmodligen bli väldigt mycket pappersarbete och extrajobb för både Försäkringskassan och arbetsgivaren om alla behövde springa in med sjukintyg efter en dags sjukskrivning, för att inte tala om den redan överbelastade vården.

    Hur påläst är din chef egentligen? Enligt 1177 så ska man vara hemma från arbetet minst 48 timmar efter sista symtom för att inte riskera smitta ner andra (dvs din arbetsplats) när det gäller maginfluensa, magsjuka, m.m.

    Förstår om det inte är lätt i din situation när du är så pass ny på jobbet dessutom.men tycker du ska förklara att du kan smitta ner de andra och förslagsvis hänvisa till 1177 (kanske tillägg att du pratat med en sköterska där även om du inte gjort det, så får du lite mer kött på benen).

  • Anonym (Sjuk)

    Olika bud här. Jag har inget emot att skaffa ett läkarintyg i sig, förutom biten att jag måste kanske ta mig dit och jag får väl sätta på mig blöja och ha med mig en ICA-påse ;) Sen att det kostar pengar som jag egentligen inte har.

    Blir väldigt sällan sjuk, men när jag blir det så blir jag det med besked. Kanske därför jag tycker att det inte är så märkligt med en lång insjukning i maginfluensa.

    Nu är jag inte frisk idag, men jämfört med igår vid den här tiden, är det lite bättre. Så det är möjligt att jag är ännu bättre imorgon. I värsta fall får jag gå till jobbet och skulle det bli sämre, så får jag ju gå hem, men då finns ju risken att jag smittar andra.

    Klurigt sånt här :(

Svar på tråden Kan chefen kräva sjukintyg?