• Anonym (osäker)

    Söka ett arbete man inte "tror på"?

    Jag är arbetssökande och har blivit ombedd att söka ett arbete som språkstöd / flyktingguide för nyanlända. Jobbet skulle egentligen passa mig som handen i handsken om det gällde något annat, då jag gärna vill jobba med kultur- och fritidsfrågor samt har både utbildning och erfarenhet inom detta.

    Problemet är att jag inte stödjer dagens invandringspolitik. Jag har inget emot att arbeta med nyanlända, men tror inte jag har det tålamod som krävs. Dessutom känns det konstigt att direkt eller indirekt förespråka något jag egentligen inte "tror på". Jag tycker Sverige tar alldeles för stort flyktingansvar i förhållande till andra EU-länder och i förhållande till hur många vi lyckas integrera. Vi borde fokusera på de problem vi redan har först.

    Ska jag söka jobbet ändå? Ska jag förklara för min handläggare? Jag kan inte ha ett jobb där jag förväntas förespråka öppna gränser och interkulturella mötesplatser när jag egentligen inte är intresserad av detta. Ja, jag vet att det är arbetsgivaren som beslutar om de vill anställa mig, men Arbetsförmedlingen har redan tipsat arbetsgivaren om mig och det var ju jättesnällt. Men känns ändå så fel.

    Hur skulle ni ha gjort?

  • Svar på tråden Söka ett arbete man inte "tror på"?
  • asta66

    Är du ombedd att söka så måste du söka. Men du måste inte skriva en bra ansökan eller göra en bra intervju. Men har du tänkt på att det kanske är ett suveränt jobb bara du ger det en chans! Och en merit till nästa jobb.

  • Anonym (anonym)

    Är detta ett lönearbete eller är det en sysselsättningsplats?
    Är det en sysselsättningsplats så kan du tacka nej är det ett riktigt lönearbete så bör du söka eftersom en lön är bättre än A-kassa eller aktivitetsstöd dessutom ger det meriter.

  • Anonym (Håller visserligen inte med)

    Hmm.... Jag håller visserligen inte med dig om att flyktingpolitiken är något annat än vad den borde i just nu en brinnande omvärld.

    Men för att jämföra. Jag ogillar starkt friskolereformen men arbetar på en. De gör i grunden ett gott arbete, med goda resultat och uppfyller lagstadgade krav. Det retar mig dock att det hade kunnat vara den bästa skolan i Sverige om pengarna återinvesterades. Jag behöver dock arbeta och det gör ju det man bör förvänta sig och måste göra som skola. Jag trivs dessutom med både kollegor, chef och elever - mina ställningstagande politiskt är ju mindre viktiga. Jag jobbar ju vara. :)

    För övrigt tror jag att arbeta med nyanlända kan vara mycket givande. Vi har haft flera SFI elever som gjort praktik hos oss för att öva språket, de har vart ett underbart tillskott! Varma människor, med intressanta om än ofta tragiska livsöden. Det är väl inte personerna du har problem med om det nu är politiken kring invandring bara? Eller är det bara en front?

    För övrigt är du arbetslös är det ju bara att söka, vad för val har du? De flesta som gnäller över invandring har ju svårt för att de får bidrag för överlevnad, vad är då skillnaden om du inte gör allt för att komma i arbete?!

  • Anonym (Va?)

    Varför skulle detta jobb innebära att man måste förespråka öppna gränser? Har du missförståt arbetsbeskrivningen?

    Du ska alltså hjälpa nyanlända att integreras i samhället, är det något du ideologiskt ställer dig emot? Isådana fall bör du, av hänsyn till de du skulle komma att hjälpa om du fick jobbet, tacka nej eftersom du troligen inte skulle vara till minsta hjälp för dem.

  • Anonym (Tjejen)

    Jag tror de inte bryr sig om din politiska ställning i frågan utan är du ombedd att söka ett jobb måste du göra det. Det kan så klart bero lite på din handläggare hur han agerar men kanske dumt att testa.

    Hur som helst det är ju ett jobb! :)

  • Anonym (*)

    Det verkar som att det är de nyanlända du inte gillar. För på vilket sätt kommer du att förespråka dagens invandringspolitik om du får jobbet? Det är nog inte tänkt att du ska diskutera politik med dom.

    Men om du menar att nyanlända (som kommer att komma även om vi drar ner på antalet) inte ska integreras i samhället, och att du inte kan vara tillräckligt proffsig för att kunna skilja på ditt jobb och dina åsikter, så ska du inte ta jobbet.

