• Malinn81

    Blivande storebror med världens trots o börjat rita på leksaker o möbler

    Vet inte riktigt vad man säger till en liten kille som blir storebror vilken dag som helst. Han har på sistone börjat trotsa och vägra lyssna på mig. Vad jag än säger så ska han ha rätt. Han har börjat rita på möbler, mattor och sina leksaker, sedan blir han ledsen för hans bruder traktor inte är blå utan halv svart. Det gick ju att lösa någorlunda med aceton men leksakerna och inte alla möbler tål aceton. En så gammal kille som han snart 5 år vet det. Han har inte gjort så på flera år, vad säger man till han så han verkligen förstår. Han kör mycket med föralltid så har sagt att nu får det va förstört försalltid. Att vi inte köper leksaker till han när han ritar o klottrar ner dem. Traktorerna har helt nerklottrade rutor så den som kör ser ju inget men det biter inte heller på han, de enda han säger är att det e fint.

    Är det någon som har tips? Blir galen på de härra

  • Svar på tråden Blivande storebror med världens trots o börjat rita på leksaker o möbler
  • Tilja

    En kompromiss kanske hade hjälpt? Att han får klottra på de saker som är hans egna (leksaker), men inte på sådant som är andras/allas (möbler etc). För det gör väl egentligen inget om han klottrar ner sin egen leksakstraktor? Det skadar och påverkar inte direkt någon annan än honom själv.

  • scanmia

    Jag håller med om att låta honom dekorera de egna leksakerna, men känns det som om han vill vara destruktiv? Är det svåra känslor och ilska och oro som bubblar upp?

    Är det det så krävs ju lite annat bemötande än om det bara är så att han har en massa kreativitet och upptäckarlust som behöver få ett mer lämpligt utlopp.

  • Litet My

    Kan det vara en protest i att få syskon? Ibland handlar det om känslor barnen inte har ord för (sorg, rädsla för framtiden, svartsjuka, rädda att inte bli älskade mer osv) som gör att de testar, och vill dra till sig negativ uppmärksamhet.

    Jag hade låst in pennorna tillsvidare utan att göra en stor grej av det och försökt lägga så mycket tid det bara går att stärka hans roll som kommande storebror, vara mycket med honom och få honom att känna sig "oumbärlig" (om det är syskongrejen det gäller)

  • Litet My
    Litet My skrev 2015-05-29 01:40:03 följande:

    Kan det vara en protest i att få syskon? Ibland handlar det om känslor barnen inte har ord för (sorg, rädsla för framtiden, svartsjuka, rädda att inte bli älskade mer osv) som gör att de testar, och vill dra till sig negativ uppmärksamhet.

    Jag hade låst in pennorna tillsvidare utan att göra en stor grej av det och försökt lägga så mycket tid det bara går att stärka hans roll som kommande storebror, vara mycket med honom och få honom att känna sig "oumbärlig" (om det är syskongrejen det gäller)


    Just för att han inte skall bli/och känna sig som det elaka och bråkiga barnet medan lillasyskonet får rollen som den "snälla alla tar hand om". Det skapar ännu mer konflikter och reaktioner.
  • nozpa

    Just ritandet. Ta bort alla pennor. Min 4 åring ritade på sin nytapetserade vägg. Hon har inte haft pennor eller kritor utan övervakning på snart 2 veckor.

  • Malinn81

    Jag saknar ork just nu så de blir mycket soffan om dagarna, han i jag brukar ju hitta på saker allt som oftast köra till roliga nya lekplatser o sitta o bygga lego ihop nu Finns de ingen ork.. Jag har kanske legat på soffan ett par timmar o när jag hämtar på dagis blir de förmodligen mer tid i soffan

    Så tror de är brist på aktivitet som är boven,men frågan är hur man får han att förstå. Han bossar o Trintar i vad jag säger när han inte får simhall vill ex går han o tar glass ändå eller mat innan middagen o gör jag inte som han säger får jag sparken. Eller blir hanförbannad o kastar allt han hittar o gör sånt han vet retar upp mig.. Vissa dagar saknar jag orken att hålla på o säga att han gör fel gör SI o så istället det hjälper, då vill MaN bara försvinna nånstans. Som tur e föds lillebror snart o då orkar jag lyfta in han kbilstolen om vi ex ska till dagis o han måste jobba först eller se klart tv när vi redan e sena. O har förhoppningsvis den vanliga orken till han

Svar på tråden Blivande storebror med världens trots o börjat rita på leksaker o möbler