• Chester

    Måste man ha en kombi när man bara har ett barn?

    I mitten av september ska vi få vårat första barn. Ett ständigt återkommande antagande från folk när vi berättar är att "Då får ni köpa större bil nu då!"
    Både jag och pappan kör varsin liten Golf. Dock sjunger hans på sista versen så den kommer nån gång att behöva bytas ut. Men vi använder nästan bara min bil.

    Men jag undrar om det verkligen är ett måste att ha en större bil när man har bara har ett barn? Känns som att bilköp är något jag gärna skjuter på ett tag till.
    När vi väl köper så blir det en större bil såklart. Jag undrar om det fungerar med en liten bil så länge. 

    I bagagen får jag lätt in både barnvagn och hundbur. Bilen är gammal så den har ingen airbag så tänkte att bebisens bilstol kunde vara i framsätet så får sambon eller jag sitta i baksätet om vi åker tillsammans någonstans. 
    Anledningen till att jag inte vill ha bilstolen i baksätet är för att bilen bara har två dörrar, och det kan nog säkert fungera där också men jag tror det kan bli trångt. 

    Det är som sagt vårt första barn så jag vet inte alls hur sånt här fungerar, resonerar jag konstigt? Någon annan med liten bil och småbarn?

  • Svar på tråden Måste man ha en kombi när man bara har ett barn?
  • Miss P

    Gör det som känns bäst för er... Jag har med en golf det hur bra som helst med att ha den bilen.

  • Chester
    Miss P skrev 2015-05-29 10:25:22 följande:

    Gör det som känns bäst för er... Jag har med en golf det hur bra som helst med att ha den bilen.


    Okej, va bra! :)
  • Natulcien

    Nej, någon kombi behövs definitivt inte. Vi har visserligen ingen jätteliten bil, utan någon slags mellanstorlek skulle jag tro. En 4-dörrars Sedan med rymligt bagageutrymme. Men den slukade både vagn, och en massa bagage utan problem.
    Nej, det är ett galet konsumtionssamhälle detta där man byter bil fastän man egentligen inte behöver...

  • Anonym (Sharon)

    Vi har en honda civic och får plats med en 3-åring samt liten hund.

    Vi skaffade takräcke och takbox för långresor, men vi har blivit så bra på att packa effektivt att det inte behövts.

  • isolande

    Hade min lilla Toyota Corolla fram tills dess att andra barnet kom. Då blev det kombi. Innan dess klarade vi oss alldeles utmärkt, med packning för månadslång landet-semester OCH riktig barnvagn i skuffen Glad

  • amalie79

    Man måste absolut inte ha en kombi för att man har barn! Däremot så blir man på något sätt automatiskt mer säkerhetsmedveten. Som ung, när man var själv, så spelade det inte så stor roll om bilen saknade airbag eller var liten. Men skulle aldrig vilja köra runt mitt barn i bilarna jag körde då.

    Med ålder och ansvar kommer "tyvärr" oundvikligen att man inser sin egen sårbarhet- att man blir mer noga med att vara rädd om sig själv också, för sina barns skull.

  • Anonym (C)

    Kombi behövs inte. Däremot en säker bil. Låter som att era bilar är gamla och skruttiga, inget man vill köra runt sina barn i!

    När barnet blir större behövs oftast en större bil för att få plats med barnets bilbarnstol. De ska ju sitta i en bakåtvänd stol så länge som möjligt, minst tills de är 5 år och måste såklart kunna sitta bekvämt med bra benplats, då behövs en rymlig bil.

  • Anonym (nej)

    Jag har en 3 åring och är gravid med andra barnet, har ingen kombi och kommer inte skaffa nån heller. Kör en Opel Astra (äldre) och det funkar alldels utmärkt. Ex mannen har en golf, den har vi åkt genom Europa med 1 barn och massa packning utan problem.