    Hur tror du andra gör? Finns ju massor av jobb där man inte håller med om politiken som förs.

  • Anonym (osäker)

    Självklart ska nyanlända integreras i samhället, men jag tror inte att jag är rätt person för det. Jag är helt enkelt inte tillräckligt intresserad av just det. Det känns också som att den sådan tjänst kräver en hel del av en.

    Men jag har absolut inget emot nyanlända eller invandrare.

    Andra EU-länder måste ta större ansvar för asylsökande, Sverige kan inte bära så stor börda. Vi har problem redan som det är. Dock ska vi självklart inte stänga gränserna helt, men det är en annan sak. I mina ögon handlar det om att föra en hållbar politik, och inte bara en politik som verkar bra eller human för stunden.

    Därmed skulle jag känna mig falsk om jag träffar och förväntas stötta människor som kanske hoppas få hit hela släkten (anhöriginvandring är ju det vanligaste idag), när det är något jag absolut inte kan stödja. Även om jag inte har något emot den enskilda individen för det.

    Men ni har rätt, jag kan ju alltid söka jobbet. Och antingen ge det en chans, eller ge ett mediokert intryck.

  • seriösanvändare

    Oj TS, om du visste hur många lärare, socialsekreterare, poliser mm, som inte har politiskt korrekta åsikter. Och detta är ju yrkesgrupper som ofta jobbar i mångkulturella miljöer. 

    Det betyder inte att de är rasister eller tycker illa om invandrare, men de tycker väl ungefär som du. Det finns även ganska många invandrare som tycker så.

    Du är inte så "extrem" som du tror. Och absolut inte ovanlig.

    Så hade det bara handlat om dina åsikter, hade jag rått dig att svälja det och fokusera på jobbet och de individer du ska stötta. Men nu verkar det ju även handla om att du inte är särskilt intresserad av själva arbetsuppgifterna, eller har det tålamod som krävs. Då tror jag inte att du skulle göra ett bra jobb i vilket fall som helst. Men om arbetsförmedlingen kräver det - sök jobbet och se vad som händer. Är du inte rätt person för tjänsten, märker nog arbetsgivaren det också.


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Håller visserligen inte med)

    Fast vad har dina åsikter med arbetet att göra?

    Du är arbetslös och behöver ett jobb, jag ser inte att du har lyxen att välja.

  • asta66
    Anonym (Håller visserligen inte med) skrev 2015-07-03 10:11:17 följande:

    Fast vad har dina åsikter med arbetet att göra?

    Du är arbetslös och behöver ett jobb, jag ser inte att du har lyxen att välja.


    Och man kan ju ge det en chans. En ansökan behöver ju inte ens leda till nåt.
  • Anonym (Håller visserligen inte med)
    asta66 skrev 2015-07-03 16:32:35 följande:

    Och man kan ju ge det en chans. En ansökan behöver ju inte ens leda till nåt.


    Känns ju mer som att TS vill skapa diskussion över en princip snarare än verklig händelse. Typ kan man vara tvungen att söka arbete som rör flyktingmottagning trots att man ogillar invandring.

    Och ja, en ansökan behöver ju inte leda till något, men TS "var som klippt och skuren för arbetet".
  • asta66
    Anonym (Håller visserligen inte med) skrev 2015-07-03 17:10:49 följande:
    Känns ju mer som att TS vill skapa diskussion över en princip snarare än verklig händelse. Typ kan man vara tvungen att söka arbete som rör flyktingmottagning trots att man ogillar invandring.

    Och ja, en ansökan behöver ju inte leda till något, men TS "var som klippt och skuren för arbetet".
    Även om man är klippt och skuren för ett jobb kan man ju alltid vara fel person ändå. Ofta står det ju en fras om att de lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
  • Anonym (Håller visserligen inte med)
    asta66 skrev 2015-07-05 11:18:35 följande:

    Även om man är klippt och skuren för ett jobb kan man ju alltid vara fel person ändå. Ofta står det ju en fras om att de lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


    I frasen "klippt och skuren" ligger ju visserligen en betydelse att man hade passat perfekt, hur du då kan vara fel blir ju en högst filosofisk diskussion. ;)
  • Anonym (G.)
    Anonym (Håller visserligen inte med) skrev 2015-07-03 17:10:49 följande:
    Känns ju mer som att TS vill skapa diskussion över en princip snarare än verklig händelse. Typ kan man vara tvungen att söka arbete som rör flyktingmottagning trots att man ogillar invandring.

