• Gäst/Hemorrojd

    Operation av yttre hudflik [HEMORROJD]

    Hejsan!

    Yes precis som de låter. idag imorse så lokalbedövade de mig, laserbrände bort min yttre flik o nu ligger jag här....! Tänkte informera lite om min situation och om det är någon som är i samma situation så kanske lite pepp?! ???? Lite varning för känsliga läsare (?)

    Börjar med min historia! Är 30 år och tjej ???? Klart. ???? Nedå kommer mer! Mycket mer.

    Har nog alltid varit lite aggresiv med torkandet.. Känner mig aldrig riktigt ren och därmed blödde jag ofta i samband med torkandet, ibland hård i magen och därmed blev det lite lite värre för varje dag. När jag sedan fick jobb - ni vet prestera - jobba över - stress - ja då tillslut fick jag en yttre flik. Iom att för mig fanns inte hemorrojder i början eller heller för några/något år sedan - vilket innebär att det faktiskt inte var något jag "visste om", så tänkte jag inte så mycket på de...! RÄTT DUMT! Så mycket man säkert kan göra innan de blir "för sent". Det den dock gjorde var att försvåra torkningen. En hel del, där enkel blödning blev mer blid. Ibland mycke mer.

    Men för några år sedan så blev det lite värre då jag även i samband med nytt jobb fick denna härliga stressmage. I höstas hade jag flera situationer där jag spydde. Gärna efter mat, en drink, eller annat intag. Gick vi ut, jag tog en drink, så kunde jag få illamåendeattacker. Sedan låg jag där med spyan... Trevligt ???? Nej! Så i början på året så fick jag allt pallra mig till en doktor som fick ta prover och undersöka mig! Under hela höst och jul så tog jag säkert totalt 50-tal grav.tester - ni vet för säkerhets skull!! Var inte då redo för barn - så man blev ju nästan knäpp av allt illamående.. Tillslut fick tid! Passade då på att fråga om min lilla hudflik och hemorrojder. Han tittade lite, frågade frågor om mitt liv och stressen, samt skrev ut ett medel för hård mage! Jag ångrade SÅ att jag inte pushade mer redan då. Resultat?! Fliken växte till en kula, blev större och mer öm ???? Då började paniken.. Hade ju inte så ont annars, men nu började det kännas av. Dessutom är den SJUKT FUL. Och då värre att bli ren. De där med va de säger om toabesök ska vara i 30 sek = Hur fasen då?!?!?!?!!?!!?!! Händer aldrig typ. Aja den växte och blev tillslut som en liten kula. Det var i detta skede som jag började leta om hemorrojder på allvar! Herregud! Man blur ju för tusan mörkrödd!!!!!! Så mycket det står och så lite info om exakt det man egentligen vill veta...!

    Upptäckte iaf tillslut lite bra tips, som våtservetter, suppar och krömer. Fliken/Kulan började sakta bli mer hudflikaktig. Men nu då lIte större... Ringde nu vårdcentralen på riktigt och ville ta bort detta. Fick telenr till privatklinik som de hade samarbete med och simsalabim. Tid för rektoskopi. Heeeeerregud va nervös jag var ???????? Nätet hjälper inte ett skit. Man blir fasen vettskrämd av nätet... Allt som stod var cancer och cancer. Efter panikattacker om det så kom jag tillslut fram till att: Cancer!? Då ska jag fanimej kicka cancerns ass ??

    Sen kom nästa grej, borttagningen av hudflik/inre hemorrojd. Panikattacker, gråtattacker!! Trodde ju liksom det skulle vara över på en och samma gång.. Då läser jag om operationer och 2-3 veckors återhämtning. Hur fasen säger man till chefen, ursäkta men jag ska operera mig och btw behöver sjuksriva mig i 2-3 veckor. Hur säger man de?! Självklart bröt jag ihop istället - fick ur mig allt - och fick världens stöd ????????????

    Glad och lättad informerade jag de berörda och alla var glada och peppande för att jag skulle få bort eländet.

    Rektoskopin gjordes förra veckan. De undersöker dig med ett rör, med lampa, som undersöker vad du har i rumpan. Det känns - men för MIG gjorde de inte ont. Men visst är det rätt obehagligt. Fick inför ta ett mikrolavenemang kvällen innan och en 1-2 h innan.

