• putte00

    Pianospelande granne

    Jag har en granne som borjar spela piano runt 14 och hon haller pa tills 19. Hon slutar inte spela forran hon far ihop 2-3.5 timmar. Det ar oftast en timme i stoten och varje dag. Samma slitna trottsamma medlodi spelas om och om igen och hogt. Nar jag kontaktar varden sa slutar hon i 1-3 dagar eller sa drar hon ner till 15 mins men efter det sa drar hon igang igen med sina langa pass. Ofta kommer man hem och kanner att det hade varit skont att slumra in en stund men hon spelar sa lange och hogt att det finns inte en chans. Manga ganger blir man vackt av ovasendet. Pa senare tid har det flyttat in en som har elgitarr och han drar pa musik och spelar sin elgitarr. Det ar samma melodi om och om igen. Men dar ar det max en timme medan polskan kor sina tre timmars pass. Detta har hallt pa sedan augusto 2013 och jag borjar bli javligt trott pa detta. Har du nagra tips eller uppslag tas de tacksamt emot.

  • Svar på tråden Pianospelande granne
  • Aspie

    En grej kan ju vara att själv knacka på och säga åt dem att lägga av. Har handskats med technospelande grannar på det viset, men då har det handlat om att de spelat nattetid... Förstår själv inte varför människor inte har hörlurar till sina instrument (akustiska pianon har absolut sin charm, men i lägenhet känns det som ett no-no). Grannen med elgitarr har absolut möjligheten att korka igen med hörlurar så grannarna slipper det värsta oljudet, om hen spelar med förstärkare d.v.s. Jag har spelat med elbas utan förstärkare och har ändå lyckats störa folk...

  • Dexter dot com

    Flytta till hus utan grannar ;)  Tyvärr har man rätt att låta så länge det inte är mellan 22-08. Bodde själv i lägenhet förr och blev tokig på barnskrik, tvapparater på högsta volym och grannar som renoverade stup i ett. Blev ju inte bättre av att jag är nattarbetare och skulle sova på dagarna. Lösningen blev ett hus i skogen vilket jag aldrig ångrat.

    Vad säger fastighetsvärden?

  • viseversa

    Sånt man får stå ut med när man bor nära andra människor. Hon kanske gillar att spela på sitt piano. Ska hon inte få göra det då? Visst kan man skaffa elpiano men dom är inte billiga. 

  • Satra

    Piano- och gitarrspel hör hemma i en övningslokal och inte i en lägenhet.

  • Anonym (J)

    Du får antingen stå ut med det eller flytta. Klart de ska få utöva deras intressen på dagarna! Det hade varit annat om det hade varit på sena kvällar..

    Och ang hörlurar som någon nämnde, de flesta gitarrförstärkare har inte uttag för hörlurar.

  • putte00
    Aspie skrev 2015-05-29 17:23:12 följande:

    En grej kan ju vara att själv knacka på och säga åt dem att lägga av. Har handskats med technospelande grannar på det viset, men då har det handlat om att de spelat nattetid... Förstår själv inte varför människor inte har hörlurar till sina instrument (akustiska pianon har absolut sin charm, men i lägenhet känns det som ett no-no). Grannen med elgitarr har absolut möjligheten att korka igen med hörlurar så grannarna slipper det värsta oljudet, om hen spelar med förstärkare d.v.s. Jag har spelat med elbas utan förstärkare och har ändå lyckats störa folk...


    Han har en vanlig gitarr som han ocksa spelar pa och jag stors inte av det spelandet men nar han spelar pa elgitarr sa satter han samtidigt pa musik och spelar elgitarr till (hogt uppskruvat med forstarkare). I dag, tror jag att han anvande sig av vanlig gitarr nar polskan borjade spela 10:45-1115 om morgonen (lordag) for att (som jag tolkade det) att signallera att nu racker det men hon fortsatte som vanligt. Samma melodi om och om igen. Det ar lordag och det har varit en lang vecka sa man reagerar pa att man ska bli vackt pa det viset. Folk hors men pianomusiken bryter igenom pa ett helt annat satt. Jag har inte velat ga upp och snacka med henne for (nu i efterhand/backspegeln) nar vi har klagat pa hennes spelande sa har forvaltaren snackat med henne i omgangar och om hon inte bryr sig om vad forvaltaren sager dvs att hon iborjan holl uppe 1-3 dagar och numera drar ner det till 15mins om dagen for att redan nasta dag ga over till 2-3,5 timmar sa resonerar vi att det finns inte mycket att diskutera. De jag kanner sager samma sak som du att om man har ett piano kan man inte spela varje dag, 360 dagar.

