• lisse6

    såååå rädd för planerad kejsarsnitt

    hej

    efter en traumatisk vaginal förlössning så valde jag planerad kejsarsnitt nu, men är så jäkla rädd. Kan ni som har gjort planerad kejsarsnitt berätta hur ni har haft det??? var det värre eller bättre?????? 
    När jag var på inskrivningsamtal igår sä lät det på läkaren att det är många som får bekymmer efter spinalbedövning, typ att man har känsla av att inte kunna andas, och just detta skrämde mig enormt.
    Men samtidigt vågar jag inte föda på det vanliga sättet, första barnet va nästan 4400g, vem vet hur stor det andra kan bli. Och så mådde jag så dåligt långt tid efterått.
    Så jag är jätte tacksam om ni kan berätta hur ni har haft det.
    Och helst vill jag inte ha några skrämselhistorier, jag mår dåligt redan som det är.
    JAg har planerad kejsarsnitt om ca 2 veckor.
    OM man tar lugnande innan hur känns det då???? kanske man inte blir så orolig om man får denna kännsla av att inte kunna andas, och så sa läkaren att man kan få också blodtryckfall...hur upplevde ni det.

    Tacksam för svar
  • Svar på tråden såååå rädd för planerad kejsarsnitt
  • mammamittilivettill2

    Hej!

    Jag gjorde ett planerat kejsarsnitt sommaren 2012 pga säte. Har efter det fött vanligt sommaren 2014. Min vanliga förlossning var normal. Men smärtan och paniken jag då upplevde och klippet dom gjorde som smärtade i flera veckor efteråt var hundra gånger värre än mitt tidigare snitt. Jag var också väldigt orolig innan men allt gick jätte bra för mig. Upplevde inga andnings problem alls, hade inte heller hört nått om det innan. Det som jag tyckte var jobbigast var att inte veta vad som hände bakom skynket. Där låg jag och kände ingen smärta alls men att dom grejade i magen. Helt plötsligt kom en bebis och sen gick dom iväg med pappa och bebis och gjorde iordning allt och kvar låg jag ensam. Detta 5 min att få ut honom och 40 min att sy ihop. När dom sydde stränder det. Men efteråt var jag uppe och duschade samma dag. Var lite stel i magen men hade nästan inte ont och var snabbt på benen. Fick tänka mig för så jag inte lyfte för mycket eller rörde mig för fort då jag mådde så bra. Min uppfattning är att återhämtningen efter planerade snitt är lättare än efter akuta. Om det blir ett tredje barn ser jag gärna att det blir snitt igen. Lycka till med snittet och din lilla ?

  • lisse6

    hej och tack såååå mycket för du tog dig tid att svara.
    Jag hade också en grym förlossning, hade smärta i ryggen 2 månader,kunde knappt gå och andra bekymmer flera månader efter. Dem bad om ursäkt för allt fel dem har gjort mot mig, men gjort är gjort. Men det konstiga var att från början ville dem gärna inbilla mig att allt var psykiskt :( .......Jag och min man har fått men för livet. Och han vågar inte vara med på den vanliga förlossningen ifall jag skulle vilja, men det vill jag inte heller. Känns tryggare ändå med planerad kejsarsnitt, inte så kaosartad som det var med den vaginala.

    Upplevde du nån blodtryckfall och så eller illa mående, på läkaren lät det verkligen som om nästan alla spyr jätte jätte mycket av spinal bedövningen.....

  • Blicka

    Jag har fött vaginalt en gång med resultat förlossningsskada o efter det två gånger med planerat snitt. Snitten har varit så mkt mera lugna o kontrollerande än den vaginala fl. Jag har fått lite blodtrycksfall under operationen men man säger till o så regleras det med ngn medicin direkt. Jag har inte kräkts eller haft svårigheter med spinalbedövningen. Varit uppe o gått på kvällen o inte haft så ont efteråt. Mina erfarenheter av snitt är enbart positiva! Lycka till!

  • lisse6

    tack så mycket för din svar, betyder sååååå mycket för mig

    Hur känns det när man får dena blodtryckfall, är det jätte hemskt????
    Hur långt tid tar kejsarsnittet?????

    Tack igen för svar

  • FrunIHuset

    Lånar din tråd lite TS,

    Har ni som gjort kejsarsnitt stora ärr?

    Är gravid i vecka 9 bara men hade en traumatisk förlossning 2013 som slutade med sfinkter ruptur grad 3, brast alltså hela vägen och fick bli sydd på operation i 3 timmar. Hade äckligt ont efter och har redan nu blivit beviljad snitt om jag vill ha det. Och självklart överväger jag det noga.

