• Svar på tråden Förskolan Mollys Farm i Uppsala?
  • Anonym (TS)
    LaLola skrev 2015-06-07 08:30:14 följande:

    Ingen erfarenhet men där skulle inte jag sätta mitt barn.

    Huvva!


    viseversa skrev 2015-06-07 08:33:36 följande:

    Nej jag hade inte heller haft mitt barn där. Fy låter ju vidrigt!


    Nej, vi kommer nog inte sätta vårt barn där heller. Tar det säkra före der osäkra även om det kanske inte är så illa som artikeln säger. Det konstiga är att två på öppna förskolan tycker den är jättebra.
  • LaLola
    Anonym (TS) skrev 2015-06-07 08:39:12 följande:
    viseversa skrev 2015-06-07 08:33:36 följande:

    Nej jag hade inte heller haft mitt barn där. Fy låter ju vidrigt!


    Nej, vi kommer nog inte sätta vårt barn där heller. Tar det säkra före der osäkra även om det kanske inte är så illa som artikeln säger. Det konstiga är att två på öppna förskolan tycker den är jättebra.
    Räcker med att jag läser "Alla barnen sitter i en ring på kanten till sandlådan. Inga barn springer omkring och leker" så börjar jag undra...är det lyckliga barn det där?
    O äta tills man kräks! Galet.
  • LaLola

    Kollade in deras hemsida o ser följande:
    "Vid läs- och skrivinlärning använder vi oss av en speciell teknik där ljudning och rörelser kopplas samman. En suverän metod som visat sig vara otroligt rolig och effektiv. Barnen kan inte låta bli att lära sig läsa!"

    Det hade ju sett proffsigare ut de hade beskrivit denna metod så att ev intresserade föräldrar kan söka mer info.

    Mer:
    "Året börjar med att barnen vänjer sig vid förskolans rutiner vilket gör att de känner sig trygga när deras föräldrar lämnar dem. Vårt system har fungerat bra under lång tid och våra föräldrar ofta är förvånade över hur snabbt barnen vänjer sig vid den nya miljön."

    Vänjer sig eller inser att det inte är nån idé att protestera?

    Äh, jag ska sluta läsa nu. Läser allt med de kritiska ögonen känner jag.

  • Anonym (TS)

    Ingen från Uppsala som känner till Mollys Farm och har haft sina barn där?

  • Anonym (Välj annan)

    Välj en annan förskola för Guds skull! Finns så många bättre förskolor i det området.

  • Anonym (Brainwash)

    Hoppas sanningen om Mollys Farm kommer fram på riktigt. Finns mkt kvar att blotta.

    Välj en annan f-skola!

  • Anonym (TS)

    Hej igen, 

    Jo, vi har valt en dagmamma i området i stället. Hoppas få plats där. 
    Jag har frågat runt en del kring Mollys Farm, några är positiva, andra, de flesta, är mycket negativa. Har träffat på några föräldrar som valt att byta från Mollys Farm för de tyckte disciplinen var alldels för hård och strikt. Passar kanske vissa men det är inte så jag vill att mina barn ska ha det på förskolan. Disciplin kan jag ge dem hemma när och om det behövs. 

  • cljo

    Hej på er alla,


    Jag har följt denna tråd lite granna, och jag vill nu ge min bild av situationen på Mollys Farm. Av kommentarerna att döma så verkar ni endast läst tidningsartikeln om Mollys, och som så ofta annars, så ser den faktiska situationen väldigt annorlunda ut.


    Låt mig bara inledningsvis säga att jag i högsta grad är partisk i frågan. Det är nämligen så att det nu idag är jag som äger förskolan Mollys Farm, som tråden handlar om.


    Jag tog över ansvaret för verksamheten från den tidigare ägaren, i våras, i samband med all den negativa uppmärksamhet som förskolan fick i media. Mina barn är sedan något år stora och har slutat på Mollys, men det var för mig helt otänkbart att sitta passiv och se på hur en förskola som under 20 års tid drivit en fantastisk verksamhet riskerade att raseras på grund av ett par felrekryteringar bland personalen och ett par familjer som högljutt, med viss rätt, klagade på de brister som uppkom i samband med detta.


    Så, visst, jag pratar i egen sak, men det är ju bra att vara tydlig med det, tänker jag. Jag ska dock anstränga mig för att vara så saklig jag bara kan. Jag vill också be om ursäkt för att detta inlägg blir rätt så långt. Jag gör hursomhelst ett försök att summera saken; och delar då upp det hela i tre delar ? historia, läget i vintras, och framtiden.


