• undrar om banken

    Skillnad bolån och lånelöfte?

    Hej på er!

    Som rubriken lyder; jag vill veta lite vad banken undersöker vid bolån som skiljer sig från lånelöfte.

    Jag och sambon har fått ett lånelöfte på 1,3 miljoner. Han är tills vidare-anställd (fast anställd) och tjänar 23 500:- innan skatt. Jag är studerande men tar examen från universitetet 8 juni i år (snart!) och har garanterat jobb efter sommaren och under sommaren. Jag läser till Biomedicinsk analytiker och de är ALLTID brist på det överallt i landet så att få jobb för mig kommer aldrig bli ett problem. Jag kommer tjäna 24 500:- och även gå jour som ger massa ob och därmed mer lön.

    Min arbetsplats kan inte ge en garanti att jag får vara kvar efter sommaren utan de kontraktet skrivs i augusti.. Jag är orolig om banken kräver intyg att jag kommer få vara kvar efter sommaren, men dom kanske förstår att jag aldrig kommer bli arbetslös? Det finns ju alltid jobb inom vården och jag kan jobba på sjukhus, vårdcentraler, äldreboende, privatkliniker och inom läkemedelsindustrin.

    Vi har budat på ett hus och hittills finns de inget som har budat över. Så snart blir det ett besök på banken för att få bolån. Just nu ligger budet på 800 000. Vi tog ett högre lånelöfte för att ha lite utrymme. Så boendekalkylen är räknad på 1,3 miljoner och det gick ihop hur bra som helst OM jag har jobb. Vi kollade aldrig om hur det blir om jag inte har jobb, men som sagt, jag kommer alltid ha jobb.

    Detta är hos Swedbank och undrar om ni som har fått bolån där, hur gör dom vid bolån? Måste dom ha arbetsgivarintyg eller något? Brukar dom ringa till arbetsplatsen? Uppskattar all hjälp!

  • Svar på tråden Skillnad bolån och lånelöfte?
  • Cl4udio

    otroligt att tro men.... ja, banker kræver anstælningsavtal

  • Sweet Sofia

    Lånelöfte är ett löfte om bolån som grundar sig på att ni lämnat korrekta uppgifter om lön och anställning.

    Bolån är när man fått lånet beviljat.

    Ja, banken kräver att man ska kunna bevisa sin lön och anställning skriftligen genom anställningskontrakt eller dylikt. Detta för att man inte ska kunna säga att man tjänar si och så mycket, få lån och sedan inte betala. De brukar dock aldrig ringa arbetet utan räcker med att man har ett aktuellt och giltigt anställningskontrakt där anställningprocent och lön framkommer.

  • Sweet Sofia

    Är banken kinkiga så kan det bli nej eftersom du inte har kontrakt på efter sommaren. Men då kan ni kanske göra så att din sambo tar hela lånet (beroende på hur stort det blir och om banken godkänner det). Dvs han söker lån ensam och står då som ägare på bostaden och som låntagare. Sedan kan ni ha ett eget kontrakt er i mellan om att ni delar på lån och ägandeskap, mem se till att en jurist utför det och att det registreras.

  • Fililuran

    Utgå från att de kollar upp det, var alltid hundra procent ärlig men din bank, annars kan det bli problem längre fram.

Svar på tråden Skillnad bolån och lånelöfte?