• twomore

    Har min 7-åring AD(H)D?

    Jag är i början av en tanke, har inte hunnit tänka klart ännu. Hoppades på lite hjälp av er.

    Min dotter fyller 8 snart. Hennes pappa tjatar på mig att ta kontakt med BUP. Det är hans enda barn och vi är separerade sedan 7 år tillbaka. "Det är fel på henne". Vi måste tala med läkarna så att de fixar det. Jag avskyr hans inställning till att hon är en vara som är trasig som vi ska reklamera. Men tänk om han har rätt. Jag är tvungen att resonera utan att färgas av min avsky. Jag tror att han menar att hon har ADD (adhd - innattentive). Jag ser rött när man säger att det är FEL på ADHD-barn. De är bara på ett annat sätt, och behöver annat stöd. Pappan säger att hon mognadsmässigt ligger lite efter de svenska barn han träffat. Men mycket efter de barn från hans hemland (mer strikt uppfostringssyn). 
    Jag håller med om att hon är väldigt disträ, nästan alltid. Hon börjar klä sig och sen hittar hon sitt lego och sitter i morgonstressen i trosor och leker med lego. Hon får raseriutbrott, ibland 7 på en kvart. Hon gallskriker och river sönder saker. Över alla möjliga saker. Hon kallar oss fula saker. Hon är aggressiv mot sina småsyskon på 3 år, vill slå eller skrämma dem ibland. Hon är inte så empatiskt lagd. Hon är kolhydratsbeorende och snattar ur skafferiet ibland och är halvtjock. Hon glömmer bort instruktioner och cyklar ut i gatan trots att man sagt att man måste stanna vid övergångsstället. Hennes pappa blir förbannad. Hon glömmer "vad man gör efter frukost", trots att hon varje morgon borstar tänderna efter frukost. Hon glömmer vad hon gjorde igår eller i morse. Hon glömmer vad som hände idag i skolan. 
    Jag har lugna samtal med henne och hon säger att hon inte kan stoppa sin hjärna från att göra de dumma sakerna. Vi talar i lugn och ro och hon förstår. Men nästa gång hon blir arg så börjar det om igen. Hon är inte nåbar under sina utbrott. Av vad hon beskriver så tror jag att hon har ett kraftigt ångestpåslag. 
    Hon är intelligent. Hon läser redan på nästa årskurs (2:ans) nivå. Hon är duktig eller normal i alla ämnen. Hon leker skola med sina småsyskon i timmar (så länge de lyder). Hon är intelligent och vetgirig. Hon vill veta allt och älskar när man läser eller berättar för henne. Hon resonerar förbluffande moget. Hon läser böcker på eget intiativ. Men fröken säger att hon behöver träna på att avsluta saker och att gå in när rasten är slut och att äta snabbare. Fröken sa i början av ettan att hon hade koncentrationsproblem och drömde sig bort, men det blev bättre efter några månader.
    Min 15-åring har ADHD men den hyperaktiva typen och det utreddes inte förrän han var 11. Dottern är inte alls hyper som honom. Hon kan engagera sig själv i timmar i sträck. Men jag har nästan ingen erfarenhet av den lugna ADHD-typen. När jag jämför med sonen så är utbrotten och koncentrationen ungefär desamma. Studieresultaten mycket bättre (han har dyslexi). Hyperaktivitet visar hon bara i samtal.

    Låter det som en tjej med ADHD? Jag känner inte andra barn i samma åldersgrupp. Jag vet inte hur normalt det är att vara på hennes sätt när man ska fylla åtta år efter sommaren. 

    Vad ska jag titta efter? Vad ska jag prova? Vad ska jag göra?
  • Svar på tråden Har min 7-åring AD(H)D?
  • Anonya

    Jag tycker du ska prata med BUP. Även med lärare och skolsyster. Då kan ni få hjälp till dottern.

  • Anonym (Dags för nästa steg)

    Se till att söka hjälp. Pappan måste däremot förstå att de som kommer att behöva "fixning" är han och andra vuxna runt omkring . Han kan ändra sitt förhållningssätt utifrån flickans specifika behov och på så sätt förändra det som händer runt flickan.

    Hur funkar de sociala bitarna i skolan?

Svar på tråden Har min 7-åring AD(H)D?