• Soe

    Sockerpasta

    Hej alla pysslisar. Jag har fått för mig att jag ska bli bra på att göra tårtor med överdrag och figurer av sockerpasta. Har nu gjort min egen sockerpasta efter ett recept som jag hittat på internet. Min första ros ser helt okej ut men degen var sjukt smulig så jag var tvungen att knåda den jättelänge och tillsatte lite vatten. Rosen ser som sagt bra ut förutom att den är lite "kantstött" eftersom degen är så smulig. Ett överdrag kommer jag aldrig lyckas göra med den här smuliga degen. Känns så tråkigt när jag var så taggad! Har googlat och läst olika tips och försökt med allt.

    Undrar nu om det finns någon pysslig och trevlig person som kan det här med sockerpasta och kan tänka sig att hjälpa mig? Jag är 28 år och bor i Solna. Vore så uppskattat :) kram


    Man ångrar bara det man inte gjorde
  • Svar på tråden Sockerpasta
  • Mrs Vader

    Annars tänkte jag på att du kanske haft i för mycket florsocker. Degen ska vara kladdig när du blandat klart, den stelnar lite till efter en stund.

  • Soe

    Hej, har testat att göra rosor. De blev ganska bra tillslut. Mkt lättare att jobba med den deg vars recept jag fick av dig :)

    Har anmält mig till en grundkurs som skulle hållits idag men den blev inställd.

    Undrar nu, har du eller någon annan något tips på hur man kommer igång med dekorationer och täckning av tårta? Tycker det är svårt att veta var man ska börja...

  • Fru Blacker

    Hej!
    Jag pysslar väldigt mycket med sockerblommor men är tyvärr för lat för att göra mitt egna recept. Istället köper jag flowerpaste. 

    Vill du kommer igång med att dekorera bara för att öva och ha kul kan jag tipsa om att köpa frigolit-dummys. Dessa kan du öva på att täcka med sockerpasta och sen dekorera hej-vilt varefter du lär dig att göra olika blommor. Dina dekorerade dummys kan du sen ha som fina dekorationer hemma, om du vill.


    frublacker.se - Hypermanisk småbarnsmor med för många projekt
  • Soe
    Fru Blacker skrev 2015-07-13 13:33:29 följande:

    Hej!
    Jag pysslar väldigt mycket med sockerblommor men är tyvärr för lat för att göra mitt egna recept. Istället köper jag flowerpaste. 

    Vill du kommer igång med att dekorera bara för att öva och ha kul kan jag tipsa om att köpa frigolit-dummys. Dessa kan du öva på att täcka med sockerpasta och sen dekorera hej-vilt varefter du lär dig att göra olika blommor. Dina dekorerade dummys kan du sen ha som fina dekorationer hemma, om du vill.


    frublacker.se - Hypermanisk småbarnsmor med för många projekt
    Hej Fru Blacker. Tack för tipset :) ska införskaffa en sådan! Kom gärna med fler förslag på vilka roliga material en nybörjare som jag bör ha i sitt sugarpaste-kök :)

    Älskar din blogg btw!
  • Fru Blacker

    Hej
    Tack för att du besökte min blogg, skrev en liten snabb tutorial för sockerblommor när jag läste den här bloggen.

    Jag gillar först och främst att ha ett plant underlag att arbeta på, antingen kan du köpa en speciell matta i bakbutiker eller en musmatta som inte är mjuk. Sedan behöver du en mexican pad (den blåa som jag tunnar ut på) och en kavel. Här skulle jag rekommendera en kavel i plast.

    Sen behöver du utstickare, vilken beror på vad för sorts blomma du vill göra så det är svårare att svara på generellt. Färger lika så. Mitt tips här är om du vill göra en tex rosa blomma så köp både pasta färg och pulver färg. Pulverfärg gör väldigt mycket för att ge liv åt blomman.

    Sist men inte minst behöver du en balling-tool. Jag använder den här från cake & design och en pensel för att limma.

    Det är allt jag kommer på nu som är bra att ha när man startar. Sedan är det ju bara att köpa till vartefter man vill göra nya blommor eller mer avancerade saker.


    frublacker.se - Hypermanisk småbarnsmor med för många projekt
  • Fru Blacker

    bloggen.. Jag menar inlägget såklart. Dags att äta lite middag tror jag.


    frublacker.se - Hypermanisk småbarnsmor med för många projekt
  • Soe
    Fru Blacker skrev 2015-07-13 18:08:52 följande:

    Hej
    Tack för att du besökte min blogg, skrev en liten snabb tutorial för sockerblommor när jag läste den här bloggen.

    Jag gillar först och främst att ha ett plant underlag att arbeta på, antingen kan du köpa en speciell matta i bakbutiker eller en musmatta som inte är mjuk. Sedan behöver du en mexican pad (den blåa som jag tunnar ut på) och en kavel. Här skulle jag rekommendera en kavel i plast.

    Sen behöver du utstickare, vilken beror på vad för sorts blomma du vill göra så det är svårare att svara på generellt. Färger lika så. Mitt tips här är om du vill göra en tex rosa blomma så köp både pasta färg och pulver färg. Pulverfärg gör väldigt mycket för att ge liv åt blomman.

    Sist men inte minst behöver du en balling-tool. Jag använder den här från cake & design och en pensel för att limma.

    Det är allt jag kommer på nu som är bra att ha när man startar. Sedan är det ju bara att köpa till vartefter man vill göra nya blommor eller mer avancerade saker.


    frublacker.se - Hypermanisk småbarnsmor med för många projekt
    Tusen tack för ditt utförliga svar :) Nu ska jag shoppa loss i kakbutiken. Fortsätter att följa din blogg, är ju jättebra! ;) kram
Svar på tråden Sockerpasta