    Historia


    Mollys Farm har sedan skolan grundades för 20 år sedan varit en mycket bra förskola. Vi har haft alla våra tre barn där, och Mollys är till och med anledningen till att vi flyttade till Uppsala för ett antal år sedan. Verksamheten drivs i en familjär miljö, i små barngrupper, mitt i ett villaområde, och grundaren har under alla år varit helt hängiven sin verksamhet och våra barn. Det kan man inte direkt säga normalt kännetecknar förskolor i kommunal regi, enligt våra tidigare erfarenheter. Den tidigare goda kvaliteten framgår tydligt i Kommunens årliga enkätundersökning bland föräldrar, där Mollys under alla år fått nära nog full pott, och alltid legat mycket högre än de flesta andra skolor. Tyvärr genomfördes den senaste undersökningen precis under den turbulenta perioden i vintras, och är därför rejält mycket sämre än den nånsin varit, men min förhoppning är att detta ska vara en tydlig engångsföreteelse. Med andra ord, Mollys Farm har under lång tid haft, med rätta, ett mycket gott rykte. Sen är det förstås alltid så att en lite förskola med viss profil inte passar alla, och känner man sig mer hemma i en kommunal förskola med 100 barn, så får man så klart välja detta istället. Så visst förekommer det att folk har åsikter om Mollys, men påtagligt ofta är det personer som inte haft sina barn där, som ventilerar dessa.


    Läget i vintras


    Grundaren Elisabet är i femtioårsåldern, och har under flera år velat trappa ner på sitt dagliga engagemang. Hon rekryterade därför in en person som ny förskolechef i höstas (för ett år sedan), som skulle ta över det dagliga ansvaret. Rekryteringen föll inte väl ut och behövde avslutas några månader senare. Istället för att själv återta det operativa ansvaret (vilket hade varit det rätta i situationen), gjorde Elisabet ännu en rekrytering, denna gång snabbt och utan tillräcklig eftertanke.


    Som ny förskolechef utsågs en knappt examinerad lärare, som dessutom precis hade satt sina egna barn i verksamheten. Detta fungerade inte alls, skulle det visa sig. Elisabet, såsom ägare och tidigare ansvarig för verksamheten, försökte så gott det gick att hålla sig i bakgrunden, för att inte ?vara i vägen? för den nya chefen.


    Situationen på förskolan blev snabbt sämre, de invanda rutinerna fungerade inte, och barnen blev oroliga. Bland föräldrarna bildades två tydliga läger; dels de som haft sina barn i verksamheten under flera år och som undrade vart Elisabet hade tagit vägen och som inte tyckte att Mollys fungerade så bra som det tidigare gjort, dels en grupp om 2-3 familjer (som var rätt nya på Mollys och hade bytt från en annan förskola som de heller inte uppskattade) som stöttade den nya förskolechefen. Det fanns under denna rätt korta period säkert många påtagliga brister i verksamheten, vilket var det som sedan uppmärksammades i media.


    Det var precis här, i februari/mars i vintras, som jag kände att detta inte alls fungerade, och kände mig tvungen att göra något för att rädda verksamheten. För att Elisabet skulle kunna trappa ner, kunde hon inte längre kvarstå som ägare till verksamheten, ansåg jag. Efter att jag tog över det bolag som driver Mollys, lät vi den personal som inte höll måttet sluta, och återinsatte Elisabet som temporärt ansvarig för verksamheten.


    De familjer som lierat sig med den tidigare förskolechefen som fick sluta, slutade också i verksamheten. Inom bara en vecka eller två, hade situationen förändrats helt, och det tidigare lugn som alltid präglat Mollys återinfann sig nästan omgående. Det framgår inte alls av den tidningsartikel ni läst att de brister som tas upp (varav jag, som ändå har haft barn i verksamheten i många år, inte alls känner igen flertalet) bara rådde under en kort period, och sedan snabbt återgärdades.


    Framtiden


    Som framgår så har jag alltid uppskatta Mollys verksamhet. Det finns dock, som det ofta är i verksamheter som drivits i samma regi i många år, mycket jag vill förändra och förbättra. Det första viktiga steget var att under ordnade former rekrytera en långsiktigt hållbar ersättare till grundaren Elisabet. Detta är nu genomfört, och vi har en ny förskolechef på plats. Hon har dessutom sin rektorsutbildning klar i september, så även kompetensmässigt är detta en steg framåt. Grundaren Elisabet kommer inom kort, efter en tids avlämning till den nya chefen, gradvis kunna trappa ner på sin dagliga närvaro, vilket hela tiden varit planen. Även övriga personer i det nya personalteamet är nyrekryterade, och de är alla mycket erfarna pedagoger inom både kommunala och privata förskolor och skolor.


    Vi genomför också en ordentlig upprustning av huset verksamheten drivs i, vilket också varit lågprioriterat under många år av kommunen som är de som äger fastigheten. Vi byter leverantör av maten, till vad vi tror är Uppsalas absolut bästa mat för barn, som levereras från det ekologiska köket Primaten. Vår mat är med andra ord fjärran från kolhydratstinna storköksprefabrikat. Vi kommer lägga omkring 4-5 gånger mer pengar på maten för varje barn, än vad kommunala förskolor gör. Och det gör jag för att jag tycker att maten som våra barn äter på förskolan intar en central plats i deras uppväxtmiljö. Vi har också ambitionen att bli en av de första helt giftfria förskolorna i Uppsala.


    Som en kort sammanfattning:


    ·         Mollys har under 20 års tid varit en fantastisk förskola.