    Fick då reda på att allt såg väldigt bra ut ?????????? Det var då den yttre som var problemet och ville jag så fick jag ta bort den. För mig var den i vägen - därmed fanns inget annat alternativ. Ny tid idag. Och JA JAG VAR NERVÖS. Mer än något.

    I morse gick jag upp, gjorde i ordning mig. Tog en mikrolavenemang (för min egen skull vill jag helst slippa skita direkt efter operationen)!! Gjorde mig ren och sedan ca 1h innan la jag på en bedövande salva för lokalbedövningen. Kom till dem, fick lägga arslet på sidan och fick sedan första sticket. Ja de känns. Men inte så illa som jag trodde - OCH JAG ÄR SPRUTRÄDD (tandläkares fel)... Efter de lät den bedövningen verkade lite såfick spruta nr2! Efter de tog de fram lasern och brände bort den. Under tiden kände jag av lite så de fyllde på med 2-3 sprutor till. Klart! Ca 10-15 min tog de. Fick ligga kvar med en lite tuss som skulle stoppa lite av blodflödet. Sedan redo att gå. Fick lite illamående på vägen, men mest av chock. Då var de inte så illa som jag skrämt upp mig med. Nu efteråt - ja det svider. Ja det gör ont. Än så länge överkomligt. Men för mig som inte fött barn eller har haft så illa med hemorrojder att jag inte kan skita eller sitta - JA DET GÖR ONT. Men överlever - än så länge..! Har inte duschat än, inte gått på toa. Men vad som än händer så måste jag gå - vet att förstoppning säkert bara gör de värre. Har en extra mikrolavenemang med. För säkerhets skull.

    Frågor?! Ska försöka svara så gott jag kan ???? Gällande hela upplevelsen, detta är ju nu min situation, kan inte svara exakt på hur de blir för er. Men helt klart värt att iaf få sig kollad!! ????????

    My story - over and out ?????

  • Svar på tråden Operation av yttre hudflik [HEMORROJD]
  • Gäst/Hemorrojd

    Lite uppdatering!! :)

    Första dagen, alltså igår var tung. Hade såååå ont. Blev lite mobbad av morsan då hon tyckte att - äsch de gör ont, de går över. Säger hon - som fött 4 barn, opererat mage och allt möjligt. JA. Jag är mesig... :)

    Det gjorde alltså ont igår. Vill inte skrämma - men för mig - det gjorde ont. Blandades av tårar och smärta. Till och med (ursäkta extra info) när jag fes så gjorde de ont. :(( Självklart var jag också, speciellt igår, extra gasig...

    Inatt låg jag vaken pga smärtan till kl. 2 - somna lite sporadiskt under tiden fram tills dess men vaknade direkt av att jag hade ont igen. Försökte nypa mig för att rikta de onda åt annat håll - gick sådär (;

    Kl 4 vaknade jag av smärtan så extremt att jag gick upp för att spy. Efter DÄR däremot så gick de bättre. Det vände, jag känner mig bättre och har inte lika ont. Tills jag skulle gå på toa idag :(( Trodde jag skulle svimma. Extrem smärta igen. Guuud!! Ett tag efter var jag rejält öm och de bultade så där illa som igår. Trodde att - jaha nu är de kört. Nu mår jag bra igen - öm o blöder men ok. Dock måste jag ju bajja imon igen, vilket helt ärligt gör mig lite nervös.... Men måååste bajja - inte bli hård i mage. VIKTIGT!! Jag förstår verkligen varför.

    Blödandet från igår efter till idag är mycket bättre dessutom, där direkt efter operationen igår var blodet rätt extremt. Eftermiddagen igår bättre, idag ok, men lite värre efter toabesöket. Tänker dock inte stressa - sår tar tid och nu förblöder jag iaf inte!!! :)

    Skala 1-10 igår?! = 10

    Skala 1-10 idag?! = 2-3

    Skala 1-10 vid toabesök?! = 10

    Skala 1-10 efter besöket?! = 7-8

    KÄNSLAN NU: Kommer överleva detta :D (skala 2-3)

  • Gäst/Hemorrojd

    Uppdatering dag 3!

