• My102

    Planera barn och EKONOMI, hur gör ni?

    Vi är i startgroparna med barnverkstad för första barnet och jag funderar på ekonmin, vi har det bra ställt med jobb å relativt bra löner. Jag är däremot duktig på att spendera (men kan snåla som sjutton och dryga ut vilken hundring som helst) och är medveten om att det inte går när bebis kommer in i bilden samt att planen är att jag själv ska spara ca 30000-40000 kr till bebisen kommer, har räknat att det ska gå utan några relativa tunga utgifter under den tiden. (Allt som bebis behöver går att handla billigt/låna begagnat, trots att jag handlar mycket så är jag ingen status märkes freak, huvudsaken är rent och helt) Då enbart på MIN egen inkomst inte min sambo som redan har ett stort sparande. Jag har alltid sparat till ett mål, körkort, resor, möbler men då försvinner det lika fort och jag börjar om från noll.

    Jag oroar mig för att min budget är "för liten" eller att jag inte skulle ha ekonomiska förutsättningar för barn. Jag och sambon har skild ekonomi och det finns egentligen ingen anledning att vi ska ha samma, självklart blir det annorlunda med bebis med inköp etc och större bil, alla större utgifter delar vi på men vi har inte samma bank osv och äger varken hus eller bil tillsammans. (Han äger jag hyr)

    Men jag är otroligt nyfiken HUR ni andra anser om min plan? Hur gjorde ni? Är det ok att skaffa barn utan att ha flera tusen sparande på kontot? Hur pratat ni med er partner om ekonomi med planering för första bebisen?

    Min inkomst är ca 18400 kr efter skatt och stående utgifter vid en shopping fri månad ca 10 000 kr (inkl mat, hyra, busskort, betalning på lån) av dessa ingår även en del krediter som såklart ska bort! Så jag kan vid effektivt betalning av kredit komma ner på ca 9400 kr i månaden.

    Alla tankar å funderingar är välkomna!!! :)

  • Svar på tråden Planera barn och EKONOMI, hur gör ni?
  • Jw83

    Ska ni fortsätta ha skild ekonomi under föräldraledigheten? Tänk isåfall på att dela ledigheten helt lika. Vi sparade även en del till föräldraledigheten, så att vi kan vara hemma länge och slipper kasta in en bebis på dagis :)

  • My102
    Jw83 skrev 2015-06-06 18:34:34 följande:

    Ska ni fortsätta ha skild ekonomi under föräldraledigheten? Tänk isåfall på att dela ledigheten helt lika. Vi sparade även en del till föräldraledigheten, så att vi kan vara hemma länge och slipper kasta in en bebis på dagis :)


    Jag tror att vi i fortsättningen kommer att ha skild ekonomi. Han har en egen firma och vi är inte gifta, äger ingen bil eller hus tillsammans. Jag förstår tanken att ha gemensam ekonomi när man äger hus och bil. Eller om man i övrigt behöver leva på den andre eller liknande under vissa omständigheter. Om den ena jobbar å andra studerar eller är arbetslös tex. Att man "bakar" ihop allt, betalar och ser vad som finns över och portionerar ut.

    Jag vill gärna kolla upp saker och så innan så det inte blir några gigantiska överraskningar, en graviditet kan ju dröja år eller inte ens bli av.

    Eftersom han har en egen firma (vid hemmet) så är ju han väldigt flexibel inom vissa ramar, mitt arbete ligger en timmes bilresa bort så vi måste vara smarta med ledigheter hur vi lägger upp det.

    Hur menar du med att dela ledigheten lika om vi har skild ekonomi? Föräldraledighet innebär ju mindre pengar min tanke är att vara hemma 6 mån, så jag kan leva på min inkomst utan att behöva leva på den "andra". Men är det dumt av mig att hoppas att sambon delar med sig av sina dagar så jag kan va hemma längre med tanke på mitt avstånd till jobbet? Jag har noll koll på hur man kan pussla med dagar. Det finns inte en chans att han kan vara frånvarande 100% från sitt jobb under en längre tid. Jobbet är som sagt hemma.

    Men jag antar att gemensam ekonomi kommer att bli av om jag får väsentligt mindre i fickan och inte täcker mina standardutgifter.
  • OBS

    Det är viktigt att dela lika på ledigheten om man har skild ekonomi för att det annars kan påverka pensionen. Så är du hemma mer med barnet ska han ge dig pengar som du kan spara till din pension.

