• cattus

    2-årings språkutveckling

    Hej
    Har lite funderingar då jag tycker vår dotter inte lär sig säga särskilt många nya ord. Hon är 19 månader och hon säger mamma och har sedan egna ord för mat/äta, hund och där. Något uttryck till kanske men inte som jag kan komma på nu. Hon går på förskola så jag tycker hon borde börja snappa upp fler ord. Är hon väldigt sen eller är det helt normalt?
    Hon säger dessutom mamma till både pappan och mig även till mormor, så för henne betyder det bara mer "den som tar hand om mig" tror jag. Hon vägrar envist säga pappa, så nu börjar det snarare vara något vi skrattar åt än att vi börjar bli oroliga. I övrigt så förstår hon det mesta vi säger och ber henne om men hon har inte kommit igång med att säga fler ord ännu. Istället för att säga ja och nej så är hon mycket duktig på att nicka och skaka på huvudet.

  • Svar på tråden 2-årings språkutveckling
  • Jag är bara jag

    Helt normalt! Glad Små barn förstår ca 3 ggr mer än de själva säger-förutom att en del de säger faktiskt betyder nåt,men det låter som tjoller. Skrattande Plötsligt "lossnar" det bara och då rasslar det till.

  • viseversa

    Det är skillnad på 19mån och 2år. Min dotter kunde ca 10-15 ord som 1,5 åring, nu som 2 åring är hon uppe i 4-5 ords meningar. det kan hända MASSOR på ett halvår. Så ja det är normalt.

  • MioEliott

    Min son är 2,5 år. Det är först nu senaste halvåret han börjat få kläm på ord.
    Han har förstått mycket längre tillbaks, men det är först nu han själv kan göra sig hjälpligt förstådd. Så det är som det ska :)

  • Valkyria75

    Låter precis som min flicka... Skrämmande likt faktiskt :)

    Hon blev 19 mån för en vecka sen. Hon kallar mig för mamma, men även pappa och mormor heter mamma. Och hon använder bara det om det är något väldigt viktigt... Sen har hon ett par ord till, kanske 4-5. Men ingen annan förstår dem, så de är mer ljud.

    Men hon kommunicerar väldigt bra med gester och kroppsspråk så vi förstår henne för det mesta. Och hon förstår allt vi säger. Så vi är faktiskt inte så oroliga. Det var inte BVC heller.

    Men det är klart, snart hoppas vi väl att det ska lossna liksom :)

  • mammalovis

    På 2,5-årskontrollen fick vi ange om barnet kunde 0-25, 25-50 eller mer än 50 ord. Då kändes 50 ord som en massa, men efter 160 slutade vi räkna.

    Så det viktiga är väl att ni märker att hennes hörsel är okej, genom att hon förstår. Det sägs att ett barn behöver höra ett ord 60 gånger innan det aktivt används. Sedan är barn olika, en del är tysta ordsamlare och kan plötsligt börja prata korrekta meningar, andra ploppar lite ord i taget. Så än hade jag inte hyst oro om hon förstår uppmaningar som hämta nallen o s v som är känt för henne.

    Min dotter kunde länge mamma och pappa och generaliserade över det på alla vuxna individer oavsett om det var en kille på 20 år som var pappa eller en tant på 60 som var mamma. Ibland blev det lite komiskt och nu har jag inte tänkt på hur hon benämner okända människor.

  • En blå giraff

    TS det låter normalt tycker jag. Det viktiga är att hon verkar förstå er och att hon är social och interagerar med er. Det kan vara väldigt olika hur bra ett barn på 19 månader pratar. Min äldsta son var ungefär som ditt barn och sa bara enstaka ord i den åldern. Han var sedan lite språkförsenad och vi gick hos en logoped ett tag då han var i 3-4 årsåldern. Han är 8 år nu och pratar helt normalt så det var bara en period han var lite sen. 

    Min yngsta son kunde säga meningar på 4-5 ord vid 19 månader. Han har alltid varit tidigare än storebror med allt. Men båda barnen är lika normala. Så oroa dig inte tycker jag. Men läs för henne mycket och prata med henne och berätta vad ni gör.

  • cattus

    Efter era inlägg så känns hon ju väldigt normal. Hon förstår ju väldigt bra och ställer man en tydlig fråga så att hon kan välja mellan ja och nej så att man får ett svar från henne om vad hon vill också.
    Hon pekar hela tiden på saker och vill att man skall säga vad det är (kan vara rätt enformigt ibland) om och om igen, så hon samlar väl på ord i det tysta.

  • tulip79

    Min dotter blir 1,5 år om några veckor. Hon säger inte mycket förståeligt. Det hon säger är: bä (får), ja, nä, oj, aj, va ä (vad är det?), mä (mer). Men hon förstår desto mer. Ber jag henne hämta något eller peka på något så har hon full koll. Vi pratar o läser mycket o storebror på 3,5 år pratar konstant!

  • cattus

    Uppdatering: Hon är nu 2,3 år och hon pratar lite mer men kan inte uttala ord ordentligt. Förkortar eller förvränger orden. Ibland har hon helt egna ord för saker och ting. Hon förstår fortfarande vad man säger så jag tror inte att hon hör dåligt.
    På förskolan säger de att de tycker att hon är för tyst och pratar väldigt lite. 
    Hon har börjat prata lite mer där, men fram till för någon månad sedan sa hon knappt någonting.
    De ord hon säger rätt är förutom mamma och pappa är hunden och katt. Är hon törstig säger hon tex tö-tö. Storebror Alexander får heta Sa-sa...
    När brukar man få komma till BVC för nästa kontroll?, vi var där senast då hon var 1,5 år. 

Svar på tråden 2-årings språkutveckling