    ·         Under en period i höstas och vintras var situationen väsentligen sämre.


    ·         Orsakerna till vinterns problem åtgärdades, och idag, med en verksamhet som drivs i ny regi och med huvudsakligen ny personal och nya rutiner på plats, så ska Mollys i framtiden bli ännu bättre än under de första 20 åren.


    Så; det var min sida av historien.


    Ni som bor i Sunnerstaområdet i Uppsala (trådstartaren?), är mer än välkomna på ett studiebesök hos Mollys Farm när som helst, för att bilda er en egen uppfattning om verksamheten. Ni kan maila mig direkt på [email protected], om ni vill, eller ringa direkt till verksamheten.


    Lärdomen av allt detta är att man inte ska tro allt man läser i tidningen, och dessutom så har som sagt redan mycket förändrats på ett påtagligt sätt. Min ambition som ny ägare är att bygga Uppsalas bästa förskola, och vi är redan på god väg, och den tråkiga perioden i vintras hoppas jag att vi och alla andra snabbt kommer kunna lägga bakom oss.


    Nu svarar jag gärna på frågor från er som orkat läsa ända hit! Tack för ert tålamod.


    Bästa hälsningar,


    Claes Jonson

  • Ett lyckligt barn

    Hej! 

    Gick själv på Mollys Farm och tycker efter att ha vikarierat på diverse andra förskolor att det är den bästa förskolan av alla. Jag trivdes SÅ bra. Det var SÅ kul aktiviteter och vi fick visst leka på gräsmattan! Vilket hittepå av föräldrar att tro att barnen inte mår bra. 
    Rekomenderar starkt att sätta era barn på Molly's farm. Det är den mest personliga förskolan i Uppsala där Elisabeth 20 år senare fortfarande kommer ihåg mina första ord till henne när jag var 2år. Vi hade träffar varje år för att mingla med vår gamla klass. Och de flesta av oss är faktiskt vänner än idag. 

    Tack Elisabeth med personal för det. Go Molly's!

  • malle88

    Min bror gick på Mollys för några år sedan (typ fem tror jag) när Elisabeth drev verksamheten och våra föräldrar var jättrnöjda. Även skolan var glada när "Mollysbarnen" kom upp i skolan eftersom de barnen utmärkte sig genom att vara artiga, vana att lyssna på varandra och ha "lektioner".

    De verkade ha jätteroliga aktiviteter och teman som teater, kungar, årstider m.m. och gjorde mycket utflykter. Brorsan trivdes jättebra. Min mamma trivdes bäst med att de inte var så jättestrikta med tider och inte klagade om hon var lite sen (som de gjorde på tidigare dagis)

    Jag vet inte hur det är nu, men skulle nog gå dit och titta och skaffa mig en egen uppfattning. Hade jag bott där hade jag haft det som alternativ till min dotter.

  • Uppsara

    Jag ser att denna tråd är lite gammal, men om TS inte redan fått någon plats kan jag varmt rekommendera Mollys farm, vi har vårat barn där och är jättenöjda. Vi började förra året just då allt var lite uppochner och märkte inte så mycket av det mer än att det ofta var ny personal. Tror 6 st slutade under våra första 4 månader!

    Nu sen nya ägare tog över är det dock mycket bra och stabila pedagoger, inte bara massa tillfälliga vikarier och ungdomar. Roliga aktiviteter och bra ekologisk mat.

    Gå dit och hälsa på någon dag!

    Och man får visst leka på gräsmattan, det gör dom varje dag

  • MammaBella

    Jag gjorde praktik på Mollys för många år sedan och jag tyckte det var så konstig pedagogik samt rörigt och otryggt för barnen. Jag skulle ALDRIG sätta mina barn där!

  • Uppsara

    Ja det var nog lite annorlunda förut, innan dom bytte ägare. Vi är iallafall jättenöjda, och det är en högst vanlig pedagogik! Min 3-åring kan stava och skriva bokstäverna i sitt namn!

  • LaLola
    Uppsara skrev 2015-10-07 13:56:51 följande:

    Min 3-åring kan stava och skriva bokstäverna i sitt namn!


    Fast...det skulle ju kunna vara möjligt även om barnet gick på en annan förskola....
  • Uppsara

    Ja så är det kanske, Mollys är vår första och enda fsk!

    Tror ändå vi är ganska bortskämda med små barngrupper, granndagiset har runt 100-150 barn trorjag. Har pedagogerna verkligen lika mycket tid för barnen på en sån fsk, det tvivlar jag på

  • LindaE23
    Jag har också gått på mollys, även om det är många år sen nu, men jag har bara positivt att säga om den förskolan. Elisabet som nu har lämnat över har skapat en fantastik grund för Mollys att stå på. Åker förbi Mollys ca en gång om året för att kika in och säga hej, och då slutade jag på Mollys för 18 år sedan, vet inte många förskolor som har byggt sådan relationer till sina barn. Även jag har kvar vännerna från Molly och kan nämna alla som gick i min grupp! 
    Hälsningar Stolt Mollys barn!
Svar på tråden Förskolan Mollys Farm i Uppsala?