• Allex

    Munkpeppar och progesterontråden

    Tänkte dra igång en tråd och se om det är fler som vill hänga på. Vi har försökt bli gravid i 1 år och vi båda är över 40.

    Min plan denna månad är att testa på att stimulera ägglossningen med hjälp av progesteronkräm och munkpeppar. Tar även Q10, e-vitamin och b-vitamin.

    Är det nån som vill hänga med på resan till en "munkpepparbebis"?

  • Svar på tråden Munkpeppar och progesterontråden
  • Allex

    Puff!

    Det behöver inte vara combon...men om det finns nybörjare på munkpeppar kan nu ju hänga med

  • Allex
    Thotis90 skrev 2015-06-25 17:12:46 följande:

    Du ska inte smörja med progesteronkräm innan ägglossningen, för då hämmas den. Du ska smörja efter ägglossningen!


    Om man smörjer med liten dos så stimulerar den ägglossningen, max 10 mg/dag. För hög dos så hämmas den.Det rådet ger Sylvia Oppenheim på hormoni.se. Hon har hjälpt mååånga tjejer
  • Allex

    Imorgon drar jag igång. Någon mer som ska börja med munkpeppar/ Angus Castus?

    Speciellt intressant blir det med progesteronkrämen. Den brukar man ju börja med Efter äl eftersom det är då hormonet ökar naturligt i kroppen (om man har en fungerande ägglossning vill säga). Men på detta sätt som jag ska köra så använder man så lite att man istället stimulerar ägglossningen.

  • Allex

    Lämnar lite spår...

    Det rullar på här..... Känns som om det är dags för äl om ett par/tre dagar. Lite knipigt i tjejmagen. Tog ältest idag och fick ett streck, men det var inte lika som teststrecket så det är inte positivt.

  • mère de R

    Hej!

    Jag har tagit munkpeppar i två månader och går nu och hoppas att mensen uteblir. Jag har inte tagit progesteron men istället Omega 3, vitamin D, magnesium och gjort akupunktur två gånger senaste cykeln. Känner tyvärr inga grav symtom.

  • Allex

    Hej

    Kul att höra från nån

    Jag har efter att påbörjat detta med munkpeppar försökt läsa mer om det. Många amerikanska siter säger att det är en "mild" ört och att det kan ta upp till 3 månader innan ens hormoner balanseras. Så man ska nog ge det tid. Det är svårt dock att bena ur det som är sant och det som är skvaller på dessa siter, vilka som har kompetens nog att ha en grund i det dom skriver.

    Jag tar oxå Omega3 och magnesium.....men det har jag tagit länge

    När har du bim?

  • mère de R

    Håller med om att det är svårt att veta vad som är sann fakta och vad som är hittepå. Men är man desperat som jag griper man efter ett halmstrå och hoppas att allt man läser är sant.

    Har du oregelbunden äl?

    Hur länge har ni försökt få barn?

  • Allex

    Ja, oregelbunden äl, om jag ens har det vill säga. Har spottings 5-2 dgr innan mens så just nu gissar jag att jag har dålig äl.

    Vi har ett barn sen tidigare men vill ha ett till

    Idag är jag på CD 15 och fick utslag på ältest, det är ca 2 dgr tidigare än normalt. Väldigt mycket älkänningar också, antar att MP hjälpt till där. Eftersom äl idag gissar jag på att bim är den 22 juli. Bara hoppas att det går vägen nu.

  • mère de R

    Här kom mensen idag :( ett par dagar för tidigt så jag vet inte om det är MP som ställer till det.

    Har också ett barn sen tidigare men vi har svårt att bli gravida och svårt att behålla graviditeten. Har haft 4 missfall, två före sonen och två efter.

Svar på tråden Munkpeppar och progesterontråden