• eld85

    Hjälp oss fördela hushållssysslorna

    Vi är en familj på fem.

    Jag jobbar dygnspass, 10 pass i månaden. Min man jobbar mån-fre 07-16

    Barnen är 5,6 och 9 år gamla.

    Som det är nu är det ohållbart.

    Barnen behöver i princip inte göra nånting och jag vill verkligen att vi är ett team här hemma där alla förstår hur viktiga vi är för att få det att fungera! Så har ni tips och råd så är jag sååå tacksam!

  • Svar på tråden Hjälp oss fördela hushållssysslorna
  • Gladskit

    Enklast är väl att ni har någon slags familjeråd där ni spånar fritt och går igenom allt som faktiskt görs och måste göras för att det ska fungera hemma.
    Starta upp det som ett litet projekt och var tydliga gentemot barnen i varför ni gör det här och att alla behövs, så kanske det blir lite kul för dem också.
    Sen utifrån listan så avgör ni vuxna vad ni tar på er och vad som går att överlåta på barnen, och enklast är kanske att göra ett veckoschema där man prickar av.

    Typ att Anna har som ansvar att dammsuga nedervåningen en gång och plocka ur diskmaskinen två gånger, Pelle ska laga mat en gång och gå ut med hunden fem gånger osv. beroende på behoven och barnens åldrar och intressen.

    Då blir det väldigt tydligt för var och en vad hen ska göra, man känner sig stolt och nöjd när man kan pricka av sina sysslor och man kanske även kan byta med varandra om man tycker något börjar bli trist.

    Sen kan ni ju bestämma att ni provar det här och så har ni en utvärdering om typ två månader?

    Det jag försöker förklara för min nioåring när vi diskuterar sånt här är främst två saker:
    -hjälps vi åt så går det snabbare! Dvs om du kommer till mig nu och vill spela Yatzy och jag ber dig göra en sallad så blir jag snabbare klar med matlagningen och då hinner vi båda få en ledig stund över innan maten = då kan vi spela yatzy. Annars om jag ska laga klart maten själv får du göra något annat för då hinner jag tyvärr inte med något yatzyspelande.

    -jag tycker inte heller att allt sånt här är jättekul! Barn kanske tror det men jag säger ofta till min son att vet du, jag tycker inte heller att det här är kul. Även om jag är vuxen så tycker inte jag per automatik att det är party party att dammsuga... eller klippa gräs... eller plocka ur diskmaskinen... eller hänga tvätt.... eller vattna blommor. Men nu är det sånt som måste bli gjort och då får man bara göra det. Sen efter det kan man göra något roligt!

Svar på tråden Hjälp oss fördela hushållssysslorna