• Anonym (TT)

    Lämna honom. Hjälp av socialen??

    Visste inte vart jag skulle sätta tråden..

    Jag behöver lite hjälp, jag har beslutat mig om att lämna min sambo. Vi har två barn tillsammans, ena barnet är 1,5 år och det andra är 3 veckor. Vi har varit tillsammans i snart 6 år, jag blev klar med min utbildning precis innan barn nr 2 kom. Så jag har inget jobb och ingen inkomst förutom mamnapenning. Blev gravid med första barnet när jag var 18. Våran relation har varit dålig mer eller mindre i 3 år. Vart tar jag vägen? Lägenheten vi bor i är hans som vi hyr av en släkting till honom. Kan man få tillfällig hjälp av socialen med lägenheten och pengar tills mammaledighetn är slut och jag kan börja arbeta?? Tacksam för svar.

    Vill verkligen inte leva med honom längre, han jobbar dygnet runt så han är knappt hemma något. Han kan komma hem någon kväll i veckan, och då blir det så dålig stämning här hemma, älska barnet blir gnälligt, sambon tar i get ansvar för att avlasta mig heller. Och när han åker blir allt så mycket lugnare och harmonisk att jag helt ärligt känner att jag klarar mig utan honom.

  • Svar på tråden Lämna honom. Hjälp av socialen??
  • Anonym (beror på ort)

    Om din föräldrapenning inte kommer upp i försörjnigsstödsnorm för orten och du saknar tillgångar så har du rätt till kompletterande försörjningsstöd tills dina föräldradagar är slut (du förväntas ta ut full föräldrapenning och ta den första förskola som har plats när det är dags att börja jobba).

    Vad gäller bostad beror det på orten. Här i stan har det sociala inga lägenheter att dela ut (det är jourboenden för tak över huvudet som gäller vid akut behov, inte lägenheter) och det är flera års kö  även för tillsvidareanställda. Hur det ser ut där du bor vet jag inte   

  • Anonym (TT)

    Jag bor i Stockholm, det är flera års väntetid.

    Men om jag hittar någon som hyr ut i andra hand eller en privat hyresvärd så kan dom alltså hjälpa till med hyra osv?

  • Anonym (...)

    Lägenhet brukar man få fixa själv, men du kommer kunna få försörjningsstöd från socialen. Men du lär få räkna med att ta ut sju dagar fp i veckan, och låta barnet (barnen?) börja förskolan när yngsta är ett år så du kan söka jobb och bli självförsörjande. Socialen kan hjälpa till så du har råd med hyran, men de har inga lägenheter att dela ut.

  • Anonym (hmm)

    Du kan kräva bodelning av er samboegendom om ni separerar. Om ni skaffat ert boende tillsammans ingår det i samboegendomen. Om ni inte kommer överens om bodelningen kan ni ansöka om en bodelningsförättare som gör bodelning åt er på ett rättvist sätt. När det kommer till hyreskontrakt brukar den som har störst behov av hemmet tilldelas bostaden. Det brukar bli den som har barnen boendes hos sig som får bostaden. I erat fall vet jag inte hur det skulle bli om ni inte har giltigt andrahandskontrakt.

    Vet att stockholms kommun har "tak över huvudet"-garanti för alla (åtminstone barnfamiljer). De har inga lägenheter att dela ut till bostads/hemlösa utan man blir hänvisad vandrarhem/härbärge. Det är dock generellt ingen bra miljö för småbarn.

    Om man inte har tillräckligt med medel för att täcka för sina nödvändiga utgifter beviljas man försörjningsstöd från socialtjänsten.

    Hur tänker du kring din egen situation?

  • FIame
    Anonym (hmm) skrev 2015-07-01 13:32:13 följande:
    Du kan kräva bodelning av er samboegendom om ni separerar. Om ni skaffat ert boende tillsammans ingår det i samboegendomen. Om ni inte kommer överens om bodelningen kan ni ansöka om en bodelningsförättare som gör bodelning åt er på ett rättvist sätt. När det kommer till hyreskontrakt brukar den som har störst behov av hemmet tilldelas bostaden. Det brukar bli den som har barnen boendes hos sig som får bostaden. I erat fall vet jag inte hur det skulle bli om ni inte har giltigt andrahandskontrakt.

    Vet att stockholms kommun har "tak över huvudet"-garanti för alla (åtminstone barnfamiljer). De har inga lägenheter att dela ut till bostads/hemlösa utan man blir hänvisad vandrarhem/härbärge. Det är dock generellt ingen bra miljö för småbarn.

    Om man inte har tillräckligt med medel för att täcka för sina nödvändiga utgifter beviljas man försörjningsstöd från socialtjänsten.

    Hur tänker du kring din egen situation?
    Synnerligen korkat och stämmer dåligt överrens med verkligheten. "Den som har barnen boendes hos sig som får bostaden". Hallå bägge två bor där med barnet.
  • Anonym (hmm)
    FIame skrev 2015-07-01 13:35:37 följande:

    Synnerligen korkat och stämmer dåligt överrens med verkligheten. "Den som har barnen boendes hos sig som får bostaden". Hallå bägge två bor där med barnet.


    Vid en bodelning kan bara den ena få bostaden. Den som behöver den bäst brukar också få den.
  • Anonym (Ensam mamma)

    Alltså, vad är det med människor? Tror de att socialen har en massa lägenheter att bara låna ut? Nej, soc är ingen bostadsförmedling! Ring och boka tid hos en handläggare på soc genast. De kan hjälpa dig ekonomiskt om du har rätt till det. 

  • Tow2Mater
    Anonym (TT) skrev 2015-07-01 12:52:22 följande:

     han jobbar dygnet runt så han är knappt hemma något. Han kan komma hem någon kväll i veckan,.


    Var sover han?
  • Anonym (r)

    Någon lägenhet finns inte att få från soc, det får du ordna själv. Kan du inte försörja dig själv o dina barn så kan du få försörjningsstöd.

  • Rastaferari
    FIame skrev 2015-07-01 13:35:37 följande:

    Synnerligen korkat och stämmer dåligt överrens med verkligheten. "Den som har barnen boendes hos sig som får bostaden". Hallå bägge två bor där med barnet.


    Mamman är innerst behov av lägenheten då hon ska ta barnen iaf den första tiden.
  • Rastaferari
    Anonym (Ensam mamma) skrev 2015-07-01 15:49:47 följande:

    Alltså, vad är det med människor? Tror de att socialen har en massa lägenheter att bara låna ut? Nej, soc är ingen bostadsförmedling! Ring och boka tid hos en handläggare på soc genast. De kan hjälpa dig ekonomiskt om du har rätt till det. 


    Anonym (r) skrev 2015-07-01 20:22:55 följande:

    Någon lägenhet finns inte att få från soc, det får du ordna själv. Kan du inte försörja dig själv o dina barn så kan du få försörjningsstöd.


    I min kommun så har soc lägenheter och campingstugor. Då får man dock bo granne med flyktingar.
  • Anonym (r)
    Rastaferari skrev 2015-07-01 20:35:33 följande:
    Anonym (r) skrev 2015-07-01 20:22:55 följande:

    Någon lägenhet finns inte att få från soc, det får du ordna själv. Kan du inte försörja dig själv o dina barn så kan du få försörjningsstöd.


    I min kommun så har soc lägenheter och campingstugor. Då får man dock bo granne med flyktingar.
    Några få kommuner har lägenheter, men de är inte till för de som vill göra slut med sin partner.
Svar på tråden Lämna honom. Hjälp av socialen??