    Idag har dagen gått lite bättre, toabesök direkt på morgonen - vilket innebar sveda och värk. Tror tyvärr jag lyckats förstöra lite vid toabesök nr 1 från i måndags och svider därmed inte bara runt såret - utan på andra ställen. Tvättat mig efter varje besök och försöker undvika allt som kan irritera. Tror nämligen också att våtservetter också kan bidra. Har därför nu undertiden slutat med dem helt..! Fick en panikattack idag då det sved så extremt att jag var rädd att jag spräckt allt därnere - men enligt info så såg det ok ut!! Och kliniken sa att det inte ska vara någon fara!

    Såret är ok nu, men kan inte låta bli att oroa jag mig mer för om det är andra sår därnere "/ Äter pulver för magen med, 3 st verkar få min mage att totalt krascha, testar därför med 2 påsar idag..!

    Skala 1-10 toabesök: 5

    Skala 1-10 efter toa: 4-5

    Orolig för problem: 8-9

    Läst om så många innan som haft problem med att det inte läkt ok, är rädd för samma. Vill verkligen inte orsaka öppning av sår eftersom det hämmar läkandet.

    Var också lite orolig om jag rengör rätt, eftersom jag inte precis kan röra något därnere - spolar vatten, men ser ju inte hur de ser ut och kan inte heller "rena" med händer då de gör för ont.... Fick också ok av klinik att de inte skulle va nåt!

    Orolig, men läker nog ok än så länge!

  • Gäst/Hemorrojd

    Uppdatering 4!

    Känns lite bättre idag, är fortfarande öm och det svider när jag är på toa, men annars bättre! Går på Moxalole och 3 påsar/dag är nog inte optimalt - så ska idag testa med att dra ner till 1 påse idag! Vill ju inte bli hård i magen och därmed lite räddsla, men efter snack med 1177 så tyckte hon att jag inte skulle ta mer.

    Skala, smärta vid toa: 3-5 (ibland helt ok, ibland svider det)

    Skala, smärta efter: 3-4 (ett litet tag, duschen hjälper en del)

    Känsla för övrigt: Skala 1-3 (svider till ibland, ibland inte)

    Jobbiga nu är toabesöken. Får inte ordning på dem "/ Väldigt lös i magen... Ska se om minskandet på Moxalole hjälper lite...!

  • Gäst/Hemorrojd

    Uppdatering 5!

    Känner mig mer ok! Har minskat ner till 1 påse Moxalole - lite nervös inför komma skall, men det får gå! Kan inte (då enligt 1177) gå med rinnande hela tiden, så 1 påse får de vara nu - om jag inte märker skillnad för extremt...!

    Använde i början våtservetter och Xylocain! Men blev jätteirriterad och det brände så extremt att jag helt slutade med båda. Fram till idag! Idag renar jag mig endast med vatten från dusch och nerblött toapapper. OBS! Duttar endast pappret. Ej torka. Efteråt torkar jag mig med handduk runt om kroppen, och sedan med en liten handduk på stället - försiktigt duttande så det är torrt och så ja kommer åt!!

    Men har iaf lagt på lite salva på såret. Det har hjälpt lite och har faktiskt inte känt en så brännande känsla efter toabesöket!! Positivt!! Dock blir man lite orolig, då jag fortfarande blöder lite, OBS! ÄCKELVARNING!!, när jag fiser! Blir lätt lite blod då, tror det handlar om trycket på såret.. Hoppas de!! Men i början gjorde de ont bara att fisa - så iaf glad att jag kan göra de nu! Det är rätt mycket gaser nu i samband med Moxalole-pulvret... Blir mindre och mindre blod iaf - eller känns så! Och försöker vara noggrann med rengöringen!! Dock gör blodfisandet mig lite orolig. Tror ju inte de är från nåt annat än såret iaf!!

    Skala 1-10 toabesök: 1-3 (ibland känns inget alls, ibland bränner de lite)

    Skala 1-10 efter toa: 1-3 (samma som ovan)

    Såklart orolig för evetnuella biverkningar, men har ju inte gått så länge ännu... Vissa har ju skrivit 1-2 veckors läketid.. De som har oroat mig lite är inför måndag och att jag ska börja jobba igen.. Men känns toabesöken ok så ska de inte vara några problem :) Var tom ute till affären idag, något gasig och stel men de funkade bra :)

  • Gäst/Hemorrojd

    Uppdatering 5!

