• ledsenoch rädd

    Var är landet på väg??????? Livrädd och arg med all rätt

    Jag är livrädd för var vi är på väg i landet.

    Livrädd för nogo-zooner, bilbränder, stenkastning, IS, våldsspiraler, terrorism, ökande brottslighet. Anstormningen av folk vi varken kan hantera eller ta hand om och hur det ska påverka landet.
    Arg på tiggarinvssionen, nerskräpningen, att våra gator används som toaletter och förvaringsplats för allsköns bråte,och att det inte finns en fredad plats längre.
    Förbannad på flatheten att samhället inte sätter gränser för deras beteende.

    Rädd för inresta takläggare, asfaltsläggare vägpirater och allt vad det är vars enda mål är brottslighet.

    Listan kan göras längre. Är du inte livrädd undrar jag hur du bär dig åt, förnekelse eller?

  • Svar på tråden Var är landet på väg??????? Livrädd och arg med all rätt
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-06-27 21:43:06 följande:
    Jag gick till källan.

    11% är mycket oroliga och 36% är ganska oroliga. Alltså är 47% oroliga medan 46% inte är oroliga.

    novus.se/nyhet/var-tionde-svensk-ar-mycket-orolig-for-ett-terrorangrepp-mot-sverige/

    Nej, jag är inte orolig för att dö i trafiken. Fast när jag står och väntar på körningar runt regeringskvarteren så tänker jag ibland på Oslo-bomberna och att det kan även hända i Stockholm. Dock tror jag inte att det kommer vara en ny Breivik utan snarare en jihadist.
    Ja, det är ju exakt detsamma som stod i text-tv-inslaget du länkade till.

    Nej, det är inte rationellt att vara särskilt orolig för att omkomma i trafiken. Inte desto mindre är risken oerhört mycket större att dö i trafiken än att dö i ett terroristattentat. Och detta inte bara i ett så fridsamt land som Sverige utan säkert i så gott som samtliga länder i världen.

    Vi människor låter oss inte alltid styras av förnuftet. Här på FL har vi Gudasänd som är mycket orolig för att flygplanen släpper ut livsfarliga kemikalier, virus och bakterier över honom och han vädjar till oss andra att sluta blunda för vad han sannolikt upplever är verkligheten. Andra uppmanar oss för att sluta blunda för att invandringen innebär att "huset" brinner.

    Själv förstår jag inte varför man ska behöva konstruera hot när vi har ett reellt: klimathotet. Eller jag förstår väl - det kan man inte skylla på andra, utan det är en konsekvens av hur vi alla lever och dess lösning ligger inte i att människor och länder fjärmar sig från varandra, precis.

    Det är en slags ödets ironi att om klimathotet blir verklighet kan dagens flyktingströmmar te sig som att grannen kom på besök över en kopp kaffe - relativt vad som kan komma att  hända då.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • curling
    FDFMGA skrev 2015-06-27 23:04:31 följande:
    Ja, det är ju exakt detsamma som stod i text-tv-inslaget du länkade till.

    Nej, det är inte rationellt att vara särskilt orolig för att omkomma i trafiken. Inte desto mindre är risken oerhört mycket större att dö i trafiken än att dö i ett terroristattentat. Och detta inte bara i ett så fridsamt land som Sverige utan säkert i så gott som samtliga länder i världen.

    Vi människor låter oss inte alltid styras av förnuftet. Här på FL har vi Gudasänd som är mycket orolig för att flygplanen släpper ut livsfarliga kemikalier, virus och bakterier över honom och han vädjar till oss andra att sluta blunda för vad han sannolikt upplever är verkligheten. Andra uppmanar oss för att sluta blunda för att invandringen innebär att "huset" brinner.

    Själv förstår jag inte varför man ska behöva konstruera hot när vi har ett reellt: klimathotet. Eller jag förstår väl - det kan man inte skylla på andra, utan det är en konsekvens av hur vi alla lever och dess lösning ligger inte i att människor och länder fjärmar sig från varandra, precis.

    Det är en slags ödets ironi att om klimathotet blir verklighet kan dagens flyktingströmmar te sig som att grannen kom på besök över en kopp kaffe - relativt vad som kan komma att  hända då.
    Om det nu är klimathotet som du tycker är mest påträngande, undrar jag hur du förhåller dig till alla politiker som i "Kvartalsekeonomins" tecken dödat eller exporterat alla satsningar på alternativ energi under de senaste 40 åren för att bibehålla Vattenfalls bidrag till statskassan?

