• Papageno

    Rengöra sil?

    Jag försöker rengöra en sil med fintrådigt metallnät, men det är ju hopplöst att komma åt med diskborsten när det fastnat matrester i nätet.

    Är det någon som har några smarta tips hur man kan gå tillväga?

    Det är denna typ av sil jag menar:

  • Svar på tråden Rengöra sil?
  • Birgitta02

    Ta diskborsten och dippa i hålen från utsidan samtidigt som vattnet rinner. Vet att det är hopplöst med silar. Kan tipsa att det funkar med vitlökpressar också. Tryck i stråna från diskborsten från undersidan av vitlökspressen så åker vitlöken tillbaka och sen är det bara att gräva upp

  • Nyfikna72

    Fast vad är bakgrunden till att det fastnar så mycket då? Gör du pure i dem och låter det torka i några dagar innan du försöker diska?

    Jag har iallafall 20 års matlagande bakom mig i hemmet och jag sköljer bara ur eller diskar normalt. Har aldrig sett att det skulle fastna nå speciellt?

  • Papageno
    Birgitta02 skrev 2015-05-28 19:28:39 följande:

    Ta diskborsten och dippa i hålen från utsidan samtidigt som vattnet rinner. Vet att det är hopplöst med silar. Kan tipsa att det funkar med vitlökpressar också. Tryck i stråna från diskborsten från undersidan av vitlökspressen så åker vitlöken tillbaka och sen är det bara att gräva upp


    Jo jag får väl inse att det är så man får gå tillväga helt enkelt. Tycker dock att någon uppfinningsrik kemist kunde ta fram något mirakelmedel så man slapp denna tråkiga syssla Glad
    Nyfikna72 skrev 2015-05-28 20:00:04 följande:

    Fast vad är bakgrunden till att det fastnar så mycket då? Gör du pure i dem och låter det torka i några dagar innan du försöker diska?

    Jag har iallafall 20 års matlagande bakom mig i hemmet och jag sköljer bara ur eller diskar normalt. Har aldrig sett att det skulle fastna nå speciellt?


    Haha nä om jag hade väntat flera dagar hade jag inte blivit så förvånad att det fastnar saker. Men jag tycker det kan hända lite när som och även om man diskar snart, ex. när man hällt upp någon grönsakskonserv för avrinning eller liknande.
  • Papageno
    Margaux skrev 2015-05-29 22:36:56 följande:

    Solklart att man kör den i diskmaskinen...... mardröm att försöka få ren för hand!


    Ja en diskmaskin vore inte fel Skrattande
Svar på tråden Rengöra sil?