• Penida

    Andra föräldrar som jobbar natt, hur upplever ni det?

    Jag har bytt jobb ganska nyligen och jag hade turen att få välja när jag önskade arbeta, jag är tidigare van vid att arbeta skift. Jag behöver inte jobba många procent för att komma upp i samma lön som när jag skiftade och hade mycket dagtid på grund av ob natt. Har jättemycket lediga dagar då jag kan hämta ungarna direkt efter skolan. Jag arbetar i snitt två nätter i veckan och så lite sova på det. Jag trivs.
    Jag har dock fått höra från andra att "HUR kan man välja att jobba natt när man har barn?".. Själv känner jag att jag har jag gjort ungarna en tjänst. Min sambo arbetar dagtid kan väl tilläggas så inget nattis eller så men en rätt lång dag i veckan då jag behöver sova innan nästa dag, andra dagen hämtar jag tidigt och sedan direkt efter skolan. Min sambo fixar såklart att sköta middag och natta på egen hand och lämna barnen så jag förstår inte varför jag enligt vissa skulle ha valt annorlunda? Vi är ju två och inte sammanklistrade.
    Ni som arbetar natt och har barn, hur känner ni inför det?


    Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Andra föräldrar som jobbar natt, hur upplever ni det?
  • Litet My

    Jag jobbar natt utom just nu då jag är föräldraledig.

    Tycker det är toppen då jag & barnen får mycket mer tid tillsammans än när jag jobbade dagtid, samt att  det inte blir så mycket förskola.
    Blir som mest 3 heldagar den veckan jag jobbar många pass, sedan är jag ledig 10 dagar (då jobbar jag helgen men då har ju barnen sin pappa).

    Jag förstår faktiskt inte heller allt gnäll om "hur man kan med att jobba natt när man har barn (främst mindre som jag har) men för oss är det toppen. Samt att barnen ju ändå sover på natten.
    Med äldsta barnet var jag ensamstående och han gick på nattis, men han tyckte bara det var spännande så även den lösningen fungerade bra.

    Har bara positiva erfarenheter av att jobba natt, samma tycker mina kollegor där många har småbarn, dvs att de får mer tid med barnen än innan. Här fungerar pappa lika bra som jag gör.

    Kommer att jobba en månad i sommar då minsta är 6 månader och sambon har semester, men även där känns det helt lugnt även med amningen då hon tar flaska (pumpar på jobbet) samt att jag ammar när jag kommer hem och vid lunch innan jag lägger mig en stund till.

    Så återigen, jag tycker bara det gynnar barnen. Det enda tråkiga är att jag & sambon går om varandra (han jobbar dag) under den veckan jag gör många pass.

  • Penida
    Litet My skrev 2015-05-29 01:31:03 följande:

    Jag jobbar natt utom just nu då jag är föräldraledig.

    Tycker det är toppen då jag & barnen får mycket mer tid tillsammans än när jag jobbade dagtid, samt att  det inte blir så mycket förskola.
    Blir som mest 3 heldagar den veckan jag jobbar många pass, sedan är jag ledig 10 dagar (då jobbar jag helgen men då har ju barnen sin pappa).

    Jag förstår faktiskt inte heller allt gnäll om "hur man kan med att jobba natt när man har barn (främst mindre som jag har) men för oss är det toppen. Samt att barnen ju ändå sover på natten.
    Med äldsta barnet var jag ensamstående och han gick på nattis, men han tyckte bara det var spännande så även den lösningen fungerade bra.

    Har bara positiva erfarenheter av att jobba natt, samma tycker mina kollegor där många har småbarn, dvs att de får mer tid med barnen än innan. Här fungerar pappa lika bra som jag gör.

    Kommer att jobba en månad i sommar då minsta är 6 månader och sambon har semester, men även där känns det helt lugnt även med amningen då hon tar flaska (pumpar på jobbet) samt att jag ammar när jag kommer hem och vid lunch innan jag lägger mig en stund till.

    Så återigen, jag tycker bara det gynnar barnen. Det enda tråkiga är att jag & sambon går om varandra (han jobbar dag) under den veckan jag gör många pass.


    Sent svar men tack för ditt! Så du har också fått höra det där? Intressant. Än så länge trivs jag jättebra, det enda tråkiga (jag jobbar inom psyk) är att jag inte kommer i kontakt med brukarna på samma sätt, samtidigt har jag mer tid över till de människor  som faktiskt är uppe och är oroliga. Dagtid kände jag mig ofta otillräcklig på grund av alla besparingar som har gjorts. Sedan kan jag tycka att det är lite svårt att hålla sig vaken runt 5 om det är lugnt men jag börjar vänja mig, den var värre när jag hade olika pass.
    Jag har också nån vecka då jag jobbar tre nätter, är sedan ledig sju dagar efter det. Annars är det två nätter per vecka.
    Kan inte se alls hur det skulle vara negativt för barnen. Inte än så länge i alla fall.


    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Andra föräldrar som jobbar natt, hur upplever ni det?