    Annars håller jag med dig om att antalet "miljöflyktingar" kommer att öka drastiskt, och det oavsett vad vi gör eller försöker göra åt saken.

    Den enda "alternativa" energiform som egentligen finns i Sverige är vindkraften, den har man inte lyckats kväva trots Vattenfalls "misslyckade" experiment med t.ex. näsudden för 25 år sedan. Tyvärr är den ganska otillförlitlig.

    Om DU vill ändra på det som sker, så se för fan till att INTE hjälpa något av de konventionella partierna med ditt val eller ditt stöd, de är alla utbildade på Harvards kvartalsekonomi, och vill bara klara en enstaka valperiod. Tyvärr har (MP) valt samma bana som de andra. Jag orkar inte dra exempel, men den intresserade kan enkelt bilda sig om vederbörande är läskunnig.
  • KillBill
    Gert skrev 2015-06-27 21:05:12 följande:

    Läste på Text TV att varannan svensk är ganska eller mycket orolig för terrorattentat mot Sverige. Undersökningen gjordes innan attackerna i Tunisien, Frankrike och Kuwait.

    www.svt.se/svttext/web/pages/113.html

    Så om man ska tolka några i tråden rätt så är ungefär hälften av svenskarna paranoida och kommer rösta på SD i nästa val. Gärna för mig. Gladwww.svt.se/svttext/web/pages/113.html


    Det är sanslöst vad sverigedemokratiska väljare sticker ut när det gäller att vara mycket oroliga för terrorangrepp (se den gula stapeln).

    - Fyra hundra tusen euro motsvarar ungefär i svenska kronor fyrtio tusen miljarder kronor. Hävdade SD i Sveriges riksdag.
  • curling
    KillBill skrev 2015-06-28 01:32:47 följande:
    Det är sanslöst vad sverigedemokratiska väljare sticker ut när det gäller att vara mycket oroliga för terrorangrepp (se den gula stapeln).
    Lugn bara, det kommer, t.ex. i biltunnlarna under Stockholm som våra kloka politiker anlagt. Det behövs bara EN.
  • KillBill
    curling skrev 2015-06-28 01:36:00 följande:
    Lugn bara, det kommer, t.ex. i biltunnlarna under Stockholm som våra kloka politiker anlagt. Det behövs bara EN.
    Du tänker på en svensk version av Breivik förstår jag.
    - Fyra hundra tusen euro motsvarar ungefär i svenska kronor fyrtio tusen miljarder kronor. Hävdade SD i Sveriges riksdag.
  • curling

    Nej, jag tänker mest på hur vansinnigt känsliga alla dessa biltunnlar är där en tankbil med diesel + en transportbil med konstgödsel skulle få 911 att blekna. Och det behövs ju inte just så stora resurser för detta. Och sedan en ond agenda, vänster, höger eller religiös.

  • Lonlely Wolf

    Har bara läst TS och tänker likadant. Rädd för det landet där jag föddes och växt upp i. Rädd för hur det går för det gamla som byggt upp Sverige. Rädd för dagens barn som går i skolan. Rädd för hur vården bara blir sämre för varje dag som går. Rädd för ungdomarna som inte får jobb eller bostad.......Ja jag är rädd för att bo i det Sverige jag föddes i för inget är som det var på 50-talet då jag föddes. Under 2000-talet har Sverige bara blivit sämre och sämre.

  • Herrn i unform
    Lonlely Wolf skrev 2015-06-28 02:00:04 följande:

    Har bara läst TS och tänker likadant. Rädd för det landet där jag föddes och växt upp i. Rädd för hur det går för det gamla som byggt upp Sverige. Rädd för dagens barn som går i skolan. Rädd för hur vården bara blir sämre för varje dag som går. Rädd för ungdomarna som inte får jobb eller bostad.......Ja jag är rädd för att bo i det Sverige jag föddes i för inget är som det var på 50-talet då jag föddes. Under 2000-talet har Sverige bara blivit sämre och sämre.


