• Aniiee

Frugal/Thrifty/Tightwad/återbruk/offgrid/Lifehacks

Virriga Vera skrev 2015-06-04 17:35:16 följande:
    Jag köper ofta 4 pack för strax under 30 kronor och det blir mycket billigare per rulle än en hel bal för runt 100:-
    Jag brukar kolla meterpriset =P De billiga dasspappren är ofta apdyra per meter. Som serlas extra länga, 100m/rulle, sex rullar, 36 kr. Copp extras, typ 20 meter per rulle, 6 rullar, 15 kr....

Vilket är EGENTLIGEN billigast?
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Aniiee
    Tacksamt skrev 2015-06-04 18:02:25 följande:

för mig räcker det att kolla pris per rulle,brukar köa serlas.

Ja, jag har märkt att du inte kollar på mer än priset när du köper saker.....
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Aniiee
    Tacksamt skrev 2015-06-04 18:33:47 följande:
    jämför: 18pack för 50kr=2,77kr per rulle och 6pack för 32kr=5,33kr per rulle
    Det är inte intressant. Det intressanta är priset per meter. 18 rullar 20 meters eller 6 rullar 100 meter. Vilket är billigast nu?
    Tacksamt skrev 2015-06-04 18:36:27 följande:
    det är ju precis mer än priset jag kollar på. jag kollar hur mycket jag får för det priset. 3lagers och miljömärkt papper exempelvis,men när det är nersatt.
    Ja, det är bara skönskrivning för priset. Du väljer ju bananer för att de är billiga och skiter i arbetsförhållandena. Så länge det är billigt för dig....
  • Aniiee
    Schnaa skrev 2015-06-04 19:46:12 följande:
    Jag har småbarn som älskar att göra toalettpapper obrukbart, så jag går numera enbart efter antal rullar man kan ställa undan sålänge..
    Det kan ju bli knepigt =P
    Schnaa skrev 2015-06-04 19:52:53 följande:
    Får ni inte åka på kallelsen/kvittot där du bor?
    Nix. Man kan få det betalt som sjukresa i efterhand dock. Men då ska det kosta x antal kr (alltså i princip taxi)
  • Aniiee
    Tacksamt skrev 2015-06-05 15:17:34 följande:

har man bara ägg,korv,grädde,grönsaker och kossade tomater hemma så klarar man sig bra och kan göra många olika maträtter utav det.

I alla fall om man har lite fantasi och basic kunskaper i matlagning =)

Jag får ut... 10 maträtter på de ingredienserna, off the top of my head. Ink dessert.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee
    snedtak skrev 2015-06-05 17:54:32 följande:
    Och ett basskafferi kanske

Jag har nog velat ha pasta, couscous eller liknande till även om det går att laga mat utan. Sen är jag nyfiken på vilken dessert du får ut?

OnT: För mig är en viktig del i ett ett skönare liv även tidsbudgetering. Jag jobbar i en bransch där övertid är vanligt så får mig är det viktigt vad jag med mig lediga tid. Dels försöker jag att inte ha så många kvällsaktiviteter¨och också begränsa helgerna så att jag alltid ha "dötid" eller lugn tid över.
    Kan vara bra att ha ett basskafferi =) 

På grädde, ägg och tomat kan man få ut både custard och tomatsorbet =P Även om de flesta nog vill ha någon sötning också, typ socker eller honung.....
    Virriga Vera skrev 2015-06-05 18:09:46 följande:

Jag måste nog erkänna att jag inte tycker att du riktigt lever upp till vad du egentligen vill med din rubrik.

Du handlar handdukar, tvålar, tidningar, choklad samtidigt som du i din rubrik använder ord som frugal, thrifty och tightwad?

För att inte tala om "offgrid" när TS uppenbarligen har en dator med internetuppkoppling, och bor i hyreslägenhet.....
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee
    snedtak skrev 2015-06-05 20:07:07 följande:
    Hur kommer sig att du handlade handdukar? Hade du inga handdukar?

