• Anonym (Kan allt!)

    Hur mycket kan jag förvänta mig (som mammaledig med nyfödd) av min sambo som jobbar 8-17?!

    Jag gör så mycket jag orkar, trots alla sömnlösa timmar&dem är många! Men ibland skiter jag i hur det ser ut. Det gör han också, det är sånna vi är och jag skulle inte vilja ha det på nåt annat sätt!

    Men asså, det är tråkigt när mannen kommer hem dag efter dag och först ska sova två timmar för att sen ta det lugnt. Å jag ammar å tvättar å diskar för annars blir det till slut en outhärdlig kaos.

    Han får sova hela nätterna, innan tog han alla blöjbyten, nu är det jag som tar dem..

    Hur gör ni, vad tycker ni?

  • Svar på tråden Hur mycket kan jag förvänta mig (som mammaledig med nyfödd) av min sambo som jobbar 8-17?!
  • Fjäril kär

    han är förälder lika mycket som du.  Var nni överens om att skaffa ett gemensamt barn får han också vara beredd på att halva ansvaret är hans. Givetvis. 
    Något annat är inte ens förhandlingsbart. 

    Jag tror att många föräldrar som jobbar inte riktigt förstår vad det innebär att vara hemma och föräldraledig.  Många tror nog det handlar om att vara hemma och slappa och slöa. 

    Gör honom medveten om att du också är trött och slutkörd och att han faktiskt måste ta sitt ansvar.  Ni är två föräldrar, då måste ni kunna hjälpas åt med både barn och hushåll. 

  • scanmia

    Har han sömnsvårigheter? Varför behöver han sova två timmar på eftermiddagen? Det är ju inte helt vanligt. 

    Jag hade bara räckt över bebisen när han kom hem med ett glatt: "Vad du måste ha saknat din bebis hela dagen! Varför myser inte ni en stund så går jag och tar mig en dusch/promenad?"

    "Vill du hålla bebisen eller dammsuga?" är också en bra fråga om du vill få städat hemma lite effektivare.

    Men det stora problemet är ju att han inte verkar ta sitt eget ansvar som pappa och som partner. Det måste ni nog prata om. Tänk på att du är hans viktigaste stöd i att hitta hans roll som förälder precis som han ska vara ditt största stöd. 

  • Tow2Mater
    Anonym (Kan allt!) skrev 2015-05-28 18:06:02 följande:

    innan tog han alla blöjbyten, nu är det jag som tar dem..


    Innan vad? Innan barnet var fodd? Tungan ute
  • Anonym (Kan allt!)

    [quote=75360602][quote-nick]Tow2Mater skrev 2015-05-28 19:36:54 följande:[/quote-nick]Innan vad? Innan barnet var fodd? [/

    =) innan han börja jobbs och inte behövde sova så mycket.

  • Anonym (Kan allt!)

    [quote=75360394][quote-nick]scanmia skrev 2015-05-28 18:39:42 följande:[/quote-nick]Har han sömnsvårigheter? Varför behöver han sova två timmar på eftermiddagen? Det är ju inte helt vanligt. 

    Jahaha han sover när han kommer hem så att han ska palla laga typ middag och va uppe längre än tolv på natta, helt okej!

  • Tow2Mater
    Anonym (Kan allt!) skrev 2015-05-28 19:47:13 följande:

    [quote=75360602][quote-nick]Tow2Mater skrev 2015-05-28 19:36:54 följande:[/quote-nick]Innan vad? Innan barnet var fodd? [/

    =) innan han börja jobbs och inte behövde sova så mycket.


    Har han nyss borjat jobba kan det vara en omställning och man blir trott, precis som det kanske var for dig att få barn. Det kommer att gå over när han blir lite van.
  • Tow2Mater
    Anonym (Kan allt!) skrev 2015-05-28 19:49:15 följande:

    Jahaha han sover när han kommer hem så att han ska palla laga typ middag och va uppe längre än tolv på natta, helt okej!


    Bra, sa kan ju du sova tidig kväll till 12 iallafall innan du matar/byter på barnet på natten!
  • Anonym (Kan allt!)

    Egentligen så handlar det väl om att va lyhörd till varandras behov,, min man är ganska introvert med allt men jag känner honom och känner mig fri i honom. Men jag tycker det fan är knepigt att va ifrån varandra så många timmar och leva två olika liv, jobb liv/hemma med bebis liv, för att sen liksom ha något tillsammans dem få timmarna som är kvar av dagen.. Liksom, när båda är trötts och hungriga.. Var är dem vi en gång var?!

    Jag vet att han inte förväntar sig något av mig vilket kanske gör det dumt av mig att förvänta mig något av honom?!

  • Anonym (Kan allt!)
    Tow2Mater skrev 2015-05-28 19:52:10 följande:

    Bra, sa kan ju du sova tidig kväll till 12 iallafall innan du matar/byter på barnet på natten!


    Mh men det är ju det här med den täta super tidskrävande amningen.. Plus att det tar mig ganska lång tid för att varva ner... Å somna. På helvarv i huvudet du vet. Men jag fattar vad du menar och egentligen är det ju inget som hindrar mig sova.
  • Anonym (Kan allt!)
    Tow2Mater skrev 2015-05-28 19:50:53 följande:

    Har han nyss borjat jobba kan det vara en omställning och man blir trott, precis som det kanske var for dig att få barn. Det kommer att gå over när han blir lite van.


    Eller hur! Tror jag med. Jag menar jag har ju anpassat mig prima på sömnlösheten, ser inte syner lika ofta längre heller????
  • Fjärilslarv

    så länge ni inte har en överrenskommelse så är du föräldraledig 8 h/ dygn, de timmar som din sambo jobbar. Övrig tid delar man på.

  • Tow2Mater
    Anonym (Kan allt!) skrev 2015-05-28 19:57:03 följande:
    Mh men det är ju det här med den täta super tidskrävande amningen..
    Tja, ja, men den kan man ju avtala bort om man vill. ju tidigare ju lättare.
Svar på tråden Hur mycket kan jag förvänta mig (som mammaledig med nyfödd) av min sambo som jobbar 8-17?!