• Ninni87

    Är det något "fel" på min dotter?

    Jag är kanske en hönsig förstagångs -mamma, men jag behöver lite tips/hjälp?

    Min dotter på 2 år är ofta förkyld (1-2 ggr per månad) senaste 10 månaderna. Nästan varje gång får en hemsk hosta som bara blir värre. Denna gången har hon ingen feber men hemsk hosta som sitter långt ner, nyser hela tiden och vaknar flera ggr under natten och är ledsen. Idag ville hon inte sova varken i sin säng eller hos mig och hennes pappa, gå ut med vagnen hjälpte lite. Hon får host- och nysattacker och mellan hostningarna/nysningarna så ser hon väldigt ansträngd ut.

    Har ringt vc nån gång som inte velat ta in henne så länge hon inte har andningsbesvär. Förra gången var hennes pappa inne med henne på vc och fick pulmicort och läkaren sa att hon hade lite slem i lungorna bara.

    Är det normalt att barn får sån här hosta så ofta?

    Jag har astma och har själv liknande hostattacker vid förkylning. Vi har även både katt och hund om det kan vara så att hon är allergisk? Kan det vara något mer än förkylning eller är jag bara hönsig?

  • Svar på tråden Är det något "fel" på min dotter?
  • Mee

    Min son har lindrig förkylningsastma. När han blir förkyld så blir hans luftrör trånga och han har svårt att andas. För det har han fått bricanyl utskrivet och det hjälper honom. Det kanske kan vara något?

    Sedan kanske ni ska åka till primärsjukvården nästa gång hon blir förkyld. Visst man får vänta länge men iom att din vc inte tar emot henne så kanske det är ett alternativ?

    Går hon på dagis? Isf kan det vara en orsak till att hon ofta är sjuk. I den åldern blir dem det.

    Håller tummarna att det går till sig snart för er. :)

  • Ninni87

    Jag skrev fel innan. Det var flytande bricanyl hon fick (blandade ihop det med mina egna mediciner). Tyckte det hjälpte lite men denna gången är hostan värre och att hon nyser hela tiden har hon inte gjort tidigare.

    Vad är primärsjukvården? Inte hört talas om det?

    Jo hon går på dagis, innan dess var hon förkyld 1-2 ggr om året och det var en feberperiod och en släng av kräksjuka. Har förstått att dem blir sjuka oftare i början men det är just hostan jag är orolig över .

    Tack :) hoppas jag också

  • Mee

    Primärsjukvården är dit man kan åka om vårdcentralen är stängd och man är för frisk för akuten. Vi har det här i Västernorrland iaf :)

    Har du testa ringa 1177 och frågat de om råd. Får du råd av dem att tex kontakta vårdcentralen och boka tid så kommer det stå det i din dotters journal och du får förmodligen en tid.

    Eller har ni drop-in på din vårdcentral (det har vi)? Då är det bara att gå dit och så får man träffa en läkare.

    Jag förstår du är orolig för hostan. Min son hade konstant hosta i 2 månader och vi fick en astma medicin (spray variant) som han skulle ta 4gånger/Dagen i 5 dagrar sedan 2 gånger/dagen så länge det behövs. Men vi behövde inte använda det då hostan försvann dagen efter ^^

    Men som sagt ring 1177 och berätta om din dotter och din oro över hennes symptom så kan de nog hjälpa dig :)

  • Flickan och kråkan

    Jag tänker förkylningsastma. Hänger hostan kvar efter att andra förkylningssymptom försvunnit? Jag hade tagit henne till närmsta barnmedicinska mottagning.

  • Ninni87
    Flickan och kråkan skrev 2015-06-07 20:07:22 följande:

    Jag tänker förkylningsastma. Hänger hostan kvar efter att andra förkylningssymptom försvunnit? Jag hade tagit henne till närmsta barnmedicinska mottagning.


    Jag är inte helt hundra men vill minnas att hostan brukar hänga kvar lite extra. Ska testa vc igen imorgon och stå på mig mer. Annars får jag ringa runt till andra mottagningar
  • Ninni87
    Mee skrev 2015-06-07 20:05:57 följande:

    Primärsjukvården är dit man kan åka om vårdcentralen är stängd och man är för frisk för akuten. Vi har det här i Västernorrland iaf :)

    Har du testa ringa 1177 och frågat de om råd. Får du råd av dem att tex kontakta vårdcentralen och boka tid så kommer det stå det i din dotters journal och du får förmodligen en tid.

    Eller har ni drop-in på din vårdcentral (det har vi)? Då är det bara att gå dit och så får man träffa en läkare.

    Jag förstår du är orolig för hostan. Min son hade konstant hosta i 2 månader och vi fick en astma medicin (spray variant) som han skulle ta 4gånger/Dagen i 5 dagrar sedan 2 gånger/dagen så länge det behövs. Men vi behövde inte använda det då hostan försvann dagen efter ^^

    Men som sagt ring 1177 och berätta om din dotter och din oro över hennes symptom så kan de nog hjälpa dig :)


    Aha något sånt har vi inte här, men finns kväll-och helgmottagning ca 20 min bort.

    Inte testat 1177 men får nog göra det.

    Skönt att hostan försvann för din son :)
  • Flickan och kråkan
    Ninni87 skrev 2015-06-07 21:24:13 följande:

    Jag är inte helt hundra men vill minnas att hostan brukar hänga kvar lite extra. Ska testa vc igen imorgon och stå på mig mer. Annars får jag ringa runt till andra mottagningar


    Barnmottagningarna brukar vara bättre på små barn och den typen av åkommor. Supervanligt idag. Min mellanson fick infektionsastma som 1-åring. Fick inhalera vid infektioner men vi har inte märkt några problem sedan han var 3, så det verkar ha växt bort. Idag är han 6. Seg hosta brukar vara typiskt.
Svar på tråden Är det något "fel" på min dotter?