• Donum

    Varför störs sig andra att jag har silikon?

    Jw83 skrev 2015-06-02 09:14:50 följande:

    Idealet håller på att förändras. Nu så plockar "alla" kändisar ut sina inplantat och det har fått en annan stämpel nu än på 80-talet.


    Ah, då är jag inte ensam om att tycka mig se det. Jag kan förstå den förändringen. En skönhetsoperation är ju en bekräftelse på att man i någon form är "misslyckad" och att vara "misslyckad" är väl sällan eftersträvansvärt.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (Tjej) skrev 2015-06-02 09:26:49 följande:

    Jag tycker att en vacker personlighet slår inget vare sig om man har ett vacker yttre eller ej. Sen är jag inte operat vacker, folk ser ju knappar mina bröst utan mitt ansikte och det är jag 110% nöjd med utan massa smink mm.


    Jag syftade inte på ansikte eller enbart på delar av en som andra ser när jag skrev vacker utan på hela kroppen.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (Tjej) skrev 2015-06-02 09:34:34 följande:

    Och så om man har problem med sin naturliga kropp och vill fixa det är man misslyckad? Ett barn med utåtstående öron som inte kan ha hjälm är misslyckad? En brännskadad som vill få bort ärr är misslyckad, isåfall är vi alla lika misslyckade då jag antar att du kanske köper kläder för att vara fin, färjar och lockar håret, använder smink och smycken för att bli fin, kanske har en tatuering. Känns du dig misslyckad utan? Allt är inte svart och vitt, så sluta spela korkad nu.


    Ja, det är väl klart att man bekräftar att man är "misslyckad" om man har så stora problem med sin kropp att man opererar den för att passa in i en "lyckad" mall?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (Tjej) skrev 2015-06-02 09:43:44 följande:

    Fast jag har inte opererat mig för att passa in i någon mall.


    Jag har mycket större respekt för människor som inser att de har skönhetsopererat sig för att de har en bild av hur bröst (i det här fallet) "bör" se ut och vill uppnå den än människor som skönhetsopererar sig och samtidigt hävdar att de inte alls har en mall för hur de ville att brösten skulle se ut. Som att de på måfå kom på hur de tyckte att just deras bröst borde se ut. Hade du bott på en öde ö hade du aldrig kommit på tanken att operera brösten. Du är naturligtvis präglad, precis som de allra flesta, av hur ett par bröst "ska" se ut och har utifrån det bedömt att dina bröst inte ser så ut och därför ville du ändra på det. Det är inte hela världen. Som sagt, de allra flesta har tankar om hur kroppen "borde" se ut.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (Tjej) skrev 2015-06-02 09:47:06 följande:

    Okej så bara för att man har gjort en operation så är man inte vacker utan då blir man stämplad som ful och misslyckad av dig, bara för att du är trångsynt. Jag tycker hela mitt kropp var och är vacker sen att andra tycker det rör mig inte ryggen.


    Läs om, läs rätt.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (:)) skrev 2015-06-02 09:54:11 följande:

    Tycker jag inte :) Om man mår dåligt över något, då fixar jag det så jag mår bra!!! Är jag tjock då tränar jag osv :) Det gör inte mig "misslyckad".... Den endå mall som jag vill passa in i är min egen!!! Och där ingår inte tax öron så hänger på sidan och inte gör någon nytta!!!! Där ingår inte heller porr bröst, stora läppar och botox!!!!


    Du fixar det utifrån en bild som du har av hur kroppen borde se ut. Du hade inte reflekterat över "taxöron" om du inte hade fått med dig att "taxöron" inte är önskvärt.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (Tjej) skrev 2015-06-02 10:12:48 följande:

    [quote=75376861][quote-nick]Donum skrev 2015-06-02 09:59:05 följande:[/quote-nick]

    Läs om, läs rätt.

    [/

    Svara gärna, kan hända att jag missförstått något.


    Jag har inte sagt att man inte är vacker för att man opererar sig. Jag har sagt att när man försöker uppnå idealet "vacker" så bekräftar man att man är "misslyckad". Notera gärna mitt användande av citationstecken. Det är inte jag som uttalar mig nedlåtande om olika kroppsformer. Så om man t e x opererar brösten som man har problem med för att de ser ut som "taxöron", så bekräftar man att man är "misslyckad" i och med att man vill uppnå just idealbilden av ett par bröst. Och då tycker jag inte att det är konstigt att idealen förändras till att man ska vara naturligt vacker. Det är svåruppnåeligt. Att operera sig är inte svåruppnåeligt. Det kostar betydligt mindre än en bil och väldigt många har bil.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (Tjej) skrev 2015-06-02 10:11:16 följande:

    Fast du har ju uppenbarligen inte läst det jag har skrivit, för mig var det inte utseendet utan känslan av att inte kunna gå utan stöd, svampinfektioner och värme. Jag tror inte du förstår, har hela mitt liv haft stora fast bröst, när jag blev gravid fick jag större, och när jag ammade fick jag så pass stora att jag knappt fick på mig tröjor, sen poff var fyllningen borta men huden och tyngden kvar. Är bara ett under och kirurgens förtjänst att jag slapp lyfta utan behövde bara lägga in, och nej dom är inte som ett par meloner som står rakt ut utan det är fortfarande lite häng och gung i dem, men det tycker jag bara blev naturligt och jag slapp göra ett lyft. Hade jag bott på en ö hade jag nog velat göra dem ännu mer, kan tänka mig att det hade varit ännu värre i ett tropiskt klimat.


