• Anonym (Undrar)

    HUR ont gör missfall?

    Antar att det är en jättedum fråga, men ville ändå ställa den, orolig somman är under sin första graviditet. Jag undrar hur ont missfallen har gjort för er som haft oturen att genomgå det?

    Jag har i två dagar haft lätt ont då och då (små hugg, ungefär) under dagen (kanske 3-6 hugg/dag) i livmodern/nedersta delen av magen och ut mot höftbenen (alltså där man känner benen framtill). Hugg (vissa av dem liiiite krampaktiga) följt av lite molande värk, lite som mensvärk. Inget blod/färgade flytningar ö.h.t.

    Kan det ändå vara missfall? Eller gör det ondare?

    Är i v.10 (9+2)

  • Svar på tråden HUR ont gör missfall?
  • Solros78

    Det behöver inte göra ont alls! Jag har haft två mf och upptäckt dem båda genom liten, liten brun blödning. Det ena var i vecka 9 ca och det andra i v 5 ca.

  • Anonym (Undrar)
    Solros78 skrev 2015-07-02 12:06:02 följande:

    Men alltså, är det inte bara växtvärk du känner, dvs av livmodern som växer??


    Jo, är det jag hoppas att det är... :s Men blir ju så osäker när man inte har varit med om det förut. Läste nåt om att när moderkakan växer så kan man få ganska ordentlig "mensvärk"? Så att all smärta inte betyder missfall, men samtidigt undrar man ju ändå över nivån på smärtan :/
  • Mrs Green

    Jag har visserligen haft MA som inte känts alls men när jag haft MF (två gånger, båda i vecka 6) kändes det helt annorlunda än den vanliga växtvärken. Det var liksom som livmodern drog ihop sig, inte alls som hugg eller molvärk som jag hade annars.

  • Anonym (been there several times)

    Hur ont ett missfall gör är omöjligt att svara på generellt. Det är naturligtvis individuellt. Ett missfall i tidig graviditet känns kanske som din vanliga mensvärk om du brukar ha det. Ett senare missfall är mer som en förlossning med alla dess olika skeden och kan variera stort i upplevelse. Rädsla och förtvivlan påverkar smärtupplevelsen. Är du ensam eller med trygg partner/bästa vän bredvid dig?
    Hade du lätt att bli gravid och tror att du kan bli det igen eller var din graviditet resultatet av år av kamp och fertilitetsbehandlingar och du tvivlar över att någonsin få möjlighet att bli gravid igen? Känslor påverkar smärtupplevelsen.

  • Anonym (Olika)

    MA v.11-så ont så jag ville dö!!
    Jättetidiga-så där ont en halvtimme kanske
    MA v.6-7 -inget ont

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (been there several times) skrev 2015-07-02 14:27:19 följande:

    Hur ont ett missfall gör är omöjligt att svara på generellt. Det är naturligtvis individuellt. Ett missfall i tidig graviditet känns kanske som din vanliga mensvärk om du brukar ha det. Ett senare missfall är mer som en förlossning med alla dess olika skeden och kan variera stort i upplevelse. Rädsla och förtvivlan påverkar smärtupplevelsen. Är du ensam eller med trygg partner/bästa vän bredvid dig?

    Hade du lätt att bli gravid och tror att du kan bli det igen eller var din graviditet resultatet av år av kamp och fertilitetsbehandlingar och du tvivlar över att någonsin få möjlighet att bli gravid igen? Känslor påverkar smärtupplevelsen.


    Du har nog helt rätt i att känslor påverkar... men har inget att egentligen bekymra mig om... är ung, blev gravid månaden efter att jag slutade med p-medel samt har en fin, trygg fästman. Men det oroar mig lite att vissa inte känner nåntin, men verkar ändå vara vanligare med svåra smärtor. Så borde inte nojja alls. Utan ta allt när/om det kommer. Tack för ditt svar.

    Tack alla som svarar och delar med sig!
  • Anonym (S)

    Jag har haft två missfall. Det första gjorde ONT! Jag var svimfärdig och kallsvettades. Ca V8 tror jag. Var på vippen att ringa sjukvård, men jag blev illamående efter ca 10-15 min intensiv menssmärta, och kräktes. Därefter avtog det.

    Andra gången visste jag inte att jag var gravid. Det måste varit före V8. Då var det samma sak, väldigt kraftig menssmärta, jag kallsvettades och mådde illa. Skrek och grät. Kräktes till slut. Men det var bara början. Det avtog inte, och smärtan kom i intervaller (det gjorde den redan från början, på morgonen) med jämna mellanrum (vi pratar 2-3 minuter). Jag grät och skrek. Orkade inte gå, inte ligga. Efter några timmar ringdes ambulans och jag fick åka in med smärtlindring. Det visade sig att det på något vis "fastnat" som sköterskan sa, och kroppen klarade det inte själv.
    Det gjorde SÅ ont!!! Jag tog en 5mg oxycontin, alltså en morfinbaserad tablett, hemma innan jag ringde ambulans, och inte ens den kunde lindra smärtan trots att jag klarade av en hemabort lindrigt med hjälp av samma tabletter. Det var riktigt hemskt!

Svar på tråden HUR ont gör missfall?