• Anonym (yijok)

    Arv, särkullsbarn.

    Jag läste detta: lawline.se/answers/arvsratt-for-sarkullbarn-2

    Men jag känner att jag behöver få lite klargörande så jag tar tacksamt emot förklaringar Vi är gifta ska jag väl tillägga, det är ju lite skillnad mot sambo

    Min undran är: Om jag äger vårt hus ensam, kommer inte mina bonusbarn (mammorna då eg som är förmyndare)  kunna kräva halva husets värde då om min man går bort? Han har ju bott där och har betalt på lånet han med.

    Min man har en del pengar, han är dock inte så bra på att hantera pengar så han har satt in nästan allt på ett sparkonto som endast står i mitt namn, så att han måste tänka efter en extra gång om han verkligen behöver det han får lust att köpa.

    Han har tillgång till det kontot via internet, men det tar tre bankdagar eftersom det är olika banker. Varför han ville att kontot skulle vara i mitt namn bara fick jag ingen direkt klarhet i, det var bäst så sa han bara. Han har inga skulder eller så, så det handlar inte om att gömma undan pengar

    Vi har inga gemensamma barn, bara barn på varsitt håll.

    Hur blir det med pengarna på hans konto? På vårt gemensamma? Kan/bör vi skriva testamente om att jag ska ärva min man? (Förutom arvslotten eller vad det heter då)

    Ang arvslotten. Som jag har förstått det är det hälften av min mans tillgångar, andra halvan tillfaller mig. Kan han testamentera mer till mig? Det verkar ju så enligt svaret i länken.

    Vi har två barn var, jag med samma pappa, han med två mammor. Gör det någon skillnad i arvslotten hans barn får?

  • Svar på tråden Arv, särkullsbarn.
  • AnnaZL

    Det bästa är om du kontakar en jurist, så kan ni få klarhet i hur allt fungerar och ev. ordna det som ni vill ha det.

  • sextiotalist

    Om jag förstått det rätt.
    Om ni inte ha äktenskapsförord så kommer det du äger räknas in i dödsboet och har ni inget testamente så kommer barnen har rätt till halva dödsboet. Det behöver inte innebära att huset blir deras, om pappans tillgångar motsvarar halva dödsboet.
    En annan missuppfattning (som troligen hänger kvar sedan den äldre ärvdabalken som gällde till i slutet av 198-talet) är att man som gift ärver hälften av mannens tillgångar automatiskt, så är det inte, däremot finns det något som heter giftorätt.

    Om någon av er dör, inget testamente är upprättat, ingen enskild egendom finns, så kommer samtliga era tillgångar och skulder slås ihop och hälften av nettot kommer tillfalla hans barn, den andra hälften är din giftorätt (som är densamma om ni skulle separera). Så om du har mer tillgångar än din man, så kommer hans barn få del av detta, har du mindre tillgångar, så kommer hans barn få mindre av hans tillgångar.
    Så mitt tips, skriv testamente, eventuellt ett äktenskapförord, där ditt hus t.ex kan vara endast ditt.
    Hans och dina barn har alltid rätt till sin laglott (halva arvslotten) men det finns inget som tvingar dom att lösa ut den.

    Hade ni varit sambos så hade det sett annorlunda ut, om huset var ditt innan ni träffades då hade huset varit ditt. Skaffade ni huset tillsammans så spelar det ingen roll vem som står på det eller lånen, det ingår i det som omfattas av sambolagen. Egna bankkonto ingår inte, inte heller bilar etc

  • sextiotalist

    Sedan är jag förvånad att det tar tre bankdagar, här kan vi föra över pengar på dagen, även om det är olika banker
    Bankerna brukar ha minst ett fönster mot andra banker varje bankdag, där överföringar sker.

  • Anonym (snyltare)

    Barnen ärver efter honom. Både del av hans hus och pengar.

  • sextiotalist
    Anonym (snyltare) skrev 2015-05-29 11:45:49 följande:

    Barnen ärver efter honom. Både del av hans hus och pengar.


    Visst är det så, men det gäller hennes barn också. Ts har som gift, giftorätt i hälften av de gemensamma tillgångarna, barnen har resten.
    Varför skulle hon vara snyltare, det kan likväl vara han som är det. Det kan ju vara så att hon ägde huset innan
  • Anonym (yijok)

    Att det ska vara så krångligt haha.

    Bostaden är köpt av oss, eller mig då, när vi köpte hade han en anmärkning kvar hos kronofogden, som dock försvann ett halvår efteråt. Han fick alltså inte stå på lånet men jag fick och vi hade eg tänkt vänta tills hans anmärkning var borta, men så dök den perfekta bostaden upp till ett bra pris så vi köpte.

    Men han har som sagt delat alla kostnader med mig.

    Nåväl, dags att skriva testamente iaf då så det inte blir en massa krångel. Tack för svar iaf

  • sextiotalist
    Anonym (yijok) skrev 2015-05-29 11:50:02 följande:

    Att det ska vara så krångligt haha.

    Bostaden är köpt av oss, eller mig då, när vi köpte hade han en anmärkning kvar hos kronofogden, som dock försvann ett halvår efteråt. Han fick alltså inte stå på lånet men jag fick och vi hade eg tänkt vänta tills hans anmärkning var borta, men så dök den perfekta bostaden upp till ett bra pris så vi köpte.

    Men han har som sagt delat alla kostnader med mig.

    Nåväl, dags att skriva testamente iaf då så det inte blir en massa krångel. Tack för svar iaf


    Låter väldigt bra med att ni fixar sådant.
  • Anonym (yijok)

    Hittade en sida som förklarade ganska enkelt. (Sida för att göra testamente)

    Som jag förstod det kan min man testamentera mer till mig om han vill. Laglotten är halva hans kvarlåtenskap, dvs 50% alltså får hans barn 25% var. Men om han alltså testamenterar mer till mig så har de bara rätt till 25% att dela på? Eller vad? Förutom om det handlar om så mycket att laglotten kränks, då kan de bestrida i domstol och få ut mer.

    För oss handlar det dock om att ingen av oss ska behöva tänka på att sälja bostaden det första som sker när den andra dör för att barnen ska få ut sin laglott.

  • Anonym (samma här)

    Bäst för er är att kontakta en jurist! Värt varenda krona för att förklara hur läget ligger till.

    Hos mig är det samma situation och vi har gjort upp så att allt vi har gemensamt är gemensamt (bara huset i detta fall) och har tecknat livförsäkring för att kunna lösa ut varandra/barnen ifall av dödsfall. Enklast att direkt lösa ut barnen än att hålla på vänta och allt bara krånglar till sig.

    Resten av ägodelar har vi reglerat i ett äktenskapsförråd med hjälp av en jurist.

    MItt råd är att ta kostnaden för en jurist och avsätt en tid att göra färdigt detta, sen kan man släppa det och inte behöver oroa sig mer över det.

  • Anonym (yijok)
    sextiotalist skrev 2015-05-29 11:45:20 följande:

    Sedan är jag förvånad att det tar tre bankdagar, här kan vi föra över pengar på dagen, även om det är olika banker
    Bankerna brukar ha minst ett fönster mot andra banker varje bankdag, där överföringar sker.


    Missade detta. Vet inte varför det är så. För att det är ett konto som är för sparande kanske?
Svar på tråden Arv, särkullsbarn.