    Jo, det har jag och jag höll som bekant med skribenten som påtalade att den berättelsen hade fått mer gehör än när du drar avundsjukekortet. För oavsett varför du opererade brösten så finns det liksom ingen anledning att vara avundsjuk på något som är fejk. Det är som om jag skulle vara avundsjuk för att någon har lösnaglar. Helt orimligt.

    Sedan tycker jag att det låter lite märkligt att du som av en händelse råkade operera brösten enligt gängse ideal. ;)
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (toppen) skrev 2015-06-02 12:30:18 följande:

    Till alla er som förespråkar att man inte ska ändra sin kropp utan se ut som man är skapt och lära sig leva med det:

    Rakar ni inte benen? under armarna? bikini? plockar ögonbrynen?


    Min invändning gäller främst när man låtsas som att man ändrar på sig estetiskt enligt rådande ideal för sin egen skull.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (Tjej) skrev 2015-06-02 10:56:52 följande:

    Jag tycker heller inte att det är något att vara avundsjuk på, men likförbaskat finns det ju folk som är det, tro det eller ej, sen vet jag inte om det gäller mina sura kollegor.

    Nu har du ju ingen aning om hur mina bröst ser ut och nej dom ser kanske inte ut som idealet men jag är nöjd och dom fyller sin funktion och det räcker för mig, hade behövt ett lyft för att få dom ordentligt fasta.


    Men hur kommer du ens på tanken att människor skulle vara avundsjuka?

    Har någon sagt att de är avundsjuka på dig?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (Tjej) skrev 2015-06-02 13:32:36 följande:

    Nej det var ju precis därför jag frågade, knappst en speciell konstig fråga. Finns många anledningar till att folk blir provocerade över att jag har silikon, bland annat avundsjuka eller att folk tror man har ett snedvridet ideal har vi ju kontaterat i tråden. Sen har vi ju ingen aning om vad dom egentligen tycker och tänker, vi spekulerar ju bara.


    Jag tycker att det är en konstig fråga eftersom den förutsätter att det skulle finnas något att vara avundsjuk på och om du inte tycker att det finns något att vara avundsjuk på så ter det sig än konstigare att ha avundsjuka som första alternativ. Jag menar, om någon säger till mina kollegor att jag har lösnaglar så tänker ju jag inte i termer av att de kanske säger detta för att de är avundsjuka.

    Men hur går det till när du upplever att människor stör sig på att du har silikonbröst?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (Tjej) skrev 2015-06-02 13:47:05 följande:

    Avundsjuka kan göra många sura alt provocerade, eller se mig som något hot, vilket dom självklart inte behöver se mig som.

    Som jag har skrivit så togs det upp på en fika och snacket har gått och sedan kommit tillbaka till mig. Stor arbetsplats. Kommentarer som "onödigt" "osexigt" och killar vill bara ha naturliga bröst mm har nått mig. Sånt säger man inte om det inte provocerar en.


    Men då tänker du ju ändå att du har något för andra att vara avundsjuk på...

    Ett rimligt svar torde vara att de tycker att det är just onödigt och osexigt.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (Tjej) skrev 2015-06-02 14:02:46 följande:

    Som jag skrev varken du eller jag har någon aning vi spekulerar bara. Kanske någon är avundsjuk, en annan kanske tycker det är osexigt, vad vet vi?

    Skillnaden mellan dig och mig är att jag bara tror medan du tycks veta, fast egentligen har du ingen aning, precis som jag.

    Och jag tycker verkligen att det skulle vara onödigt om någon var avundsjuk på mig, men att det sticker i folks ögon det vet jag.


    Nej, jag vet inte alls, däremot skriver du att du har fått kommentarer att det är onödigt och osexigt. Att du överhuvudtaget trycker in avundsjuka i ekvationen speglar att du ändock tycker att du har något att vara avundsjuk på. Eller åtminstone hoppas på det. Du har ju redan fått svar på frågan varför somliga stör sig och det är att de tycker att silikonbröst är onödigt och osexigt.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (Tjej) skrev 2015-06-02 19:34:36 följande:

    Jag har absolut sånt man kan vara avundsjuk på, ett bra jobb, en fin man, världens bästa barn, ett fint hus och hem, ett bra liv. Kommentarer som är rent av elak beror ju på att jag har gjort något som sticker en i ögonen, annars kommenterar man ju självklart inte. Jo jag har fått svar från båda håll. Hoppas på att folk har något att vara avundsjuka på får stå för dig, och hur du vill ha det. Men jag kan bara säga att dom val jag tar i livet har inte med att göra att jag vill skapa någon slags avundsjuka.


