• Anonym (Bystig)

    När dags att minska bysten?

    Jag är runt 40 och har alltid haft stor byst men på senare år känns det som om dom bara vill växa. Min mormor hade jättestor byst vilket till sist sabbade hennes rygg totalt. Jag ligger på 70H i storlek och måste alltså använda en rejäl sportbh så fort jag vill göra nåt minsta fysiskt. Att springa känns väldigt tungt och inte enbart pga taskig kondis. Jag sover också i bh. En bra svindyr bh gäller alltid eftersom det inte finns billiga i rätt storlek. Visst jag har jäklig snygg byst för min storlek och ålder men jag börjar fundera på när det är dags att höra sig för angående en minskning av bysten. Jag bävar ärren men tror samtidigt det skulle ge mig en frihet jag inte haft förut. Hur vet man när det är dags att ta tag i saken? Jag har hört att dom alltid tar ner det till en b-storlek om landstinget betalar. Stämmer det? Jag är ju rätt lång så jag tänkte att det kanske ser oproportionerligt och konstigt ut.

  • Svar på tråden När dags att minska bysten?
  • Anonym (Bystig)

    Är det inte sent att agera när man väl fått ryggproblem? Vet inte om det hänger ihop men jag har redan nu väldigt korta bröstmuskler vad de nu kan heta så jag har svårt att hålla bak axlarna ordentligt.

  • Gladskit

    Om just du kommer att få rätt till en landstingsfinansierad operation kan bara vården avgöra. Men visst kan det finnas andra fysiska problem man har av sin byst, än bara "ont i ryggen". Sen har landstingen även olika mått de tar, som att du ska ha ett visst häng från nyckelbenet och ner till bröstvårtan och det skall gå att ta bort en viss volym. Man får heller inte ha BMI över 25 och ska vara viktstabil när man opereras.

    Jag hade själv HH-kupa när jag förminskade för drygt 4 år sedan.
    Nu efteråt har jag en liten D-kupa så det finns ingen regel om att man måste ha B efteråt utan det beror självklart på ens egna önskemål och hur man ser ut i kroppen i övrigt. Vilka proportioner man har och vad som passar.

    Eftersom jag inte hade lust att visa upp mig för någon tillfällig läkare på vårdcentralen kontaktade jag en plastikkirurgisk klinik direkt istället. Jag hade på förhand kollat upp vilka som hade avtal att utföra operationer i landstingets regi i Stockholms Läns Landsting. Sen var jag på konsultation där hos en jättebra kirurg och fick min op beviljad, det var inget snack. Totalt minskade de ner bysten med 1250ml.

    Ärren tänker jag inte på idag. Visst syns de men det ser mycket bättre och snyggare ut än vad jag kunnat tro innan. Jag tejpade i ett halvår och avstod från löpning och all sån träning som kunde tänkas dra i ärren under samma tid.

  • Anonym (Bystig)
    Gladskit skrev 2015-06-02 11:00:14 följande:

    Om just du kommer att få rätt till en landstingsfinansierad operation kan bara vården avgöra. Men visst kan det finnas andra fysiska problem man har av sin byst, än bara "ont i ryggen". Sen har landstingen även olika mått de tar, som att du ska ha ett visst häng från nyckelbenet och ner till bröstvårtan och det skall gå att ta bort en viss volym. Man får heller inte ha BMI över 25 och ska vara viktstabil när man opereras.

    Jag hade själv HH-kupa när jag förminskade för drygt 4 år sedan.

    Nu efteråt har jag en liten D-kupa så det finns ingen regel om att man måste ha B efteråt utan det beror självklart på ens egna önskemål och hur man ser ut i kroppen i övrigt. Vilka proportioner man har och vad som passar.

    Eftersom jag inte hade lust att visa upp mig för någon tillfällig läkare på vårdcentralen kontaktade jag en plastikkirurgisk klinik direkt istället. Jag hade på förhand kollat upp vilka som hade avtal att utföra operationer i landstingets regi i Stockholms Läns Landsting. Sen var jag på konsultation där hos en jättebra kirurg och fick min op beviljad, det var inget snack. Totalt minskade de ner bysten med 1250ml.

    Ärren tänker jag inte på idag. Visst syns de men det ser mycket bättre och snyggare ut än vad jag kunnat tro innan. Jag tejpade i ett halvår och avstod från löpning och all sån träning som kunde tänkas dra i ärren under samma tid.


    Tack för ett väldigt informativt svar. Ser det egentligen bara som en tidsfråga innan jag måste agera. Jag är inte överviktig men jag har nån knäpp förhoppning att går jag ner i vikt så ska även bysten minska. Fast jag ligger på 22.3 i BMI så jag tror inte det gör nån jätteskillnad.
  • Gladskit
    Anonym (Bystig) skrev 2015-06-17 17:56:32 följande:
    Tack för ett väldigt informativt svar. Ser det egentligen bara som en tidsfråga innan jag måste agera. Jag är inte överviktig men jag har nån knäpp förhoppning att går jag ner i vikt så ska även bysten minska. Fast jag ligger på 22.3 i BMI så jag tror inte det gör nån jätteskillnad.

    Det gör nog ingen jätteskillnad nej. Jag försökte också "lösa problemet" den vägen men det gjorde varken från eller till. Däremot när jag sen gjort förminskningen så trodde folk att jag gått ner typ 10kg i vikt (vilket jag inte gjort) eftersom kroppen fick helt andra proportioner.
  • Anonym (hm)
    Anonym (Bystig) skrev 2015-06-17 17:56:32 följande:
    Tack för ett väldigt informativt svar. Ser det egentligen bara som en tidsfråga innan jag måste agera. Jag är inte överviktig men jag har nån knäpp förhoppning att går jag ner i vikt så ska även bysten minska. Fast jag ligger på 22.3 i BMI så jag tror inte det gör nån jätteskillnad.

    Det kan ju vara så att brösten är det sista som minskar på dig? Men om du inte vill vara smalare så är det ju ingen idé att banta ner sig heller.
  • Efraim Barkbit

    Vad är det som du upplever som sämst med storleken på dina bröst? Förstod det som att du inte har smärtor orsakade av tung byst.


    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
Svar på tråden När dags att minska bysten?