    Ja och det är ju inte invandringens fel, utan statens, som har misslyckats med att bevara jobb, bra lärare i skolan, inom vården ökar belastningen på personalen något enormt men fler anställs inte fast det finns många med hög utbildning (inom bland annat invandrargrupper som kommer), landsbygden har man helt totalt försummat och glömt bort för att man bara vill satsa på storstadsregionerna. 
    Gert skrev 2015-06-27 21:05:12 följande:

    Läste på Text TV att varannan svensk är ganska eller mycket orolig för terrorattentat mot Sverige. Undersökningen gjordes innan attackerna i Tunisien, Frankrike och Kuwait.

    www.svt.se/svttext/web/pages/113.html

    Så om man ska tolka några i tråden rätt så är ungefär hälften av svenskarna paranoida och kommer rösta på SD i nästa val. Gärna för mig. Gladwww.svt.se/svttext/web/pages/113.html


    Oftast tror jag de som är så livrädda för ett minimalt hot är de som klumpar ihop folk och dömer alla i den gruppen för vad en eller ett fåtal individer gör. 
    Jag passerade själv platsen för Stockholmsattentatet med några minuter (10-15minuter), så hade jag varit sen med något hade jag själv kunnat varit där just d. Men för den sakens skull går jag inte runt och dömer allt och alla som inte ser "blonda och svenska" ut för att vara terrorister och är inte heller ett dugg rädd för att det skulle ske här igen. 
    Jag tror inte heller att ett främlingsfientligt parti med en fascistisk agenda och politik är lösningen på Sveriges problem.Snarare att man börjar arbeta över blockgränserna. Ta det bästa från varje block och rent krasst på så vis bortser från det högerextrema gänget. 
  • konkrets ord
    FDFMGA skrev 2015-06-27 21:15:23 följande:
    Var tionde är mycket orolig enligt artikeln du länkade till.

    Lite överdrivet tycker jag. Risken att falla offer för en Breivik eller en jihadist är minimal - men visst, det är obehagligt med terrorister.

    Nu tror jag inte att de 10 procent som uppger sig vara mycket oroliga alla nödvändigtvis är sverigedemokrater. Jag gissar att det finns sverigedemokrater med förmåga att värdera risker precis som vanligt folk.
    Oron behöver inte se ut så att jag tror att det drabbar mig personligen här och nu.

    Oron kan handla om oro för hur samhället förändras och hur det ska se ut inom en kort framtid. Oron kan handla om att man inte vill att ens barn ska leva i ett samhälle som är likadant som om vi hade blivit deporterade till Afghanistan, men den enda skillnaden att det är svenska bokstäver på alla skyltarna runt oss.

    Oron kan handla om den oförmåga samhället har inför dessa frågor, och att vi inte ens får tala om det, eftersom det alltid sitter en slags självutnämnda rasist-väktare på heltid och skriker som en flock måsar så fort någon yttrar sig negativt...och vars enda agenda är att släta över allt som sker i samhället och som letar rasism med en frenesi som är ouutröttlig. Det skapar polariseringar i samhället som är stora.

    Oron kan handla om allt det och mycket annat. Och jag misstänker att du förstår det på något plan, men du har också den där taktiken som går ut på att förminska och raljera...


  • Nerfherder
    konkrets ord skrev 2015-06-28 08:56:50 följande:

    Oron behöver inte se ut så att jag tror att det drabbar mig personligen här och nu.

    Oron kan handla om oro för hur samhället förändras och hur det ska se ut inom en kort framtid. Oron kan handla om att man inte vill att ens barn ska leva i ett samhälle som är likadant som om vi hade blivit deporterade till Afghanistan, men den enda skillnaden att det är svenska bokstäver på alla skyltarna runt oss.

    Oron kan handla om den oförmåga samhället har inför dessa frågor, och att vi inte ens får tala om det, eftersom det alltid sitter en slags självutnämnda rasist-väktare på heltid och skriker som en flock måsar så fort någon yttrar sig negativt...och vars enda agenda är att släta över allt som sker i samhället och som letar rasism med en frenesi som är ouutröttlig. Det skapar polariseringar i samhället som är stora.

    Oron kan handla om allt det och mycket annat. Och jag misstänker att du förstår det på något plan, men du har också den där taktiken som går ut på att förminska och raljera...


    Varför bytte du nick?
Svar på tråden Var är landet på väg??????? Livrädd och arg med all rätt