• Johanna1

    Är hungrig hela tiden!! Äter jag inte tillräckligt?

    Jag har problem med att jag är hungrig jättesnabbt efter att jag har ätit. Det är jobbigt för jag får svårt att koncentrera mig och ont i huvudet och sådär. Så jag undrar om det är något fel på mig, eller om jag helt enkelt äter för lite? 


    Jag är kvinna, 26 år, 163 cm lång och väger 49 kg. (Jag vet att mitt BMI är lågt men jag har alltid varit smal naturligt och har aldrig bantat eller något, det är bara så jag är.) Jag tränar väldigt lite, joggar typ 2 km max en gång i veckan, men går promenader typ varannan dag. Så jag borde inte ha så högt kaloribehov, kanske 1700 - 1800 kcal?


    Jag är helt ny på det där med att räkna kalorier och det verkar jättesvårt, så jag tänkte att någon som är van vid det kanske kan göra en snabb uppskattning? Förstår att det är svårt att uppskatta med middagen t.ex, men ungefär?


    Detta är vad jag åt en dag t.ex:


    Frukost: en portion havregröt med havredryck, en ostmacka, ett glas proviva mango


    Mellanmål: 1 dl nötter, lite russin, ett glas proviva mango


    Lunch: en avokado, tre varma mackor med tacoköttfärs, salami, ost, tomat


    Mellanmål: 50 gram blåbär och hallon, 150 gram kvarg


    Middag: Kyckling cacciatore med pasta (kycklingrätt med kycklingfiléer, passerade tomater, skoggschampioner osv)


    Så mina frågor är helt enkelt detta:


    1. Hur många kalorier skulle du uppskatta att jag åt den dagen jag gav som exempel?


    2. Hur många kalorier skulle du tro att jag behöver äta? Vill ju inte gå ner i vikt. 


    3. Om jag nu äter tillräckligt, varför är jag så hungrig?

  • Svar på tråden Är hungrig hela tiden!! Äter jag inte tillräckligt?
  • AnnaZL

    Måste du räkna kalorier? Kan du inte bara äta tills du inte är hungrig längre?
    Du stoppar ju i dig näringsriktig mat så lyssna på kroppen.

  • Alexi

    Om du märker att du blir hungrig, satsa på lite mer protein och fett i måltiderna, för att få längre mättnad. Många som tex äter enligt lchf upplever sig ju mindre hungriga.

  • Johanna1
    AnnaZL skrev 2015-06-29 17:33:30 följande:

    Måste du räkna kalorier? Kan du inte bara äta tills du inte är hungrig längre?
    Du stoppar ju i dig näringsriktig mat så lyssna på kroppen.


    Att äta tills jag inte är hungrig längre är ju vad jag gör nu, men när jag hela tiden blir hungrig igen en timme efter att jag har ätit så blir det lite jobbigt. Så det funkar inte.

    Därför tänkte jag att det skulle vara bra att veta om det är så att jag faktiskt borde äta mer för att få i mig tillräckligt mycket kalorier eller om jag kanske har någon sjukdom.
  • Johanna1
    Alexi skrev 2015-06-29 17:35:59 följande:

    Om du märker att du blir hungrig, satsa på lite mer protein och fett i måltiderna, för att få längre mättnad. Många som tex äter enligt lchf upplever sig ju mindre hungriga.


    Jo det kanske är bra, men jag tänkte på att det kan vara bra att veta om jag äter tillräckligt mycket kalorier. För i så fall borde det ju vara något som inte stämmer?
  • Anonym (S)

    Det finns en ganska bra app som heter lifezum där kan du fylla i allt du äter och så räknar den ut hur mycket kalorier det är. 

    Skulle kanske ha bytt ut mackorna mot något mer matigt på lunchen. 

  • Jag är bara jag

    Om du verkligen är orolig kan du be att få kolla tsh på V.c. Annars tillhör du de hungrigas släkte och då kan man inget göra. Jag är född hungrig-kommer dö hungrig. Ju mer jag äter desto hungrigare blir jag dessutom för då vänjer man magen med mat. Och jag behöver gå ner så det här med hunger är inget litet problem...

  • Anonym (Kalle)
    Johanna1 skrev 2015-06-29 17:52:16 följande:
    Jo det kanske är bra, men jag tänkte på att det kan vara bra att veta om jag äter tillräckligt mycket kalorier. För i så fall borde det ju vara något som inte stämmer?
    Om du inte blir mätt så äter du ju för lite. Det behöver du inte räkna kalorier för att veta.

    Så antingen äter du mer mat, eller så gör du som Alexi skriver, äter mer fett och protein, som ger mer mättnadskänsla.
  • Mascaraklumpar

    Du äter ju relativt nyttigt låter det som, men jag tror att du kanske ändå behöver dra ned på de snabba kolhydraterna och ersätta dem med mat med lägre GI men med samma kaloriinnehåll. Saker som proviva och russin höjer blodsockret ordentligt, sedan sjunker det igen och då blir man hungrig och får de symptom du skriver om.

  • Johanna1
    Jag är bara jag skrev 2015-06-29 17:58:17 följande:

    Om du verkligen är orolig kan du be att få kolla tsh på V.c. Annars tillhör du de hungrigas släkte och då kan man inget göra. Jag är född hungrig-kommer dö hungrig. Ju mer jag äter desto hungrigare blir jag dessutom för då vänjer man magen med mat. Och jag behöver gå ner så det här med hunger är inget litet problem...


    Okej, det är för att kolla sköldkörteln då? Jag har bokat tid hos VC men de hade ingen förrän 21a augusti tyvärr..
  • Johanna1
    Anonym (Kalle) skrev 2015-06-29 18:00:13 följande:
    Om du inte blir mätt så äter du ju för lite. Det behöver du inte räkna kalorier för att veta.

    Så antingen äter du mer mat, eller så gör du som Alexi skriver, äter mer fett och protein, som ger mer mättnadskänsla.
    Fast det är ju konstigt att jag den senaste månaden har behövt äta mycket mer än innan? Jag har inte börjat träna en massa eller något. Jag äter t.ex mer än min pojkvän som är längre och väger mer och tränar mer än mig.

    Jag kanske har magkattar eller problem med sköldkörteln?
  • Johanna1
    Mascaraklumpar skrev 2015-06-29 18:05:44 följande:

    Du äter ju relativt nyttigt låter det som, men jag tror att du kanske ändå behöver dra ned på de snabba kolhydraterna och ersätta dem med mat med lägre GI men med samma kaloriinnehåll. Saker som proviva och russin höjer blodsockret ordentligt, sedan sjunker det igen och då blir man hungrig och får de symptom du skriver om.


    Ja okej det kanske vore en bra idé. Äta sånt som inte innehåller så mycket socker eller kolhydrater då? Men det är så svårt tycker jag! Speciellt när min sambo håller på med en ny diet för att han har problem med magen, det är liksom enklast om vi kan äta samma sak till lunch och middag :P
Svar på tråden Är hungrig hela tiden!! Äter jag inte tillräckligt?