    Annars hamnar du kanske i den klassiska kvinnofällan. Hemma massor med barnen utan att få kompensation i form av pengar till pension. Om ni då skiljer er kan du får väldigt låg pension medan han "som har arbetet hela livet" har massor. Fast det är du som gjort det möjligt genom att vara hemma.

  • Gladskit

    Jag tycker det är bra att du gör dig medveten om situationen och börjar planera.
    Men ni ska nog ta ett snack om ekonomin under och efter ledigheten ändå, för det kommer bli skillnad.

    Ska du stå för inköp mm till barnet enbart med din inkomst (föräldrapenning) och ditt sparande?

    Tänker du spara dagar till senare = få sämre ekonomi under din ledighet medan han kör på som vanligt? Ska det kompenseras på något vis genom tex. att du betalar mindre till era gemensamma kostnader? Vissa räknar ju ut procentuellt tex. vilket jag tycker verkar rättvist.

    För jag känner tyvärr till ganska många fall där pappan helt enkelt fortsätter leva som vanligt OCH förväntar sig att mamman snålar på dagar så att de (läs HAN) kan ta långa semestrar när barnet är äldre OCH mamman står för inköp av kläder OCH förväntas bidra till det gemensamma lika mycket som innan (för HAN vill ju inte bli lidande medan HON är föräldraledig). Ska man snåla på dagar och spara till senare vilket kommer båda till gagn så är det ju inte mamman som ska ha taskig ekonomi under sin ledighet på grund av det!

    Sen kan man diskutera pensionsavsättningar exempelvis, det är ett bra sätt att kompensera. Man får även tillgodoräkna sig barnår i det allmänna pensionssystemet, mer om det kan du läsa på pensionsmyndighetens hemsida!

  • lekmannen

    Bra att du är lite ekonomiskt medveten iaf!
    Men att inte ha något sparande utan barn är nog så illa, jag tycker man skall ha absolut minst 3månadslöner i buffert. och alltså 6 månadslöner i ert fall eftersom ni inte har gemensam ekonomi.

    Jag tycker att man inte bör skaffa barn om man inte kan spara ca 30% av sin disponibla inkomst. 

    sen eftersom du varken äger din bostad eller bil osv, tycker jag du skall vara väldigt försiktig. Jag skulle vänta några år om jag var dig och bygga upp ett sparande så att du inte behöver känna att ekonomin tynger dig eller går ut över ditt barn. 

  • My102
    lekmannen skrev 2015-08-04 14:48:11 följande:

    Bra att du är lite ekonomiskt medveten iaf!

    Men att inte ha något sparande utan barn är nog så illa, jag tycker man skall ha absolut minst 3månadslöner i buffert. och alltså 6 månadslöner i ert fall eftersom ni inte har gemensam ekonomi.

    Jag tycker att man inte bör skaffa barn om man inte kan spara ca 30% av sin disponibla inkomst. 

    sen eftersom du varken äger din bostad eller bil osv, tycker jag du skall vara väldigt försiktig. Jag skulle vänta några år om jag var dig och bygga upp ett sparande så att du inte behöver känna att ekonomin tynger dig eller går ut över ditt barn. 


    Okej
  • AAke

    min tolkning är att ni har ekonomi som klarar barn.
    många skaffar barn som har det mycket sämre ställt än er.
    blir det knapert så får ni väl dra ner på lyxkonsumption.

    det tar ju några månader för ett barn att bli till, det är bra att du tänker på ekonomin, se till att betala av krediterna och börja spara nu (du har ju ett mål att spara till ;) )

    jag tycker inte att skild ekonomi ska påverka ERT val av hur föräldraledigheten fördelas. det är just ert val, (om inte styrande vänster regering hinner frånta folket rätten att välja själva vill säga...)
    lycka till

  • My102
    AAke skrev 2015-08-05 01:37:20 följande:

    min tolkning är att ni har ekonomi som klarar barn.

    många skaffar barn som har det mycket sämre ställt än er.

    blir det knapert så får ni väl dra ner på lyxkonsumption.

    det tar ju några månader för ett barn att bli till, det är bra att du tänker på ekonomin, se till att betala av krediterna och börja spara nu (du har ju ett mål att spara till ;) )

    jag tycker inte att skild ekonomi ska påverka ERT val av hur föräldraledigheten fördelas. det är just ert val, (om inte styrande vänster regering hinner frånta folket rätten att välja själva vill säga...)

    lycka till


    Tack :)
Svar på tråden Planera barn och EKONOMI, hur gör ni?