• Anonym (fattig)

    försörjningsstöd

    Är det någon mer än mig som råkat ut för avslag på ansökan om försörjningsstöd över ett halvår utan någon vettig anledning?

    Räknade på mina inkomster de senaste sex månaderna och legat i snitt 4-5000 under normen varje månad under den perioden men trots det fått avslag varenda månad.

    Löst situationen med kreditkort och lån från släkten. Men det är ju en ohållbar situation. Känns att jag inte orkar ta mig ur min situation eftersom all min energi går till att vara fattig.

    Är det vanligt att socialtjänsten gör så här? Finns det någonting jag kan göra åt saken?

  • Svar på tråden försörjningsstöd
  • Anonym (fattig)

    Kan tillägga att jag har barn och att jag oroar mig mer för dem än för mig själv.

  • Anonym (under normen?)

    Du skriver "under normen" men vad tror du ingår?? Mobil, tv, internet, mat, kläder mm ingår i normen som för dig och ett barn ligger på ca 5000 kronor med bostadsbidrag, barnbidrag och underhåll inräknat.

  • Anonym (fattig)
    Anonym (under normen?) skrev 2015-06-13 14:00:47 följande:

    Du skriver "under normen" men vad tror du ingår?? Mobil, tv, internet, mat, kläder mm ingår i normen som för dig och ett barn ligger på ca 5000 kronor med bostadsbidrag, barnbidrag och underhåll inräknat.


    Men mat torde väl ändå ingå?? Har oftast haft nätt och jämt till hyran, ibland mindre.
  • Anonym (Nn)

    Vad står det på avslagen? Hur försörjer du dig? När arbetade/hade inkomst senast? Matkuponger kan du alltid få till arvet/barnen.

  • Anonym (Soc)

    Är du arbetssökande och inskriven på AF? Eller är du sjukskriven eller annat?

    Uppfyller du soc krav så får du inte avslag, i annat fall får du det!

  • Anonym (fattig)
    Anonym (Soc) skrev 2015-06-13 15:25:08 följande:

    Är du arbetssökande och inskriven på AF? Eller är du sjukskriven eller annat?

    Uppfyller du soc krav så får du inte avslag, i annat fall får du det!


    Jag är sjukskriven.

    Månad 5 fick jag avslag för att jag oväntat fick mer sjukpenning än väntat. Problemet var att jag kåg efter med csn och eftersom jag hade automatiska inbetalningar drogs den skulden samma dag som min sjukpenning kom in på kontot. Där rök större delen av sjukpenningen. Jag gick avslag med motiveringen att jag hade ett normöverskott (den stora sjukpenningen. Lånade pengar till hyran.

    Månad 6 fick jag avslag eftersom jag hade ett normöverskott. Lånet från föregående månad sågs som en inkomst och därav normöverskottet. För att undvika samma sak nästa månad betalade en släkting till mig in hyran direkt till hyresvärden (ännu ett lån) för att det inte skulle ses på mina konton och räknas som en inkomst.

    Månad 7 (senaste ansökan) fick jag avslag eftersom jag har ett normöverskott. Hyran räknas inte in i mina skäliga levnadsomkostnader eftersom socialtjänsten inte längre anser att jag har någon hyra. Varför? Jo för att jag saknar hyresavier (bor i andrahand) och föregående hyresinbetalning inte syns på mina kontoutdrag (eftersom den vetalades in av en släkting.

    Jag orkar inte ens gå in på varför jag fått avslag för månad 1, 2, 3 och 4. Lite liknande skäl som nu.

    Är det här normalt?
  • WorldOnFire
    Anonym (fattig) skrev 2015-06-13 16:47:56 följande:
    Jag är sjukskriven.

    Månad 5 fick jag avslag för att jag oväntat fick mer sjukpenning än väntat. Problemet var att jag kåg efter med csn och eftersom jag hade automatiska inbetalningar drogs den skulden samma dag som min sjukpenning kom in på kontot. Där rök större delen av sjukpenningen. Jag gick avslag med motiveringen att jag hade ett normöverskott (den stora sjukpenningen. Lånade pengar till hyran.

    Månad 6 fick jag avslag eftersom jag hade ett normöverskott. Lånet från föregående månad sågs som en inkomst och därav normöverskottet. För att undvika samma sak nästa månad betalade en släkting till mig in hyran direkt till hyresvärden (ännu ett lån) för att det inte skulle ses på mina konton och räknas som en inkomst.