    Svider lite men går bättre och bättre :) Toabesöken varierar lite hela tiden, där det svider ibland mer och ibland mindre! Salvan hjälper en hel del, och duscharna efteråt :)

    Oroar mig hela tiden för komplikationer, men ska jag vara ärlig med mig så kommer nog inte så vara fallet!! :) Blöder fortfarande, men som sagt verkar de kunna göra de ett tag framöver - allt känns iaf ok!!

    Skala vid toabesök: 1-3 (fortfarande samma som innan)

    Skala efter toabesök: 1-3 (samma som innan)

    Känsla, i skala: 1-2

    Om jag bara kan sluta tänka på de så skulle de säkert gå bättre, men är orolig för att de ska vara fel. Tror fortfarande jag sprack därnere i toabesök nr1 - de svider ovanför på ett helt annat ställe nämligen... Gäller bara att få ordning på de - annars får jag samma sak jag har haft innan, en flik igen :((

    Nu i efterhand så kan jag iaf konstatera att jag var för nervös dag 1, tror nämligen det var därför jag hade så ont. Spänningar gjorde att jag fick ondare, för de gick över så pass snabbt till dag 2, och ju mer jag slappnar av, desto mer släpper de!!

    Överlever detta :)

  • Gäst/Hemorrojd

    Uppdatering 6!

    Har då idag fått konstaterat av mig själv att jag är sprucken!!! Som de ser ut nu så är de sprucket upptill som jag trodde :(( Blev verkligen verkligen jätterädd när jag såg de.. När jag såg de trodde jag att de såg ut så i vanlig position, dvs helt öppet stort sprucket..

    Ser inte så illa ut när jag är som vanligt, men när jag är i sitt-position ser de illa ut ); Har bett om återbesök imon på kliniken då jag vill veta att allt är ok....

    Men har inte ont och mår annars bra, fortsätter med min kur och de jag gör, men ökat påsar till 2 st/dag, vill INTE spricka mer... Eller klämma ut något som kan likna ett berg...

    Smärta: 1-2

    Toa som innan!

  • Gäst/Hemorrojd

    Uppdatering 8!

    En klok människa sa en gång, titta aldrig på ett operationssår. Den kloka människan var min mamma. Och säkert andra x antal pers därute.

    I söndags fick jag se det "riktiga" såret - har alltså inte sett utseendet så bra - och fick en smärre chock. Man kan lugnt säga att såret inte var som jag trodde, utan helt klart större. Det ser faktiskt hemskt ut. Som att saker inte riktigt står rätt till därnere.. Därav tron att jag hade spruckit. Jag hade inte spruckit. Även om man fasen kan tro de... Här får man skratta, det är ok. Bjuder på de! Men har man inte sett något liknande innan så är reaktionen nog såhär. Om man då inte är mer coollugn än mig.....

    Nej. Jag har som sagt aldrig fått delar bortskurna ut innan.. Jag har haft lyxen innan att det värsta jag gjort är en vidsomstandsoperation. Den var inte rolig den heller dock. Men inte lika ful. På utsidan är jag hyffsat fin (alltså benen någotsådär ihop), men delar man på benen så ser jag inte trevlig ut. OBS! Andas här ut för: Info om huden komer läka där är ja. Jag var tvungen att fråga, operationsnybörjare som man är :)) Skulle ge det iaf 2-3 veckor först enligt doktorn!! Lovat mig själv att jag inte får titta fram tills dess. För läskigt... 0.0

    Idag var första dagen på jobbet sen jag gjorde detta. Ingen rolig tid men de har gått bra!! :) Blödde lite mer idag vid toabesök, så de får jag hålla koll på. Men annars har de funkat helt ok!!!

    Toabesök blir lite lite lättare ibland, men kan fortfarande pendla mellan skala 1-3. Hade faktiskt 1 gång idag som de inte gjorde ont alls. Positivt :) Efter svider dock, men försöker slappna av och blöta där så fort jag kan - ett bra tips för den som ska göra samma.

    OBS! Ej torka, bara badda!!

    Så livet går vidare. Kommer nog inte uppdatera än jäklans massa, om ingen hojtar dvs. :) Men det riktiga resultatet nu visar sig om ca 3-4 veckor.

    Behövs en skönhetsoperation eller kommer de växa ihop bra med ett ärr? :) Tror på de senare, eftersom doktorn sagt de :)

    Tack så länge för er som läst, och hoppats det gett lite mer info om hudfliksoperation/yttre rest av hemorrojd!!

