• Vildhallon

    Fråga om viktnedgång och amning

    I september blev jag och min man föräldrar till vår underbara dotter. Med graviditeten följde även en del extrakilon som jag hoppades skulle gå bort med amningen... Det gjorde de inte... Nu är lilltjejen 9 månader men hon vill inte riktigt släppa bröstet än och ammar fortfarande ganska mycket. Jag har absolut inget emot att hon vill fortsätta amma just nu men jag känner att jag behöver ta tag i vikten! Jag har dragit ut på det hela för jag har hört att man aktivt inte ska försöka gå ner i vikt så länge man ammar på grund av att miljögifter som finns lagrat i fettet frigörs när det förbränns och går över i modersmjölken. Jag vill gärna gå ner i vikt nu men vill absolut inte att dottern ska drabbas av något påslag i mjölken. 

    Det jag har hört är att "det är inte farligt att gå ner det man lade på sig under graviditeten". Väger idag 74,5 kilo till mina 168 cm. Behöver gå ner ca 7 kilo för att nå den vikten som jag hade när jag blev gravid. Tänkte lösa detta genom bra mat och promenader samt försöka ta upp joggandet lite lätt igen. Det får gärna ta tid, bara det går och rätt håll. Vad tror ni? Ska jag ta tag i saken nu eller vänta tills lilltjejen behagar släppa bröstet eller är jag bara dum som nojjar över detta?

  • Svar på tråden Fråga om viktnedgång och amning
  • älskarlivet81

    Jag gick med i viktväktarna under tiden jag ammade. Hade varit med där tidigare och nått målvakten då, så när lilltjejen var 2 månader gick jag med igen.

  • K grrl

    Det går bra att gå ner under amning, ffa när hon är så gammal.

  • Vildhallon

    Tack för era svar! Ändrade planer! Nu visade sig det att det inte kan bli fråga om någon viktnedgång än. Jag plussade oplanerat igen i torsdags! Tungan ute

Svar på tråden Fråga om viktnedgång och amning