    Det ar lite av ett ghetto. Pa andra sidan finns en man med hund som blivit tillsagd av grannarna att inte rasta sina hundar pa innergarden men som fortsatter gora det.
  • putte00
    Dexter dot com skrev 2015-05-29 17:30:15 följande:

    Flytta till hus utan grannar ;)  Tyvärr har man rätt att låta så länge det inte är mellan 22-08. Bodde själv i lägenhet förr och blev tokig på barnskrik, tvapparater på högsta volym och grannar som renoverade stup i ett. Blev ju inte bättre av att jag är nattarbetare och skulle sova på dagarna. Lösningen blev ett hus i skogen vilket jag aldrig ångrat.

    Vad säger fastighetsvärden?


    Jag stors inte av att andra hors, barnskrik, radio och TV, fester etc. De som drar upp radio och TV hors men man hoer dem aldrig pa samma saett som om man spelar piano sa hoegt som hon goer. Att spela 1-3,5 timmar oftast pa ett braede har flera reagerat over och folk har boerjar dra upp musik nar hon spelar och hon blir irriterad nar de goer det. Folk resonerar att de sitter och tvingas lyssna pa skitmusik som spelas sa lange och drar pa sin musik vilket innebar att ljudnivan ar mycket hog. Jag tror att det ar hoga decibeltal nar hon drar igang men nar de andra drar igang sa ar det mycket hoga. Jag tankte maeta upp det vid nagot tillfalle.

    Forvaltaren har varit uppe hos henne flera ganger och snackat med henne om att hon ska dra ner pa antalet timmar. Iborjan var det uppehall pa 1-3 dagar och efter det (efter andra och tredje pastotningen) var det 15 min pass och efter det gick det till 2-3.5 timmars pass. Nar hon har besok (vilket ar sallan) sa spelas det inte men dage innan hon ska ha besok da ar det ett langt pass sa att det ska kompensera for uppehallet. Skulle man kunna goera ett forsok pa att mata upp decibelnivan med ett elektroniskt matinstrument och argumentera att det ar buller?

    Flera jag snackat med som ager ett eget piano och bor i boratt eller hyreslagenhet sager att de aldrig har hort talas om nagon som spelar varje dag upp till 3.5 timmar per dag i snitt.

    Jag har en god van som jobbar som polis och han sa efter ett tag att det ar bast att ga via hyresvarden nar det galler den typen av saker. Numera, ar det smartast att gora sa. Alla har inte samma referensramar.


  • athanatos
    Dexter dot com skrev 2015-05-29 17:30:15 följande:

    Flytta till hus utan grannar ;)  Tyvärr har man rätt att låta så länge det inte är mellan 22-08. Bodde själv i lägenhet förr och blev tokig på barnskrik, tvapparater på högsta volym och grannar som renoverade stup i ett. Blev ju inte bättre av att jag är nattarbetare och skulle sova på dagarna. Lösningen blev ett hus i skogen vilket jag aldrig ångrat.

    Vad säger fastighetsvärden?


    Nej man får inte spela piano i flera timmar i en lägenhet. Det räknas inte som normalt ljud. Det där med 22-08 är en myt.
  • athanatos
    viseversa skrev 2015-05-29 17:44:28 följande:

    Sånt man får stå ut med när man bor nära andra människor. Hon kanske gillar att spela på sitt piano. Ska hon inte få göra det då? Visst kan man skaffa elpiano men dom är inte billiga. 


    Nej hör och häpna hon får faktiskt inte det. Hon får samla ihop till ett elpiano eller avstå. Så enkelt är det. Hon får spela max kanske 15 minuter per dag. Så trist är verkligheten.
  • putte00
    Satra skrev 2015-05-29 17:50:29 följande:

    Piano- och gitarrspel hör hemma i en övningslokal och inte i en lägenhet.


    Nar jag snackat med forvaltaren har jag sagt att hon kan spela dygnet runt men att hon lagger en gummimatta och isolerar det rum som hon anvander som spelrum eller skaffar elektroniskt piano (det finns sma varianter som kan ersatta vanligt piano och som ar billigare an vanliga begagnade pianon). En annan variant ar att skaffa sig en replokal som jag vet folk gor nar de spelar varje dag och langa pass som hon gor. Enligt forvaltaren ar hon inte mottaglig for den typen av forslag.
Svar på tråden Pianospelande granne