    Och ja, en ansökan behöver ju inte leda till något, men TS "var som klippt och skuren för arbetet".
    Det här är andra tråden på två dagar där en anonym funderar på att söka invandrarrelaterade jobb och sen sitter och påstår saker... Ganska troligt att det är en SDare då personen 1: påstår saker som inte stämmer om jobbet och invandrare. 2. hellre kan tänka sig att gå på bidrag.

    TS, kan du förklara hur "förväntas förespråka öppna gränser och interkulturella mötesplatser" är beskrivet i annonsen? Eller länka till den. Eller nej, just det, den finns nog inte på nätet...
  • seriösanvändare
    Anonym (Håller visserligen inte med) skrev 2015-07-03 10:11:17 följande:

    Fast vad har dina åsikter med arbetet att göra?

    Du är arbetslös och behöver ett jobb, jag ser inte att du har lyxen att välja.


    I teorin ja, men inte i praktiken.

    Men kräver AF det, får hon naturligtvis söka tjänsten och sen vara ärlig mot arbetsgivaren. Inte göra ett medvetet dåligt intryck, men vara ärlig.

    Sen är det upp till arbetsgivaren om h*n vill anställa någon som egentligen inte är intresserad av målgruppen och därför inte har det engagemang som troligen krävs för en sådan tjänst.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare
    Anonym (Håller visserligen inte med) skrev 2015-07-05 12:09:35 följande:
    I frasen "klippt och skuren" ligger ju visserligen en betydelse att man hade passat perfekt, hur du då kan vara fel blir ju en högst filosofisk diskussion. ;)
    Det är ju AF som verkar tycka att hon är klippt och skuren, eftersom hon vill jobba med kultur- och fritidsfrågor samt har gjort det tidigare.

    Det står ingenstans att hon har jobbat specifikt med nyanlända.

    TS skriver ju t om att jobbet hade passat henne om det hade gällt någon annan målgrupp, inte som det är nu.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare
    Anonym (G.) skrev 2015-07-05 12:23:34 följande:
    Det här är andra tråden på två dagar där en anonym funderar på att söka invandrarrelaterade jobb och sen sitter och påstår saker... Ganska troligt att det är en SDare då personen 1: påstår saker som inte stämmer om jobbet och invandrare. 2. hellre kan tänka sig att gå på bidrag.

    TS, kan du förklara hur "förväntas förespråka öppna gränser och interkulturella mötesplatser" är beskrivet i annonsen? Eller länka till den. Eller nej, just det, den finns nog inte på nätet...
    Jag har läst flera annonser där det står något liknande, uttryckligen eller mellan raderna.

    Kanske inte "förespråka öppna gränser" specifikt, men däremot interkulturella mötesplatser och liknande. Samt självklart vara intresserad av "andra kulturer" och av att ge stöd till nyanlända.

    Har man då inte detta intresse - vilket TS inte verkar ha på det sättet - passar man inte för en sådan tjänst.

    Däremot tror jag att TS överskattar hur mycket en potentiell arbetsgivare bryr sig om hennes privata åsikter. Men de bör ju ändå inte gå stick i stäv med verksamheten.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (anonym)
    seriösanvändare skrev 2015-07-05 12:39:34 följande:
    Det är ju AF som verkar tycka att hon är klippt och skuren, eftersom hon vill jobba med kultur- och fritidsfrågor samt har gjort det tidigare.

    Det står ingenstans att hon har jobbat specifikt med nyanlända.

    TS skriver ju t om att jobbet hade passat henne om det hade gällt någon annan målgrupp, inte som det är nu.
    Vad Af tycker är arbeten den arbetssökande är klipp och skuren för brukar som regel inte ha någon förankring i verkligheten med tanke på hur dåligt anvisningar matchar den arbetslösas erfarenhet och utbildning.
  • asta66
    Anonym (Håller visserligen inte med) skrev 2015-07-05 12:09:35 följande:
    I frasen "klippt och skuren" ligger ju visserligen en betydelse att man hade passat perfekt, hur du då kan vara fel blir ju en högst filosofisk diskussion. ;)
    Betona att man inte kan jobba övertid eller annat olämpligt. Eller bara göra en dålig intervju. Man kan alltid framhäva vad man vill.
Svar på tråden Söka ett arbete man inte "tror på"?