    Det är väl inte elakt att tycka att något är onödigt och osexigt??
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (Tjej) skrev 2015-06-02 20:02:57 följande:

    Inte? Så om din kollega har köpt en ny tröja, säger du då det till kollegan om du tyckte den var onödig och osexig? Eller om en kollega går ner i vikt - nej vad osexig du blev nu.

    Sen vem är dom/ni att döma, det var varken en onödig operation och osexig blev jag inte heller.


    Nej, att tycka att något är onödigt eller osexigt är inte elakt. Att DU inte tycker att det är onödigt eller osexigt är ju något helt annat. Envar har rätt att tycka vad man vill. Det finns säkert sådant som Du tycker är onödigt som jag har/gör t ex. Jag tycker inte att du är elak om du tycker det. To each his own, liksom.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    K grrl skrev 2015-06-02 20:38:40 följande:

    Fast det är väl en lite väl anal uppdelning? Tanken är fri, men att dela med sig av sitt ogillande om någons utseende, oavsett om det är i form av mer subtila signaler (kroppsspråk och blickar) eller mindre subtila (att säga det rakt ut) är faktiskt elakt.


    Anonym (Tjej) skrev 2015-06-02 20:43:33 följande:

    Tycka utan att säga ja visst, men du kan väl inte på allvar mena att du säger så till dina kollegor som jag skrev i exemplet, det tror jag dom flesta skulle klassa som elakt.


    Ok. Så då är kollegorna elaka då. Jag får ändå inte ihop det med avundsjuka, men men...
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Haskel skrev 2015-06-02 21:02:18 följande:

    Att det finns fördomar, syns inte minst i de påhopp och otrevliga kommentarer TS fått i den här tråden.

    Överallt annars, tjatas det om att "DET ÄR KVINNANS KROPP, KVINNANS BESLUT"!

    Det gäller ALLT från att skaffa tatueringar, klippa sig kort, behålla "oönskade" barn, raka/inte raka sig...

    "Män ska dessutom ha jävligt klart för sig att brösten tillhör kvinnan, och INGEN ska tro att de får tafsa på dem".

    MEN NÄR DET GÄLLER SILIKON I BRÖSTEN, ÄR KVINNANS EGNA VILJA INTE SÅ NOGA LÄNGRE???


    Det är väl ingen här som argumenterar för att den kvinna som vill skönhetsoperera sig inte ska få lov att göra det?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (Härreguud) skrev 2015-06-03 00:12:36 följande:

    Nej, ingen har ju sagt att en kvinna inte får det, men det har ju generellt inte varit nån trevlig respons igenom tråden.. Ord som ytligt/fejk/vulgärt/ och att ingen minsann skulle vara avundsjuk på något så "fåfängt o tragiskt" och att det måste bero på dålig självkänsla osv är ju inte direkt "bejakande"...!?


    Men silikonbröst ÄR ju fejk?

    Det kan väl ändå inte vara kontroversiellt?

    Om man i en tråd på ett diskussionsforum föreslår att det är avundsjuka som gör att somliga stör sig så är det ju helt rimligt att man får svar på det?

    Jag fattar verkligen inte hur man kommer fram till att avundsjuka skulle vara ett alternativ. Precis som med lösnaglar. Vem f*n är avundsjuk på lösnaglar!?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (Härreguud) skrev 2015-06-03 05:46:56 följande:

    Ja, det är konstgjorda bröst, men just att påpeka det i negativ mening.. Varför? Alla bryr sig inte eller tycker att det är dåligt.. Varför anmärka på hur en person med siliconbröst ser ut eller framstår? Och det är klart det finns jättemånga som är avundsjuka på opererade bröst! Varför skulle det vara det sista på jorden man är avundsjuk på? Det kryllar ju av tjejer som är missnöjda med sina bröst och önskar de kunde/vågade/hade råd att göra ngt åt det! Precis som att man absolut kan vara avundsjuk på lösnaglar. Haha, det kan jag bli tex. Jag gillar att ha, ifs hyfsat korta lösnaglar, med häftig/rolig design på ibland men kan inte det pga mitt jobb. Blir jätteavis på en av mina bästa vänner som alltid har jättefina naglar.. Så?


    Avundsjuk!?

    Sjukligt behäftad med avund?

    För något som bekräftar att hon inte har fina naglar själv och som du kan få fixat för 700 spänn!?

    Jösses. Helt barockt i min värld, men man lär sig något nytt varje dag.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (Härreguud) skrev 2015-06-03 07:02:00 följande:

    Nu fattar jag inte? Både jag och min väninna kan ha fina naglar själv, men lösnaglar håller bättre och det gör "nagellacket" med, flagnar ju inte av liksom..

    Och jag FÅR inte ha det för mitt jobb, pengarna är inget problem. Spec inte när man har en annan väninna som jobbar med naglar o jag ser alla fina små konstverk hon gör hela tiden. Älskar det.., ja, jag blir avis. :D


    Jaja, det finns människor till allt.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
Svar på tråden Varför störs sig andra att jag har silikon?