• bunnys

    Tycker inte om arbetsreglerna på min arbetsplats

    Hej!


    Jobbar natt på ett sjukhus och tycker inte alls om mina arbetsregler (som mest sjuksköterskona sätter upp å våra veka chefer bara hänger med - är undersköterska)

    Jag tycker, helst seriöst, att om situationen råder, jag bär ansvaret för mina handlingar och känner mig själv: att man ska FÅ ta en fucking jävla powernap när man jobbar 21-7 -( utan rast å så).


    Har goolgat och det verkar ju helt sunt/hälsosamt, viktigt, säkert(!) att - vad man nu ska säga - att man bör ta en powernap under natten. Det är ju mänskligt att bli trött där mellan 3-5 eller?


    Vet att på min förra arbetsplats så pratade vi med varann om vem som kunde ta en powernap sins emellan och vår chef stödde det. 

    Alltså jag vill på riktigt, prata med någon myndighet(?) kommunal, arbetssäkerthetsverket - eller vad de nu heter ang detta. 


    Ngn som har tips? Hur ser det ut på Er arbetsplats? Med vänlig hälsning, 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-30 12:48
    Ok, jagmåste upptaxera inlägget: Det rör er som jobbar minst 2 å 2. (inte ensamma)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-30 19:49
    Jag får nog uptdate en gång till här: Man lämnar inte avdelning, utan man sitter ju i personalrummet!
  • Svar på tråden Tycker inte om arbetsreglerna på min arbetsplats
  • zemer

    Jag är helt ensam på min arbetsplats på natten. Så självklart kan jag inte gå och lägga mig.

    Dom flesta arbetsgivarna vill inte betala för att personalen sover. Har faktiskt aldrig hört om någon arbetsplats där det är okej att sova (förutom vid sovande jour då).

  • Freja07

    Seriöst??
    Kanske dags att söka dagjobb...Känns ju tryggt att veta att nattpersonal vill sova en stund när de jobbar.....Ta en kaffe som alla andra som jobbar natt.


    Freja 070515 My 081208
  • bunnys

    Jag tror heeelt helt ärligt att ALLA oavsett hur jäkla PK, kaffedrickare eller så ever, skulle prestera BÄTTRE, bli hälsosammare om man tog en powernap

    Vet ni vad är en powernap är det är MAX MAX MAX 30 min. Läser ni inte hela min tråd? det står : när situationen råder, EN gör det per gång.

    Det är ju mer naturligt att man är trött. vid 3-5 eller? Ja ja, jag borde söka dagtjänst (så banalt svar) 

    jag säger inte att jag GÖR det, utan att jag tycker att man BÖR få det. Men folk kanske känner att de inte kan lita på sig själv (eller på andra nu för tiden?)

  • bunnys

    Om vi säger såhär, det visar sig att riskerna för diabets, hjärtkärlsjukdomar, bröstcancer (och vad fan nu alla dessa sjukdomar kan få) reduceras med 90% hade ni alla sagt 


    "Neeej aldrig i livet, nattpersoneln bör dö så tidigt som möjligt"

  • zemer
    bunnys skrev 2015-05-30 12:56:25 följande:

    Jag tror heeelt helt ärligt att ALLA oavsett hur jäkla PK, kaffedrickare eller så ever, skulle prestera BÄTTRE, bli hälsosammare om man tog en powernap

    Vet ni vad är en powernap är det är MAX MAX MAX 30 min. Läser ni inte hela min tråd? det står : när situationen råder, EN gör det per gång.

    Det är ju mer naturligt att man är trött. vid 3-5 eller? Ja ja, jag borde söka dagtjänst (så banalt svar) 

    jag säger inte att jag GÖR det, utan att jag tycker att man BÖR få det. Men folk kanske känner att de inte kan lita på sig själv (eller på andra nu för tiden?)


    Jo visst hade en powernap vart bra. Skönt och kanske ökar kvalitén på arbetet och säkerheten. Men det ändrar inte det faktum att jag och många andra är ensam på natten. Det är omöjligt för mig att sova.
  • Birgitta02

    Jag skulle behöva en också. Jobbar dagtid. Men en power nap mellan 14.00-14.30 skulle sitta fint. Men skulle nog få sparken då.
    Det är ju upp till arbetsledningen att godkänna sånt. Men att inte godkänna är ju inte lika med att det är knäppa regler. Går det att genomföra utan att verksamheten riskeras så kanske ni ska ta upp det med ledningen igen? Men du, det är verkligen ingen självklarhet att få sova på jobbet!

  • fjanten

    Så du tänker alltså att exempelvis undersköterskor som jobbar natt på äldreboenden, och är helt själva på sina avdelningar/våningar, bara ska "jahopp, dags för mig att släppa allt och ta en 30-minuters så får vårdtagarna klara sig själva under tiden!".

    Och om man nu riskerar diabetes och allt du radade upp, och man har ett problem med denna risk - byt till dagjobb då.

Svar på tråden Tycker inte om arbetsreglerna på min arbetsplats