• Anonym (idioti)

    varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri

    Så var frågan.
    Ni som ger pengar till yrkestiggare, varför gör ni det?
    Ni skulle väl inte ge pengar till hells angels av en princip men ni ursäktar yrkeskriminela tiggare att dom inte har nått val och kan inget annat än att strecka ut handen, var är det vurmande försvarssnacket riktat mot bikergäng eller gatugäng som strider på gatorna just nu?
    Yrkeskriminella, innan det klassiska försvarstalet dyker upp så kan vi räkna upp mängd av brott dom begår.
    Redan från början, yrkestiggeri utan tillstånd är inte tillåtet i landet, dom bryter mot våra regler bara dom kommer på tanken att ens komma hit.
    Sitta på gatan och haffa förbipasserande går under ofredande, olagligt.
    Bosätta sig hur som går mot flera olika lagar, privat mark är of limits vilket dom skiter i, kommunal mark kräver tillstånd vilket dom skiter i.
    Bosätta sig hur som utan avlopp eller sopstation kommer med egna problem vilket kostar oss ohyggliga summor i sanering när dom skiter runt sina läger och lämnar ton av avfall efter sig.
    Bygga upp kåkstäder är likvärdigt med en rad av stölder från diverse företag i form av pallar, preseningar, diverse byggmaterial.
    Dom får som eu medborgare röra sig fritt och vistas i andra länder under en begränsad tid på tre månader, en tid som saknar översyn i Sverige, Migrationsverket som ska övervaka skiter i vilket, yrkestiggare skiter i perioden också eftersom dom varken reggas eller övervakas och är här dubbla och trippla den tillåtna tiden.
    Ett krav på den regeln är att dom får vistas i tre månader var dom behagar om dom är självgående och självförsörjande, nått dom inte är om dom tigger pengar av oss.
    Så länge det är mer lönsamt för dom att utnyttja folk här än att jobba hemma kommer dom fortsätta med det, så tillbaka till frågan , varför betalar ni folk för att bryta mot våra lagar på löpande band och skita på våra gator?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-04 21:52
    Eftersom jag ser en massa tjafs om laglighet så kan vi reda ut missförståndet att det skulle vara lagligt.
    I lokala ordningföreskrifter som i alla fall alla storstäder har
    sv.wikipedia.org/wiki/Ordningslagen_(Sverige)
    Vilka är lika bindande som nationella lagar dock inte får stå i kontrast mot dom.
    Finner man att insamling av pengar får inte ske utan polisens tillstånd.
    Brott mot lokala ordningsföreskrifter innebär en peningsbot därmed är det polisens skyldighet att ingripa.
    www.stockholm.se/OmStockholm/Politik-och-demokrati/Stadsovergripande-styrdokument/Allmanna-lokala-ordningsforeskrifter-for-Stockholms-kommun-/
    Nått som polisen faktiskt har försökt att göra men stoppades av pkismen i det här landet.
    Hur som som ovan står finns det regler på plats.

  • Svar på tråden varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri
  • Åsa

     


    Anonym (idioti) skrev 2015-07-02 13:04:04 följande:

      Redan från början, yrkestiggeri utan tillstånd är inte tillåtet i landet, dom bryter mot våra regler bara dom kommer på tanken att ens komma hit.


    Jag ger iofs inte pengar till tiggare men grundpremissen för trådfrågan är felaktig. Tiggeri är inte olagligt i Sverige.

  • Anonym (idioti)
    Åsa skrev 2015-07-02 13:27:26 följande:

     


    Jag ger iofs inte pengar till tiggare men grundpremissen för trådfrågan är felaktig. Tiggeri är inte olagligt i Sverige.


    Det är ett felaktig påstående, i alla fall storstäderna har lokala föreskrifter som förbjuder yrkestiggeri, insamling av pengar som det är formulerat.
    Har man inte sökt tillstånd hos polis så får man inte lov att yrkestigga.
    Oavsett vilket, även om det skulle vara lagligt att ofreda folk på gatan vilket det inte är så är allt annat ett betydande problem.


    Nu ger du inte pengar skriver du så min fråga var mer riktat mot dom som faktiskt betalar dom för att vara här och bedriva kriminalitet.

  • Nerfherder

    Here we go again! Bra med egen tråd, eller hur? Även om den är anonym, och utan en endaste länk till stöd för ditt påstående :D

  • Åsa
    Anonym (idioti) skrev 2015-07-02 13:31:12 följande:

    Det är ett felaktig påstående, i alla fall storstäderna har lokala föreskrifter som förbjuder yrkestiggeri, insamling av pengar som det är formulerat.
    Har man inte sökt tillstånd hos polis så får man inte lov att yrkestigga.
    Oavsett vilket, även om det skulle vara lagligt att ofreda folk på gatan vilket det inte är så är allt annat ett betydande problem.


