• Anonym (TS)

    Vårdnadsutredning - Vad gör man?

    För ett par veckor sedan var den tredje muntliga förberedelsen. Två gånger har det blivit uppskjutet för att pappan inte närvarat. Nu tredje gången tog de ett interimistiskt beslut utan honom.

    Nu har de begärt in en vårdnadsutredning från familjerätten för att de inte har någon information alls om pappan (då han uteblivit för snabbyttrandet och alla förberedelser bl a).

    Har förstått att vårdnadsutredningen bl a innefattar ett hembesök. Men vad mer? Går man på samtal? Pratar dem med dagis?

    Sker hembesöket på dagen? Måste jag isf ta ledigt från jobbet osv?

    Hembesöket. Har förstått att hembesöket går ut på att se hur mitt och barnets samspel och relation ser ut. Vad gör man? Bjuder man på kaffe och sitter och pratar?

    Går man på möten? Vad pratar man om där?

    Jag känner mig inte det minsta orolig egentligen. Blir mest arg för att denna tvist kunde ha varit över för längesen om han dykt upp som han ska... Istället uteblir han och det känns som att JAG ska granskas under lupp och bevisa mitt föräldraskap när han skiter i allt och dessutom är grov missbrukare.

  • Svar på tråden Vårdnadsutredning - Vad gör man?
  • Anonym (Soc.)

    Alltså vaddå? Är det en vårdnafsutredning för att du och pappan är oense om vem som ska ha vårdnaden? Om han där inte visar nåt intresser så har jag då aldrig hört talas om hembesök där man ska titta på samspel etc. Då går saken istället till domstol för att fastställa vårdnadsform om det är det man vill. Eller är det en omsorgsutredning du menar? Utifrån en orosanmälan någon gjort?

  • Anonym (TS)

    Det är en vårdnadstvist där jag stämt honom på vårdnaden. Han har rätt att yttra sig innan beslut tas och har hittills inte alla medverkat i målet. Därför görs en vårdnadsutredning för att de behöver mer info om pappans situation.

    Det jag hittills fått fram pm vårdnadsutredning är att familjerätten gör hembesök och sedan får man gå på samtal där. Hembesöket är inte för att se om man bor i en smutsig lägenhet utan för att titta på mitt och barnets samspel.

  • Anonym (En mamma)

    Jag har fått höra att de gör hembesök för att kolla boende situationen.. Så jag måste börja söka större lägenhet..

Svar på tråden Vårdnadsutredning - Vad gör man?