  • sextiotalist

    Första året hade vi en Mazda 323, i den fick vi in packning för fem personer, barnvagn och fem personer. Det var trångt men det gick. Sedan hade vi SAAB (i sig en kombisedan) i flera år, som fungerade utmärkt när vi reste 5 personer.

    Nu var vi tvungna att ha bil de första åren, eftersom vi bodde som vi bodde, men jag har flera vänner, som bor centralt, som inte har haft bil alls. Det har fungerat utmärkt det också

  • tulip79

    Nej, man behöver ingen kombi för att man får barn. Vi har två barn, 3,5 år resp snart 1,5 år o vi har två bilar men ingen kombi. Det går utmärkt ändå, även om det är lite svårpackat i bakluckan med barnvagn o resväskor när vi ska på långresa o hälsa på släkten. Man blir bra på att packa!

  • Chester
    Anonym (C) skrev 2015-05-29 12:03:08 följande:

    Kombi behövs inte. Däremot en säker bil. Låter som att era bilar är gamla och skruttiga, inget man vill köra runt sina barn i!

    När barnet blir större behövs oftast en större bil för att få plats med barnets bilbarnstol. De ska ju sitta i en bakåtvänd stol så länge som möjligt, minst tills de är 5 år och måste såklart kunna sitta bekvämt med bra benplats, då behövs en rymlig bil.


    Alltså det där var en väldigt märklig kommentar? Gamla och skruttiga?? 
    Min golf, som vi ska köra med fram tills nästa bilköp köpte jag för 2 år sen och då hade den endast gått 2400 mil! Och om du hade läst lite mera noggrant så hade du sett att jag skrivit att vi ska köpa en ny bil men kanske inte hinner med det innan barnet kommer och då undrade jag om jag kan köra golf så länge.
  • Rainbow Dash

    Självklart måste man inte köpa kombi men vi bytte till en V70 när vi fick tredje barnet och det är fantastiskt bekvämt. Föredrar ni att köra Golf så gör det. Det är ju ändå ni som bestämmer.

  • Anonym (Två barn, liten bil)

    Det som tar plats är ju barnvagnen. Jag har två barn , men inte längre någon barnvagn och då behövs ingen kombi. Däremot börjar barnen bli så stora att vi behöver en bil med större utrymme i baksätet för alla långa ben, men dit har ju ni några år

  • Donum

    Allt handlar om vad ni använder bilen till. Vi har gjort en omvänd resa. Vi hade en mellanstor och en liten och köpte en V70 i tron att det behövs när man har barn, vilket i verkligheten inte alls stämde. Vi fick inget barnvagnsbarn och behövde nära nog aldrig ha med barnvagn. Inte heller kör vi långa resor hela familjen. Däremot så pendlar vi till våra resp. jobb så bränslesnåla bilar påverkar helt klart för oss. Jag har nu en liten Micra där jag får plats med tre barn i bilbarnstolar (det har faktiskt hänt att vi får plats alla fem också, även om det inte är att rekommendera på långa resor, som vi nu sällan gör). Vi har kvar ett par stora bilar men de ska vi byta ut. Jag har alltid föredragit små bilar så jag kommer att fortsätta med det. Det passar också bättre utifrån hur jag kör varje dag till jobbet, med flera stopp, rätt små vägar och hämtning/lämning på dagis. Däremot kommer vi köpa en större bil när barnen är så stora att det känns lägligt att kuska land och rike runt. Men har man bara ett barn så är det rätt onödigt.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Archandra

    För mig är det en fråga om estetik. Jag tycker alla kombibilar är asfula och skulle aldrig skaffa mig en sådan. När maken och jag fick första barnet klarade vi oss alldeles utmärkt med en Toyota Corolla, en halvkombi, trots långresor med barnvagn och resväskor. Det var en smidig bil, men med väldigt tråkiga köregenskaper. När vi väntade andra barnet skaffade vi oss en Mazda 6, även den en halvkombi. Den har mycket roligare köregenskaper och vi får plats med barnen, två stora resväskor, några mindre väskor och sulkyn som lilla dottern fortfarande använde. Det utan att lyfta av hatthyllan.

