• jagvillhabarn

    fertilitetsutredning göteborg

    Någon här som gjort fertilitetsutredning via landstinget i Göteborg?

    Hur lång tid tog det innan ni fick hjälp och hur lång tid tog utredningen och hur gick den till?

  • Svar på tråden fertilitetsutredning göteborg
  • Cyanea

    Vi har gjort allt via landstinget. Då är det Sahlgrenska som du ska till, eller? 

    Oj... Minns inte alla detaljer, det var nästan två år sedan vi började. Det gick inom vårdgarantin, så inom tre månader var vi på första samtalet. Tror att vi fick massor med information om alla undersökningar då och bokade in en del. Bland annat tar man blodprov, vikt och längd. Sen lämnar mannen spermaprov medan du får göra kontrastultraljud där de ser att det är fritt (eller inte) genom äggledarna. 

    Sen beror det så mycket på vad man hittar. Hos oss hittade de slöa och få simmare, så vi remitterades omedelbart till IVF. Samma sak där - inom vårdgarantin kom vi in. Första besöket gjordes en plan upp för behandlingen, så vi gick därifrån med en lunta papper och inbokade datum för proceduren. 

    Jag tycker väldigt mycket om Sahlgrenska. Jag tycker att de gjort ett bra jobb med oss. De är alltid trevliga och de verkar ha bra koll. Duktiga läkare, mysiga barnmorskor. De har lyckats göra mig gravid två gånger av fyra (tyvärr ett missfall än så länge). 

    Fråga gärna om det är något särskilt du undrar över :) 

  • jagvillhabarn

    Tack för info :)

    Så det tog 3 månader från det att ni sökte till ni fick hjälp?

    Man hör så olika, vissa som fått vänta upp till 1 år från det dom sätt innan dom ens fått komma på första mötet. Har funderat på om man kan göra själva utredningen privat så det går lite snabbare och sedan iskall om något fel hittas göra det som behövs via landstinget men vet ej om man får göra så.

    Det e ju rätt dyrt o göra privat, själva undersökningen kan vi ha råd med privat men om man tex skulle behöva IVF så kan det ju gå upp mot 30 000 privat o de e ingen vi har råd med

  • Cyanea

    Yep. Från det att vi skickade in vår egenremiss. Har ni skickat än? :)

    Jag tycker också att folk säger så olika, men jag vet inte riktigt om det alltid stämmer. Vården är skyldig att hjälpa inom tiden. Tror att det kan dröja upp till 6 månader om de skjuter på det så mycket de kan. Har du ringt dem och frågat? 

    Man kan säkert göra så, men det kan också vara värt att tänka på pengarna. Om man inte lyckas inom de tre försöken (3 äggplock + upp till 4 embryon tillbaka per plock) kanske man vill prova privat. Eller, för all del, om man vill ha syskon så behöver man kanske pengarna. Men det är ju upp till er :) 

    Förstår ju verkligen att varje liten dag är värdefull när man redan försökt så länge. Men som sagt, för oss gick det ganska fort.

    Utredningen tog drygt 6 månader av lite olika anledningar. En del prover tar man flera gånger under en längre period. Sen avbröt vi utredningen ganska tidigt för att de såg att jag såg bra ut och att spermierna inte var bra alls. Det var liksom ingen idé att prova något annat än IVF ;) 

    Hur länge har ni försökt? 

  • jagvillhabarn

    Ok.

    De låter ju helt ok ändå :)

    Är inne på 11 försöket nu, äl lär va nu när som helst.

    Har det inte blivit något efter semestern så ska vi söka då har de gått 1 år.

  • jagvillhabarn

    Tror faktiskt äl kan ha vart i förrgår eller igår.

    Har slutat med äl tester d0 jag kände att det stressade mig så får gå på de andra "tecknen" på äl

  • Cyanea

    Det låter väl hur bra som helst! Det kan vara känslomässigt tufft att genomgå en utredning, så det kan vara skönt att få ha sommaren för er själva. Min upplevelse av utredning och behandling är att allt står still, sen händer det så enormt många saker att man inte hinner med :P 

    Ni kan ju skicka in egenremissen redan nu innan semestern, så spar ni lite tid. Det är ju inte värre än att ni tackar nej om det plötsligt fungerar. 

    Jag tycker att det låter sunt att sluta med äl-tester. Har det inte funkat än så länge så beror det nog inte på att ni inte träffar rätt tidpunkt. Allt testande drev i alla fall mig till bristningsgränsen. Dyrt och lite stressande. Äsch, mys för att ni vill istället för att det ska bli något :) 

  • jagvillhabarn

    Sent svar men har för en gångs skull haft tankarna på annat :)

    jag tror vi väntar till efter sommaren ändå så får vi hoppas på de bästa. Snart semester o har bim på fredag/lördag. Fredag börjar semestern så de kan antingen bli bra start på semestern eller inte :s

    Lite jobbigt men just nu känns det ändå som de aldrig kommer bli något så förhoppningarna e väl inte så.stora.

    Eller så e dom.de men man försöker förtränga det

Svar på tråden fertilitetsutredning göteborg