• onefamily

    stoppa skilsmässor nu

    Barn behöver sina föräldrar vårdnadshavare nära ofta
    Arbetat som privatpraktiserande psykolog och sett jättteproblem för skilsmässobarn
    Både framtida mentala och somatiska tillstånd

    De har även svårare att etablera långa relationer senare i livet, upplever mer utanförskap och självmordsstatistiken ökar för skilsmässobarn

    Råd föräldrar ge varandra mer frihet att göra det ni vill på olika plan, sök proffesionell hjälp. Livet blir inte lättare oftastför föräldrarna heller som längtar efter sina barn
        När ni var små saknade inte ni mer närhet från föräldrarna. Det finns naturligtvis vissa undantag där skilsmässa kan vara nödvändigt såsom upprepat våld osv men det mesta kan bli bättre
    Tänk noga efter innan ni skiljer er för våra älskade barns bästa

  • Svar på tråden stoppa skilsmässor nu
  • Soe

    Tror att det negativa man ser snarare beror på att många som skiljer sig kanske har svårt med relationer och det är ett beteende/en personlighet som barn tar efter. Tror inte d har att göra med skilsmässan i sig.

    Min syrra tog skithårt på föräldrarnas skilsmässa men det beror nog på att de bråkade så mkt och att mamma sen blev ensamstående och inte kunde ge oss den uppmärksamhet min syrra behövde. Dessutom var mamma otroligt dålig på att kommunicera och prata om känslor, något som förmodligen ledde både till skilsmässa och till att min syrra kände sig försummad.

    Alltså, tror inte det är bättre för barnet att föräldrar som är olyckliga tillsammans låter bli att skilja sig.

    Däremot kan jag köpa att folk skiljer sig för snabbt nuförtiden och inte lägger ner nån energi i att försöka lösa problem och lyssna på varandras behov.

  • Upptagenmeninte

    Det här känns nästan för dumt för att vara sant, med konstiga meningsuppbyggnader och interpunktion som fallerar... Jag tänker mig att en utbildad psykolog inte borde ha problem att få ihop ett stycke text, utan så många fel?

    Är det en text där du copy-paste:at in valda stycken från någon någon annan sida? Eller är det en skriven text?

    "Vissa undantag där skilsmässa KAN vara nödvändigt... upprepat våld..."

    Det finns otroligt många fall där skilsmässa DEFINITIVT skulle vara behövligt, men där kvinnorna stannar kvar och får stryk gång på gång. Det ska fan inte behövas upprepat våld för skilsmässa. En ordentlig misshandel är en gång för mycket. Och meningen ovanför ska inte ha orden kan vara invävt i texten. 

    Klart som jävla korvspad att en skillsmässa är nödvändig vid upprepat våld! Om du verkligen är en psykolog, så är du ett perfekt exempel på varför man inte skulle rekommendera någon att gå till en psykolog.

    Risken finns tydligen att man får idiotråd, i alla fall om man råkar få dig som psykolog.

  • Erizajo

    Ibland är det det enda att göra, helt fel att fortsätta vara gift om man inte längre älskar varandra och bara bråkar! Det påverkar knappast barnen positivt heller.

  • Anonym (skilsmässobarn)

    Mina föräldrar skilde sig när jag och mina syskon var mellan tre och sju år, och vi har klarat oss alldeles utmärkt. Lider inte det minsta av att ha upplevt en skilsmässa. Varför skulle jag? Jag påverkar själv mitt eget liv och skyller inte på någon/något.

    Och, håll i hatten, är både sambo med en underbar människa och gravid.

  • fluu

    Jag är också skilsmässobarn. Jag tror inte att det är just själva skilsmässan som påverkat mig negativt utan hur mina föräldrar skötte allt omkring då. Jag är både glad och ledsen över att de delade på sig. De är mycket lyckligare på varsitt håll, pappa har hittat drömkvinnan och mamma lever sitt drömliv - dvs ensam. Jag tror inte heller att jag hade fått med mig en speciellt bra syn på förhållanden om de hållit ihop.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Gotlänning

    Bättre med två föräldrar som mår bra på varsitt håll än två föräldrar som mår dåligt tillsammans.

    Allt är vad man som föräldrar gör det till, tar man sitt ansvar vart man än är i livet eller situation måste vara bättre än att inte göra det.


    If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
  • LaLola

    Märklig trådstart.

    Jag önskade förövrigt hela min uppväxt att mina föräldrar skulle skilja sig. Tyvärr gjorde de aldrig det.

  • Anonym (Liten tjej)

    Jag hade fan varit gladare om mina föräldrar hade skilt sig när jag var liten.

    Mina föräldrar gifte sig nämnligen aldrig trots att de har varit tillsammans i 25 år!
    Pappa har hela sitt förhållande misshandlat mamma psykiskt och ibland även fysiskt och hon är medberoende vilket gör att hon alltid har valt honom före mig.

    Jag hade hellre haft sepererade föräldrar och levt med henne än att ha behövts flyttas runt som en trasdocka av soc för att pappa inte ska kunna misshandla och plåga mig.

  • grind

    Det är klart att föräldrar ska hålla ihop. Blir illamående av den acceptans ensamstående föräldrar får av omgivning. Tack och lov är världen friskare på denna punkt,

Svar på tråden stoppa skilsmässor nu