• cissi14

    När ska man sluta jobba?

    Hej,

    Väntar barn med beräknad födsel i mitten av december. När det uppdagades att det var tvilllingar kan man ju tänka sig att födsel och därmed föräldraledighet börjar innan dess. Vi har inte barn sen tidigare så allt är nytt!
    Funderar rent praktiskt kring mitt arbete och att bestämma tid då vikarie ska börja / jag slutar. Hur ska man tänka? Vad har ni för tips kring när det är dags?
    Vore intressant att få en bredare bild av hur andra planerar inför detta! Lätt att vara överoptimistisk med vad man kommer orka, även om jobbet i mitt fall ej är fysiskt krävande. 
    Också, med ett tvillingpar, är det orimligt att vara hemma mindre än ett år, till att börja med? 

  • Svar på tråden När ska man sluta jobba?
  • modsey

    Hej och grattis till tvillingarna! Det är SÅ fantastiskt att få två på en gång. På riktigt så är det verkligen dubbelt så kul även om det självklart emellanåt är mycket jobb också.
    Jag mådde som en prinsessa under min graviditet och då var jag ändå över 40 år när jag väntade dem. var inte sjukskriven en enda dag och jobbade tills veckan innan de föddes med planerat snitt i vecka 36.
    Alla har det såklart inte så utan beroende på graviditet och vilket typ av jobb man har så varierar det, så mitt råd är lyssna på din kropp och hur just du mår.
    Själv blev jag ganska provocerad av alla råd om att ta det lugnt och sluta jobba, allt från bmsk till vänner/ kollegor...jag mådde ju bra och var pigg, och självklart bebisarna också!
    Vi var hemma jag först 8 månader, sen maken 8 månader sen delade vi lite huller om buller i 8 månader med hjälp av barnflicka i ytterligare 8 månader innan de började dagis då de var 2 år.

  • Varit där

    Beroende på ditt jobb och hur du/barnen mår så jobba så länge du orkar.. Grattis till tvillingarna och hoppas allt går bra :) lyssna på din kropp och låt inte andra bestämma/påverka för mycket oxå

  • cissi14

    Tack så mycket för både härliga lyckönskningar och förnuftiga och peppande råd Glad Håller med om att man lätt kan bli översköljd av varningar och ängsliga kommentarer. 
    Mår fin-fint än så länge och det får man ju ändå utgå ifrån!

    Ha det gott!

Svar på tråden När ska man sluta jobba?