    Månad 7 (senaste ansökan) fick jag avslag eftersom jag har ett normöverskott. Hyran räknas inte in i mina skäliga levnadsomkostnader eftersom socialtjänsten inte längre anser att jag har någon hyra. Varför? Jo för att jag saknar hyresavier (bor i andrahand) och föregående hyresinbetalning inte syns på mina kontoutdrag (eftersom den vetalades in av en släkting.

    Jag orkar inte ens gå in på varför jag fått avslag för månad 1, 2, 3 och 4. Lite liknande skäl som nu.

    Är det här normalt?
    Ja det är normalt. Det du måste göra är att du måste försöka få ordning på situationen. Först och främst ska du göra en ansökan till CSN om att tillfälligt få frysa dina inbetalningar pga din ekonomiska situation, finns en blankett du beställer hem och sen ansöker om det. För soc kommer inte ge några pengar till att betala ditt CSN lån som du säkert vet.

    Sen som du märkt räknas lån som inkomst. Låta andra betala din hyra fungerar inte heller som du märkt. Bor du i andrahand bör du, om ni inte redan har ett sådant, se till att ni skriver ett hyresavtal mellan dig och den som hyr ut. Även att ni specificerar vad du ska betala i hyra och sen skickar du in kopia på detta till soc med din ansökan.

    Det bästa är antagligen att du även ringer soc och förklarar läget med ditt boende och att du visst har hyra att betala. Och ska du göra ansökan denna månad se till att skicka in redan nu för de har ju en viss handläggningstid och det är tråkigt att hamna i lägen där man blir sen med hyran pga man inte vågar låna pengar till det eftersom det då blir avslag nästa gång man ansöker. Se också till att du får med alla papper de vill ha in så det inte blir avslag igen i onödan.


  • Anonym (#1)
    Normen för socialbidrag (för en person) är att, efter hyran, hemförsäkring och elräkningen är betald, så får man 2500 SEK att leva för. För dessa pengar ska du betala övriga försäkringar (dvs telefon, bredband, TV osv...), klippning, mat, kläder, rengöringsartiklar, nöjen, missbruk (cigaretter, alkohol m.m.)

    Om du får bostadsbidrag, så görs det avdrag på de 2500 kr, så att med bostadsbidraget och socialbidraget sammanlagt blir 2500 kr.

    Det ser lite annorlunda ut när man har barn och bor tillsammans med någon, men jag fick intrycket av att du inte riktigt vet vad existensminimum är för något.

    Du måste även sälja av fonder och använda upp alla dina besparingar innan du blir berättigad socialbidrag och eventuellt så kan du behöva sälja dyra "onödiga" ägodelar.
  • Anonym (fattig)
    WorldOnFire skrev 2015-06-13 17:02:49 följande:

    Ja det är normalt. Det du måste göra är att du måste försöka få ordning på situationen. Först och främst ska du göra en ansökan till CSN om att tillfälligt få frysa dina inbetalningar pga din ekonomiska situation, finns en blankett du beställer hem och sen ansöker om det. För soc kommer inte ge några pengar till att betala ditt CSN lån som du säkert vet.

    Sen som du märkt räknas lån som inkomst. Låta andra betala din hyra fungerar inte heller som du märkt. Bor du i andrahand bör du, om ni inte redan har ett sådant, se till att ni skriver ett hyresavtal mellan dig och den som hyr ut. Även att ni specificerar vad du ska betala i hyra och sen skickar du in kopia på detta till soc med din ansökan.

    Det bästa är antagligen att du även ringer soc och förklarar läget med ditt boende och att du visst har hyra att betala. Och ska du göra ansökan denna månad se till att skicka in redan nu för de har ju en viss handläggningstid och det är tråkigt att hamna i lägen där man blir sen med hyran pga man inte vågar låna pengar till det eftersom det då blir avslag nästa gång man ansöker. Se också till att du får med alla papper de vill ha in så det inte blir avslag igen i onödan.


    Men socialen trollar ju med siffror för att slippa betala ut försörjningsstöd. De kallar lån för inkomst.

    Och hur hade du tänkt dig att jag skulle betalat hyran om inte lån?

    Ps. Jag har ett giltigt hyreskontrakt som socialen har kopia på. Dessutom har de gjort hembesök.
Svar på tråden försörjningsstöd