    Viktigaste är:

    Jag var nervös för allt jag skulle göra. Inte för att jag är speciellt skamsen gällande att gå till doktorer, utan snarare för att jag blir nervös för vad de säger. Ni vet, nej du får inte, nej vi kan inte, du har detta osv. Men efter att ha läst om diverse information på nätet, om både cancer och gud vet vad, så tänkte jag ändå i slutet: vad de än är som måste jag få bort de. Cancer med. Har en kollega som har haft denna tarmcancer. Hon mår jättebra idag!!! Om jag nu skulle få de, då får jag ta den situationen då. Och kämpa!!!!!

    Förstår om man är osäker, tycker det är pinsamt eller liknande, men hellre en extra undersökning och få ett steg närmre vad man har, än att vara orolig!!!

    (PS. Mammor vet mer än vad ni tror om detta)

    Fick mycket "mobbing" för att jag ställde miljoner frågor till den stackars doktorn om utseendet nu, efter, operationen, hur lös man behöver vara i magen för att inte spricka osv.. Men helt ärligt blev jag lugn av de och kan nu försöka låta de läka i fred. Kliniken är dock den bästa. I måndags ringde jag om mitt sår som jag trodde var sprucket, fick komma dit på kort varsel och det visade ingenting. Ändå säger han till mig att jag ska ringa om det är nåt :))

    Igen, de är vana vid detta, ser det dagligen och kanske kan ge den hjälp NI behöver!!

    Trevlig kväll alla!!!

  • Anonym (rumpa)

    Nu blir JAG nervös, och inte alls lättad. Jag har tid hos en kirurg på tisdag som ska kolla mina inre hemorrojder och en hudflik från en gammal hemorrojd (efter förlossning). Jag förstår det som att de på tisdag kommer att sätta gummisnoddar runt de inre och boka in en ny operation för den yttre. På stället jag ska till använder de inte laser, utan skär bort.

    Hur ser din rumpa ut idag? Bättre?

    Hur stor var din hudflik. Men ser ut som ett stort russin som hänger utanför.

  • Gäst/Hemorrojd
    Anonym (rumpa) skrev 2015-06-18 23:09:49 följande:

    Nu blir JAG nervös, och inte alls lättad. Jag har tid hos en kirurg på tisdag som ska kolla mina inre hemorrojder och en hudflik från en gammal hemorrojd (efter förlossning). Jag förstår det som att de på tisdag kommer att sätta gummisnoddar runt de inre och boka in en ny operation för den yttre. På stället jag ska till använder de inte laser, utan skär bort.

    Hur ser din rumpa ut idag? Bättre?

    Hur stor var din hudflik. Men ser ut som ett stort russin som hänger utanför.


    Rumpa! Inget o vara nervös över :) Idag har de läkt mycket mycket mer!! Min va lika som din!! Tror säkert de kommer gå bra!! Har fortfarande lite ont vid toabesök men de går bättre och bättre!! Håller fortfarande på med Moxalole-pulvret för o vara på den säkra sidan!! Men rumpan blir bättre och bättre - med knappt något vätskande längre :) Ger de ett tag till och allt kommer se super ut :) Andas ut och försök förbereda så du inte blir hård i magen under tiden!! köp gärna pulver på apotek om du inte fått utskrivet!! Håll rent med dusch och försök försök slappna av vid toabesök!! :)
  • Anonym (rumpa)

    Imorgon händer det!! usch... Jag har inte hunnit förbereda, känner mig väldigt hård i magen. Imorgon ska jag ta en microlax inför besöket. Det är det enda jag hinner med. Kan berätta hur det gick sen... Jag hoppas att de inte ska skära på en gång.

  • Gäst/Hemorrojd
    Anonym (rumpa) skrev 2015-06-22 22:17:28 följande:

    Imorgon händer det!! usch... Jag har inte hunnit förbereda, känner mig väldigt hård i magen. Imorgon ska jag ta en microlax inför besöket. Det är det enda jag hinner med. Kan berätta hur det gick sen... Jag hoppas att de inte ska skära på en gång.