    Men är nog mest orolig för ärret faktiskt!


    Mamma till L 2013 och bebis 2016
  • Alicia gick inte

    Har fått 3 planerade snitt och det var helt suveränt! inga komplikationer alls.
    Har aldrig fött vaginalt och det är jag tacksam för när man hör om alla förlossningsskador. och risk för syrebrist hos barnet osv

  • Ramborg

    Jag har också en besvärlig vaginal förlossning och sedan ett planerat kejsarsnitt.

    Kejsarsnittet var en fantastisk upplevelse. Lugnt och fint, kontrollerat, ingen smärta. Jag låg på uppvaket en halvtimme, sedan fick jag komma tillbaka till BB där min man väntade med bebisen.

    Precis efter att de hade plockat ut bebisen kände jag som en tyngd på bröstet. Lite obehagligt men inte farligt. De frågade om jag ville ha bebisen på bröstet men jag sa att min man fick hålla, pga tyngdkänslan. De fipplade med någonting i droppet och sedan gick det över.

    Tre tips.

    De brukar sätta kateter innan man går till operationssalen. Jag sa NEJ och de fick istället sätta den när jag fått bedövningen så jag slapp känna det.

    Efteråt fick jag morfinsprutor under dagen. Jag var rädd för smärta när ryggbedövningen släppte, så jag bad om nya sprutor ett par gånger. Tydligen tål jag inte morfin, för jag blev helt vimmelkantig och kändes som jag svimmade fastän jag låg platt i sängen. Kändes också som att jag glömde andas, och vaknade till med en flämtning. -Just det ja, andas ska man ju! Det var ganska obehagligt. Men när morfinet gick ur kroppen var det bra igen.

    Jag flyttade till patienthotellet dagen efter. Trevligare, bättre mat - men sängarna går inte att höja och sänka, och där fanns inga handtag på väggen, så det var lite obekvämt att ta sig i och ur sängen. Jag skulle stanna på BB en natt till om jag skulle göra om det.

    Lycka till, TS!


    42.
  • Ramborg
    FrunIHuset skrev 2015-06-17 11:04:12 följande:

    Lånar din tråd lite TS,

    Har ni som gjort kejsarsnitt stora ärr?

    Är gravid i vecka 9 bara men hade en traumatisk förlossning 2013 som slutade med sfinkter ruptur grad 3, brast alltså hela vägen och fick bli sydd på operation i 3 timmar. Hade äckligt ont efter och har redan nu blivit beviljad snitt om jag vill ha det. Och självklart överväger jag det noga.

    Men är nog mest orolig för ärret faktiskt!


    Mitt ärr är tunt och ljust, ca 15 cm långt och tyvärr lite snett. Men det sitter under troskanten så det syns aldrig. Jämfört med skadorna från min vaginala förlossning är det absolut ingenting som stör mig. Jag hade också sfinkterruptur grad 3, och hade ont i ca 18 månader efter det.
    42.
  • lisse6

    har ni några andra tips????? jag gick också med en katteter i 4, 5 dagar efter min förlossning, dem glömde att tömma min urinblåsa så det var nästan 2 liter urin i den......det känns ändå som om ni har bara positiva minnen efter kejsarsnittet, och det är jag så glad för. För man har ingen ork att gå igenom samma en gång till :(

  • Blicka

    Även mitt ärr är under troskanten o innan mitt nyliga snitt så var det ljust o fint. Nu har jag nyligen snittats igen så rödare men de har försökt skära i samma så jag inte får dubbla ärr.

    Ang blodtrycksfall så blir jag lite yr o lite illamående. Du kommer känna av ev fall innan de ser på monitorerna så bara att säga till när ngt känna knasigt.

    Jag har haft båda barnen på bröstet direkt efter snittet o med på uppvak.

    Spinalbedövningen som jag fick denna gång var morfin i så behövde inget extra morfin efteråt utan enbart smärtstillande i tablettform. På två år hade det hänt mkt positiva saker i detaljer vid snittet såsom bedövning o rutiner med bebis på bröstet. Bebisen som kom nu vägdes först på bb, den som föddes 2013 vägdes medan de slutförde snittet. Totalt tog det ca 40 min- 1 timme från början till slut, bebisen kom redan efter 5-10 minuter.

Svar på tråden såååå rädd för planerad kejsarsnitt