• MeAndBaby

    Råd tack! 10-månaders som är kräsen & liten i maten

    Jag behöver alla tips jag kan få ang mat att ge en kräsen bebis. Min 10-månaders tjej följer sin kurva fint och är rund och GI. Men äter som en kratta vissa dagar (el tja många dagar).

    Det finns bara två rätter hon gillar. Dessa är biffstroganoff på burk från 6 mån (hon vill inte ha några bitar i maten, då håller hon på att kräkas) samt lax och potatismos som jag gör själv. Vid ett tillfälle fick jag i henne en halv burk spagetti och köttfärssås (6-mån burk) och vid ett annat farmargryta (men denna faktiskt en 8-mån burk!)

    Hon äter oftast bara lite varje måltid, endast en gång åt hon nästan en hel burk. Men det snittar på en halv.

    Nu har det vara extra krångel vid matbordet senaste dagarna, då hon inte ens velat ha sin älskade biffstroganoff. 4 små skedar har slunkit ner, men sen bara protester. Verkar helt enkelt inte hungrig trots att det gått 3,5 Tim sedan frukost.

    Hon gillar gröt och fruktpureer. Detta serveras till frukost resp mellis. Grötpotionern snittar på lite mer än en halv dl, alltså knappt en potion. Plockar i sig några brödbitar med smör, sen är hon nöjd.

    Jag ammar en gång på dagen som komplement till mellis (el om hon lunchvägrat) samt några gånger på natten. Hoppas kunna fasa ut ordentligt snart, men då vill jag att hon ska äta lite bättre.

    BVC hade inte mkt att komma med som råd.

  • Svar på tråden Råd tack! 10-månaders som är kräsen & liten i maten
  • Lena

    Hon äter troligare sämre om du inte ammar. Låt det vara det kommer troligen gå över.

    Får hon egen sked när ni äter?

  • sallybuse

    Din dotter svälter inte ihjäl de kan jag lova. Finns många barn som är i sina peroder.Äter ibland mycke sen helt plötsligt äter inte alls. Hon kan ju även ha problem med nya tänder och det gör ont i hennes mun. Men försök att inte ge henne mat frukt kex i mellan måltiderna.Försök att göra en egen mat till henne.Smakar nog lite bättre än barnmaten. Finns ju mycket egen mat man kan göra. Kan ju mixa det mesta. Så du behöver inte vara så orolig att hon inte äter.Så länge hon inte magrar och blir hängig.

  • EmmaPa

    Det går över, det lovar jag. Tills dess är det bara att fortsätta med det hon gillar!

  • MeAndBaby

    Jo visst skulle jag vilja att hon helst åt min egna mat, hemlagat, men hon har aldrig grinat så illa som när jag serverat det. Kyckling och rotfrukter, pasta och köttfärssås mm. Men som sagt lax och potatismos går hem.

    Hon har inga tänder ännu.

    Hon har ingen egen sked att hålla i, kanske skulle prova det då.

    Mellanmål får hon bara när hon sovit eftermiddagen, innan vi går och hämtar storebror, så hon håller sig nöjd när vi sedan är ute en bra stund.

  • Dijon

    Min dotter är likadan i stort sätt, men jag ammar massor. Har försökt dragit ner på amningen och låta det gå lång tid men icke, spelar ingen roll, hon bara skakar på huvudet och blir grinig om jag försöker.

    Vi har provat plockmat men den slänger hon iväg allt som oftast bara precis som sina leksaker.

    Vet hur frustrerad man blir!

  • Dijon

    Det konstiga är att det finns dagar då hon kan äta massor, igår och i förgår var sådana dagar. Då åt hon både burkmat, potatisgratäng/hamburgare, havreringar och en hel avokado.

    idag? INGET! Ja förutom amningen

  • sextiotalist

    Så länge hon följer sin kurva och äter ibland så låt det vara.

Svar på tråden Råd tack! 10-månaders som är kräsen & liten i maten