    De kommer säkert gå jättebra!!! Andas och ta de lugnt - stressa inte med toan efter operationen - drick mycket vatten!! Så ska du se att allt efteråt går bra!! Har du binda till efteråt?! Lägg annars med en!! Ta med värktablett! Fråga dem om saker du kan undra över - exepmelvis de jag kom på efteråt (utseende, läketid, ca tid för sluttid av blod/vätska, bra att tänka på) :)

    Tips som funka bra för mig!! första tiden duscha jag endast med varmt vatten, ingen tvål därnere. Torka mig - ENDAST DUTTANDE - med vått toapapper efter varje toabesök. Och sedan duscha! För mig sved de lite först att duscha stråle direkt på - låt de isf bara rinna! :) Tvättade håret först med schampoo, armar sen med tvål o sist därnere med bara vatten!

    Har du fått barn ska du alldeles säkert klara detta galant!!! Lycka till!!
  • Anonym (rumpa)

    har gummisnodd nu och konstant kramp/bajsnödighetskänsla. Fruktansvärt, får ingen paus (som man tex får när man har förlossningsvärkar).

  • Gäst/Hemorrojd
    Anonym (rumpa) skrev 2015-06-23 20:58:40 följande:

    har gummisnodd nu och konstant kramp/bajsnödighetskänsla. Fruktansvärt, får ingen paus (som man tex får när man har förlossningsvärkar).


    Hejsan rumpa!! hur går de?! så ledsen för uteblivet svar :( Jag har ju tyvärr inte gjort det med gummiband!! Fick en del historier när jag sökte info inför min operation, och då var det en del som skrev att det gjorde väldigt ont första dagen!! hur känns de nu?! Är de inte bättre - kolla med kliniken/vårdcentralen du va på!!!!!!

    Styrkekramar!!!
  • Anonym (rumpa)
    Gäst/Hemorrojd skrev 2015-06-25 20:58:51 följande:
    Hejsan rumpa!! hur går de?! så ledsen för uteblivet svar :( Jag har ju tyvärr inte gjort det med gummiband!! Fick en del historier när jag sökte info inför min operation, och då var det en del som skrev att det gjorde väldigt ont första dagen!! hur känns de nu?! Är de inte bättre - kolla med kliniken/vårdcentralen du va på!!!!!!

    Styrkekramar!!!
    Hej! Tack! Nu gör det inte ont längre, men jag känner mig yr, skakig och trött i hela kroppen. Har träningsvärk i benen. Har ringt till läkaren, men ingen som svarar.
  • Gäst/Hemorrojd
    Anonym (rumpa) skrev 2015-06-26 12:45:34 följande:

    Hej! Tack! Nu gör det inte ont längre, men jag känner mig yr, skakig och trött i hela kroppen. Har träningsvärk i benen. Har ringt till läkaren, men ingen som svarar.


    Vad bra att smärtan iaf är borta!! du ska se att yrsel och den biten är efterkänslor av att det stöts bort därnere!! Blir du inte bättre tycker jag du kan dubbelkolla med 1177!!

    Hur gick de med resten då?! Fick du ny tid för den yttre?!
  • Anonym (rumpa)
    Gäst/Hemorrojd skrev 2015-06-26 21:33:25 följande:
    Vad bra att smärtan iaf är borta!! du ska se att yrsel och den biten är efterkänslor av att det stöts bort därnere!! Blir du inte bättre tycker jag du kan dubbelkolla med 1177!!

    Hur gick de med resten då?! Fick du ny tid för den yttre?!
    Varken 1177 eller min vårdcentral verkade någonsin ha hört talas om biverkningar efter gummiband runt hemorrojd. :-/

    Det är helt ok nu, yrsel och allt det andra försvann efter några dagar. Hudfliken är kvar och jag känner ingen som helst skillnad. Vet inte om gummibandet har ploppat ut än. Jag har faktiskt ingen lust att gå tillbaka och göra nåt. Funderar på att ha det såhär. Jag vet att gummibandgrejen ibland måste göras om flera ggr för att ge effekt, men jag vill aldrig mer göra det. Att skära av hudfliken kanske jag någon gång kommer göra, men nu vill jag ta en lååång paus.

    Hur går det för dig? Hur ser det ut när du tittar med spegel?
  • svanna

    Hej,

    har samma problem nu som du haft och undrar vart du tog bort din? alltså vilken typ av klinik/vårdcentral? vill verkligen bli av med detta nu :(

Svar på tråden Operation av yttre hudflik [HEMORROJD]