Frugal/Thrifty/Tightwad/återbruk/offgrid/Lifehacks
Vilket är EGENTLIGEN billigast?
för mig räcker det att kolla pris per rulle,brukar köa serlas.
har man bara ägg,korv,grädde,grönsaker och kossade tomater hemma så klarar man sig bra och kan göra många olika maträtter utav det.
Jag måste nog erkänna att jag inte tycker att du riktigt lever upp till vad du egentligen vill med din rubrik.
Du handlar handdukar, tvålar, tidningar, choklad samtidigt som du i din rubrik använder ord som frugal, thrifty och tightwad?
Jag har för övrigt räknat ut att man kan spara bortåt 200 kr om man istället för att köpa hem en matkasse helt enkelt handlar innehållet själv. Det är lite ojämt dock, någon vecka blev DYRARE istället. Färdig planering, men inhandling själv.Jag har räknat på det sedan v17, och kom fram till följande:
Kassens köpepris: 769 kr
Köpa-själv-pris (och de är HÖGA för att jag inte kollar efter extrapriser, det är dy med mat här, en del priser är tagna från nätet, osv)
v17: 597 kr
v18: 709 kr
v19: 781 kr
v20: 634 kr
v21: 723 kr
v22: 597 kr
v23: 870 kr (den var dyrast,d et var en del ganska exotiska saker i den kassen, och så mitt eget "jäv" som köper salami för 25kr/hg)
v24: 659 kr
Snittpris: 622 kr/kasse, vilket är nästan 150 kr billigare (och nej, jag räknar inte med att åka och handla osv, eftersom de sedan lägger på frakt (och plockavgift?).
Det är ju inte så att det finns ett val som är det rätta, inte ens ett val för samma person.
Jag kan verkligen förstå att det kan vara det bästa valet att köpa hem en matkasse, det är det inte för mig men jag kan förstå varför.
Jag kan också förstå de som handlar i flera olika butiker för att ta del av de bästa erbjudandena (om de inte kör med bil emellan för mer än kostnaden de sparar för då är det bara dumt), det är inte heller för mig men jag kan förstå varför.
Mitt eget val, att helt enkelt handla i butiken som ligger närmast, är inte heller för alla men det bästa för mig. Det betyder inte att det hade varit det bästa för mig oavsett vilket liv jag hade levt.
Hade jag haft mer tid och mindre pengar hade jag förmodligen tyckt att det gav mer mening att verkligen leta efter de billigaste priserna. Hade jag haft ännu mindre tid eller ett snårigare schema hade jag förmodligen kunnat överväga att beställa hem matkassar.
Alla dessa sätt man väljer att göra på kan ju fortfarande göras mer eller mindre slösaktigt och det är nog snarare där jag skulle rikta in tankarna. Att i första hand välja metoden som passar i mitt liv och därefter försöka minimera.