    Tiggeri innebär inte per  definition ofredande (vilket ju ÄR olagligt). Möjligt att någon upplever det som ofredande bara att en tiggare säger hej och visar en kopp; i lagens mening är det inte det.


    Vilka storstäder skulle ha lokala föreskrifter mot tiggeri? Jag bor i rikets andra stad och här finns inga sådana mig veterligt.

  • Anonym (idioti)
    Åsa skrev 2015-07-02 13:45:18 följande:

    Tiggeri innebär inte per  definition ofredande (vilket ju ÄR olagligt). Möjligt att någon upplever det som ofredande bara att en tiggare säger hej och visar en kopp; i lagens mening är det inte det.


    Vilka storstäder skulle ha lokala föreskrifter mot tiggeri? Jag bor i rikets andra stad och här finns inga sådana mig veterligt.


    Beror på hur man definierar det, jag blir i alla fall stött bara jag ser dom med sina lögner på gatan och förväntar sig saker av mig.


    Med i ordets rätta innebörd så är det bara ett klick som är påstridiga, ett klick som växer när deras inkomst faller.


    Man blir ganska illa till mods när man ser klipp från gatan.







  • Anonym (idioti)
    Åsa skrev 2015-07-02 13:45:18 följande:

    Tiggeri innebär inte per  definition ofredande (vilket ju ÄR olagligt). Möjligt att någon upplever det som ofredande bara att en tiggare säger hej och visar en kopp; i lagens mening är det inte det.


    Vilka storstäder skulle ha lokala föreskrifter mot tiggeri? Jag bor i rikets andra stad och här finns inga sådana mig veterligt.


    Ursäkta missade att svara på andra delen av inlägget, skyller på värmen.
    Storstäder. andra största antar jag Göteborg.


    www5.goteborg.se/prod/Intraservice/dalis3.nsf/vyFilArkiv/ordningstgbg.pdf/$file/ordningstgbg.pdf


    Paragraf tio


    För insamling av pengar i bössor och liknande, som inte utgör led i en tillståndspliktig allmän sammankomst eller offentlig tillställning, krävs tillstånd av polismyndigheten. När insamlingen sker i samband med framförande av gatumusik och liknande krävs inte tillstånd. 

  • Nerfherder
    Anonym (idioti) skrev 2015-07-02 14:11:58 följande:

    Ursäkta missade att svara på andra delen av inlägget, skyller på värmen.
    Storstäder. andra största antar jag Göteborg.


    www5.goteborg.se/prod/Intraservice/dalis3.nsf/vyFilArkiv/ordningstgbg.pdf/$file/ordningstgbg.pdf


    Paragraf tio


    För insamling av pengar i bössor och liknande, som inte utgör led i en tillståndspliktig allmän sammankomst eller offentlig tillställning, krävs tillstånd av polismyndigheten. När insamlingen sker i samband med framförande av gatumusik och liknande krävs inte tillstånd. 


    Näe, undviker du mina svar. vad tråkigt. Läste du sista meningen i ditt länkade inlägg?
  • Anonym (idioti)
    Nerfherder skrev 2015-07-02 14:18:37 följande:
    Näe, undviker du mina svar. vad tråkigt. Läste du sista meningen i ditt länkade inlägg?

    Vad menar du?


    Ja, gatumusikanter är tillåtna, har däremot knappt sett nån gatumusikant bland yrkestiggare och dom få som spelar nått borde få fängelse för oljudet dom skapar.
    Ser heller inte riktigt gatumusikanter som tiggare riktigt, dom uppträder, jobbar för sina slantar, samtidigt som skickliga gatumusikanter höjer verkligen stadsbilden, fröjd att lyssna på dom.

  • Nerfherder
    Anonym (idioti) skrev 2015-07-02 14:42:48 följande:

    Vad menar du?

    Ja, gatumusikanter är tillåtna, har däremot knappt sett nån gatumusikant bland yrkestiggare och dom få som spelar nått borde få fängelse för oljudet dom skapar.

    Ser heller inte riktigt gatumusikanter som tiggare riktigt, dom uppträder, jobbar för sina slantar, samtidigt som skickliga gatumusikanter höjer verkligen stadsbilden, fröjd att lyssna på dom.


    Du glömde "och liknande"
  • Anonym (Enkelt!)

    Om det nu är olagligt och man stör sig mycket på det är det bara att som privatperson driva ett enskilt åtal till domstol och få en fällande dom.

    Problemet löst!

Svar på tråden varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri