• Anonym (Trött mamma)

    Såhär gör vi på nätterna med småbarn. Hur gör ni?

    Hej!

    Jag har en son på 3 månader som sover väldigt korta stunder (max en timma åt gången på dagen och max 2 timmar på natten). Han äter ersättning varannan timma ungefär.

    På kvällen runt 22.30 nattar jag Lillen genom att låta honom suga på bröstet (som trygghet - amningen funkar inte alls), sjunger några sånger och lägger honom i spjälsängen. Oftast somnar han då.

    Mannen vill gärna sova på en gång när vi lägger oss (medans jag nattar lillen) då han jobbar 8-17. Jag tycker detta är lite tråkigt då jag gärna skulle mysa lite innan vi somnar efter att jag nattat lillen. Men ok han är jättetrött efter en dag på sitt kontorsjobb jag förstår... Eller?

    Sedan ligger lillen och gnyr en hel del - eller rättare sagt han låter som en stor bökande gris ( jag lovar han gör det). Detta håller mig vaken - men inte mannen som somnat så tungt i vetskapen om att jag sköter lillen. Sen är det matning ca 3 gånger på en natt och lillen äter långsamt så det tar ca 1 timme med blöjbytning matning och att peta i nappen några gången innan han kanske somnar. Jag vet inte om jag har rätt att vara det men jag är heeeelt slut då jag inte någon gång på hela dygnet får sova mer än ca 1- Max 2 timmar i sträck.

    Jag har pratar med sambon och sagt att du kanske inte kan vänta dig att få sova 22.30-06.30 som innan lillen kom. Men han menar att jag har en helt annan möjlighet att sova/ vila på dagen när han är på jobbet. Men det blir ju aldrig mer än några strötimmar över hela dygnet.

    Han tar iofs lillen på helgmornar mellan ca 06-11 men det är för långt mellan helgerna :)

    Det känns lite som att hans liv fortsatt som innan vi fick barn vad gäller sovtider m.m. Han passar till och med på att träna på lunchen på jobbet så hans hälsa är ju prima medans jag är helt slut.

    Vad tycker ni? Kräver jag för mycket om jag vill att han ibland tar delar av natten när han jobbar och jag är hemma med lillen? Vill ju inte vara elak mot honom heller så han är en zombie på jobbet.

    Snälla skriv en rad eller två... Behöver höra vad utomstående tycker.

    / Trött mamma

  • Svar på tråden Såhär gör vi på nätterna med småbarn. Hur gör ni?
  • Anonym (Trött mamma)

    Kan ju tillägga att han drar största lasset hemma med att handla och göra mat när han kommer hem från jobbet medans jag passar lillen.

  • sextiotalist

    Du har ett barn, handlingen och middagen behöver du inte tänka på. Jag håller nog med honom, du kan vila när lillen sover på dagarna och han ska inte behöva ta nätterna när han arbetar.
    Sedan vet jag att barn är olika, men du verkar ändå få en del avlastning i vardagen, så sömnen kan du ta igen på dagtid.
    Däremot kan han ta en natt då och då på helgerna

  • Soe

    Hej, jag tycker personligen att när man har barn så får man räkna med att må piss för att man inte får någon sömn och jag förstår verkligen att du blir avundsjuk på din man. Men samtidigt så tycker jag det är viktigast att den som jobbar får sova för ingen av er tjänar på att den som håvar in cashen gör ett dåligt jobb pga sömnbrist.

    Skulle du föredra att jobba och få sova istället? Mtp att du inte ammar är ju det möjligt, eller? Om du hellre vill det så måste du ju ta upp det med din man.

    Sedan tänker jag att ju mer du involverar din man i barnskötandet när han är hemma, desto mer engagerad kommer han bli. Låt honom hålla barnet när ni tittar på tv. Gör barnet mer pappigt helt enkelt. Då minskar din börda lite automatiskt. Men då måste du våga släppa kontrollbehovet, något många mammor har svårt för.

  • NyaSvea

    Tycker nog du ska ställa lite högre krav på din man. Man lär sig med tiden att ha mindre sömn i kroppen tycker jag så det borde väl han också kunna ha? Måste du byta blöja på natten? Är det bara kiss är det ingen fara att låta det vara ett par timmar. Tänk på att inte tända några lampor eller prata med din bebis på natten så lär den sig snart att man ska sova. Lycka till!

  • Blossom08

    När vår dotter var i den åldern var det alltid jag som tog nätterna iom att jag ammade, däremot fick jag sovmorgon på helgmornarna. Man får försöka sova igen det man kan på dagtid. Däremot kunde inte min man förvänta sig att maten skulle stå på bordet när han kom hem utan det var ofta han fick laga mat eller ta dottern medan jag lagade. Det var även oftast han som fick handla mat och städningen hjälptes vi åt med på helgerna.

    Jag tycker att den som jobbar ändå måste få sova så mycket att den klarar av att sköta sitt jobb på ett bra sätt, men hushållet måste man hjälpas åt med de perioder som den hemmavarande får minst sömn för det är jätteslitigt!

  • Anonym (Trött mamma)

    Okej ... Ja du kanske har rätt. Tycker bara att en halvtimma där och där inte gör mig Ånge piggare. Han får ju ändå sova sju timmar oavbrutet varje natt. Skulle han inte klara sig på 5 timmar i sträck när jag får mat en timma?


    sextiotalist skrev 2015-06-29 13:07:01 följande:

    Du har ett barn, handlingen och middagen behöver du inte tänka på. Jag håller nog med honom, du kan vila när lillen sover på dagarna och han ska inte behöva ta nätterna när han arbetar.

    Sedan vet jag att barn är olika, men du verkar ändå få en del avlastning i vardagen, så sömnen kan du ta igen på dagtid.

    Däremot kan han ta en natt då och då på helgerna


    sextiotalist skrev 2015-06-29 13:07:01 följande:

    Du har ett barn, handlingen och middagen behöver du inte tänka på. Jag håller nog med honom, du kan vila när lillen sover på dagarna och han ska inte behöva ta nätterna när han arbetar.

    Sedan vet jag att barn är olika, men du verkar ändå få en del avlastning i vardagen, så sömnen kan du ta igen på dagtid.

    Däremot kan han ta en natt då och då på helgerna


  • Anonym (Trött mamma)

    Jag skulle absolut inte föredra att jobba... Kanske så att jag är på bristningsgränsen i och med att sonen är sjuk nu och vaknar och Chippar efter andan var femte minut :(


    Soe skrev 2015-06-29 13:09:33 följande:

    Hej, jag tycker personligen att när man har barn så får man räkna med att må piss för att man inte får någon sömn och jag förstår verkligen att du blir avundsjuk på din man. Men samtidigt så tycker jag det är viktigast att den som jobbar får sova för ingen av er tjänar på att den som håvar in cashen gör ett dåligt jobb pga sömnbrist.

    Skulle du föredra att jobba och få sova istället? Mtp att du inte ammar är ju det möjligt, eller? Om du hellre vill det så måste du ju ta upp det med din man.

    Sedan tänker jag att ju mer du involverar din man i barnskötandet när han är hemma, desto mer engagerad kommer han bli. Låt honom hålla barnet när ni tittar på tv. Gör barnet mer pappigt helt enkelt. Då minskar din börda lite automatiskt. Men då måste du våga släppa kontrollbehovet, något många mammor har svårt för.


  • Anonym (Trött mamma)

    Okej... Jo för annars blir blöjan överfull och den läcker :( Har provat.


    NyaSvea skrev 2015-06-29 13:11:25 följande:

    Tycker nog du ska ställa lite högre krav på din man. Man lär sig med tiden att ha mindre sömn i kroppen tycker jag så det borde väl han också kunna ha? Måste du byta blöja på natten? Är det bara kiss är det ingen fara att låta det vara ett par timmar. Tänk på att inte tända några lampor eller prata med din bebis på natten så lär den sig snart att man ska sova. Lycka till!


  • Lindasj

    Har en dotter på 1 månad här hemma och i och med att det är jag som ammar och pappan jobbar tar jag sena kvällar och nätterna så han får sova. Han kliver upp vid kvart i sex på morgonen.

    På vardagarna när han jobbar kliver jag upp och går ut i soffan och ammar för att inte störa, på helgerna flyttar jag över dottern till vår säng för att amma och pappan hjälper till med blöjbyten ibland då också.

    Vår dotter ammar ofta så det är pappan som ofta lagar mat och handlar osv.

  • Anonym (U)

    Ta varannan natt och varannan helg! I alla fall i 2-3 veckor tills han fattar.

Svar på tråden Såhär gör vi på nätterna med småbarn. Hur gör ni?