• lillamy93

    Gravid och cancer??

    Hej.. Jag har en oro som plågar mig något fruktansvärt Gråter Ska förklara så bra jag kan : För ca 1,5 år sedan så gjorde jag en abort och sen på gynundersökningen tyckte sig läkaren se en cellförändring vid livmodertappen.. fick göra cellprov och på pappret jag fick hem stod det att jag hade virus på livmodertappen.. Men att jag skulle göra en ny undersökning först 1 år efter.. 1 år hann pasera och jag blev gravid i vintras och är i vecka 18 nu så cellprov måste vänta tills 3 månader efter förlossningen.. Men då har det hunnit gå över 2 år efter att jag fick veta att jag hade virus/cellförändringen!!! Saken är den att jag nu är livrädd att denna cellförändring har hunnit bli cancer då.. Hade det varit en allvarlig cellförändring hade dom väl inte bett mig vänta 1 år tills en ny undersökning,eller?? är så himla osäker och får inget vettigt svar.. Min barnmorska har skrämt mig bara.. sagt att hormonet under graviditet snabbar på utvecklingen av cellförändringar....

    Jag vill gärna höra om nån som varit med om samma som mig osv.. Jag är orolig och ledsen hela dagarna pga min oro.. Jag har rökt mycket innan graviditeten också vilket tydligen är dåligt då man haft cellförändringar.. tacksam för svar // Ledsen och rädd tjej :(

  • Svar på tråden Gravid och cancer??
  • Hummeldummel

    Jag har fått göra om cellprovet fast jag var gravid. Ca 2 månader sen. Ska ta ett till nästa om 3 veckor. Är just nu i v.24 (23+4)

    Ring de som tagit provet och kolla?

  • BlåSocker

    Jag är i vecka 17 och gjorde ett cellprov förra veckan. Har oxå lindriga förändringar och ska höra ett nytt 3månader efter förlossningen.
    De var inga problem att göra ett nu, så länge de visste om det. Sedan kan lindriga cellförändringar försvinna under grav.

  • lillamy93

    Det kanske är olika beroende på vars man bor.. Men här får jag tyvärr inte göra cellprov nu utan måste vänta.. Är bara så himla besviken på BM som har mage att sitta och skrämma upp än sådär..

Svar på tråden Gravid och cancer??