    Fördelen med halvkombi är att det är möjligt att fälla baksäten och handla större saker på IKEA om man behöver. För mig är den, det bästa av två världar så att säga. Gott om bagageutrymme, men inte fruktansvärt fult.

    Nu börjar tjejerna vara såpass stora att det är sista sommaren för vagn och bakåtvänd bilbarnstol, så till vintern lär vi byta bil till en storlek mindre än Mazdan. Kravlistan är redan klar: Körglädje, halvkombi och låg bullernivå (vilket är det som är negativt med Mazdan). Vi får se vad vi hittar...

  • Flickan och kråkan

    Nu har vi två bilar och den ena är en kombi, men jag som är föräldraledig är den som kör barn varje dag. Vi har tre barn. Jag har ingen kombi.

  • Mellanmjölkens land

    Ska ni använda vagn? Om svaret är ja så kontrollera att ni får med er vagnen i bilen, helst utan att montera ner den i atomer. Med första barnet lånade vi min mammas Polo men det funkade inte riktigt. Liggdelen fick inte plats i bakluckan utan man fick ha den i baksätet vilket blev rätt trångt för den som satt där (hade babyskyddet fram). Det tog 2-3 mån innan vi gav upp och köpte en bil där vagnen fick plats.

    Planerar man att skippa vagn är den biten ju inget problem och nu med andra barnet har den vagnslukande bakluckan oftast varit tom eftersom vi valt att bära i sjal eller sele istället

  • Donum
    Mellanmjölkens land skrev 2015-05-30 20:17:41 följande:

    Ska ni använda vagn? Om svaret är ja så kontrollera att ni får med er vagnen i bilen, helst utan att montera ner den i atomer. Med första barnet lånade vi min mammas Polo men det funkade inte riktigt. Liggdelen fick inte plats i bakluckan utan man fick ha den i baksätet vilket blev rätt trångt för den som satt där (hade babyskyddet fram). Det tog 2-3 mån innan vi gav upp och köpte en bil där vagnen fick plats.

    Planerar man att skippa vagn är den biten ju inget problem och nu med andra barnet har den vagnslukande bakluckan oftast varit tom eftersom vi valt att bära i sjal eller sele istället


    Eller köp en vagn som får plats i skuffen. Det är i alla fall billigare än att köpa en ny bil. ;)

    (Vår barnvagn får faktiskt plats i skuffen på min lilla Micra)
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Chester
    Mellanmjölkens land skrev 2015-05-30 20:17:41 följande:

    Ska ni använda vagn? Om svaret är ja så kontrollera att ni får med er vagnen i bilen, helst utan att montera ner den i atomer. Med första barnet lånade vi min mammas Polo men det funkade inte riktigt. Liggdelen fick inte plats i bakluckan utan man fick ha den i baksätet vilket blev rätt trångt för den som satt där (hade babyskyddet fram). Det tog 2-3 mån innan vi gav upp och köpte en bil där vagnen fick plats.

    Planerar man att skippa vagn är den biten ju inget problem och nu med andra barnet har den vagnslukande bakluckan oftast varit tom eftersom vi valt att bära i sjal eller sele istället


    Vagn är redan införskaffad och får plats utan problem i bagagen, trots att vi har en stor hundbur som tar upp halva bagagen. Så den biten är inga problem! Det var just det som satte igång mina funderingar över varför alla säger att jag måste skaffa kombi :) Men det är väl en säkerhetsfråga antar jag utifall att man krockar. Och det ska vi ju köpa, men hinner kanske inte få tag i nån innan bebis kommer. Leta bil tar tid i vår familj av någon anledning :)
Svar på tråden Måste man ha en kombi när man bara har ett barn?