Jag har funderar på att skaffa ett par stycken disktrasor i lin för att ersätta wettextrasor. Även om jag brukar tvätta wettex några gånger (och jag har läst att de är komposterbara) så känns det bättre att inte ha förbrukningsartiklar.
    Min mormor diskade och torkade bord osv alltid med en kökshandduk =P Helt vanliga bomullsvarianter från IKEA, typ.
  • Aniiee

Jag har för övrigt räknat ut att man kan spara bortåt 200 kr om man istället för att köpa hem en matkasse helt enkelt handlar innehållet själv. Det är lite ojämt dock, någon vecka blev DYRARE istället. Färdig planering, men inhandling själv.Jag har räknat på det sedan v17, och kom fram till följande:

Kassens köpepris: 769 kr

Köpa-själv-pris (och de är HÖGA för att jag inte kollar efter extrapriser, det är dy med mat här, en del priser är tagna från nätet, osv)
    v17: 597 kr
    v18: 709 kr
    v19: 781 kr
    v20: 634 kr
    v21: 723 kr
    v22: 597 kr
    v23: 870 kr (den var dyrast,d et var en del ganska exotiska saker i den kassen, och så mitt eget "jäv" som köper salami för 25kr/hg)
    v24: 659 kr

Snittpris: 622 kr/kasse, vilket är nästan 150 kr billigare (och nej, jag räknar inte med att åka och handla osv, eftersom de sedan lägger på frakt (och plockavgift?).

• Aniiee
    Tacksamt skrev 2015-06-06 10:50:34 följande:
    självklart! hur kan man ens gå på det där med matkasse...jösses...sunt förnuft kommer man lååååångt med.
    Det var inte det intressanta ATT det var billigare, utan HUR MYCKET billigare det var =P
  • Aniiee
    Vlad skrev 2015-06-06 14:54:41 följande:

Det är ju inte så att det finns ett val som är det rätta, inte ens ett val för samma person. 

Jag kan verkligen förstå att det kan vara det bästa valet att köpa hem en matkasse, det är det inte för mig men jag kan förstå varför.
    Jag kan också förstå de som handlar i flera olika butiker för att ta del av de bästa erbjudandena (om de inte kör med bil emellan för mer än kostnaden de sparar för då är det bara dumt), det är inte heller för mig men jag kan förstå varför. 
    Mitt eget val, att helt enkelt handla i butiken som ligger närmast, är inte heller för alla men det bästa för mig. Det betyder inte att det hade varit det bästa för mig oavsett vilket liv jag hade levt.
    Hade jag haft mer tid och mindre pengar hade jag förmodligen tyckt att det gav mer mening att verkligen leta efter de billigaste priserna. Hade jag haft ännu mindre tid eller ett snårigare schema hade jag förmodligen kunnat överväga att beställa hem matkassar. 

Alla dessa sätt man väljer att göra på kan ju fortfarande göras mer eller mindre slösaktigt och det är nog snarare där jag skulle rikta in tankarna. Att i första hand välja metoden som passar i mitt liv och därefter försöka minimera.

Absolut är det så =)

Här händer det att vi köper matkassar ibland, beroende på vad som händer. Det blir dyrt, 1500-1600 kr för 5 dagars mat. Ibland handlar vi matkassematen, men i butik (har gjort det två gånger nu), ibland handlar vi mat online, men inte som matkasse, ibland handlar vi i en butik, ibland handlar vi i många butiker. Vi handlar oftast inte på Lidl, fast vi har i princip gångavstånd dit, vi handlar hellre på Coop Extra, dit det är lika långt som det är till Lidl, eller på Coop Forum, trots bilväg på 25 minuter .

Det blir så när man bryr sig om mer än priset när man köper grejer. 
Svar på tråden Frugal/Thrifty/Tightwad/återbruk/offgrid/Lifehacks