• Charlie86

    Fostervattenprov????

    Jag besökte min BM här om dan, jag är i v8. Innan jag gick så frågade hon mig om jag ville göra fostervattensprov, hon sa att här i vårat län så får alla göra det gratis gratis, om man vill kolla. Och jag blev helst ställd!
    Jag är 28 år.
    Jag trodde endast att kvinnor över 35 blev tillfrågade ang detta.
    Jag har inte ägnat mkt tid och tanke till att det kan vara nå fel på barnet, men NU blev jag jättenojjig!  

    Hur vanligt är det att yngre kvinnor under 30 gör fostervattensprov?
    Jag har läst lite statistik kring missfall, downs syndrom m.m 
    Men allt känns väldigt oroligt och difust just nu.
    jag måste bestämma mig innan nästa vecka ...

  • Svar på tråden Fostervattenprov????
  • UndrandeSökare

    Har du fått göra KUB? (blodprov och vaginalt ultraljud)?
    Man brukar börja med att göra KUB eftersom det är ett ganska lindrigt test.
    Med hjälp av resultatet på KUB testet så räknar barnmorskan ut
    hur stor risk (sannolikhet) det är för att det ska vara något fel på fostret.

    Om risken är hög för t ex Downs syndrom, så brukar man rekommendera fostervattensprov eller moderkaksprov som innebär att en nål sticks in i den gravida kvinnans mage genom bukväggen.

    Man brukar vanligtvis inte börja med fostervattensprov utan att göra KUB först eftersom fostervattensprov (och även moderkaksprov) innebär en viss risk för
    att det orsakar ett missfall.

    Så fråga din barnmorska om du inte kan få göra KUB test först.

    www.1177.se/Fakta-och-rad/Undersokningar/KUB---kombinerat-ultraljud-och-blodprov/

  • amalie79
    UndrandeSökare skrev 2015-07-02 18:05:48 följande:

    Har du fått göra KUB? (blodprov och vaginalt ultraljud)?

    Man brukar börja med att göra KUB eftersom det är ett ganska lindrigt test.

    Med hjälp av resultatet på KUB testet så räknar barnmorskan ut

    hur stor risk (sannolikhet) det är för att det ska vara något fel på fostret.

    Om risken är hög för t ex Downs syndrom, så brukar man rekommendera fostervattensprov eller moderkaksprov som innebär att en nål sticks in i den gravida kvinnans mage genom bukväggen.

    Man brukar vanligtvis inte börja med fostervattensprov utan att göra KUB först eftersom fostervattensprov (och även moderkaksprov) innebär en viss risk för

    att det orsakar ett missfall.

    Så fråga din barnmorska om du inte kan få göra KUB test först.

    www.1177.se/Fakta-och-rad/Undersokningar/KUB---kombinerat-ultraljud-och-blodprov/


    Håller med, det hela låter märkligt. Är du säker på ts att hon inte menade kub?

    Kub har förresten i de fall jag vet inklusive mitt eget i veckan gjorts med ultraljud på magen, inte vaginalt, men det kanske är olika?
  • Charlie86

    Nej, inte KUB. Min BM så att dom måste iaf informera om att alla i mitt län har rätt till fostervatten sprov.

    Därav förvirringen.

    Men jag har hört med några kompisar och bekanta och dom valde att inte göra testet.

    Tycker det är konstigt ägg dom stressar upp en i onödan!

    Som att det inte är nog jobbigt att vara gravid!

  • amalie79

    [quote=75493176][quote-nick]Charlie86 skrev 2015-07-04 20:22:31 följande:[/quote-nick]Nej, inte KUB. Min BM så att dom måste iaf informera om att alla i mitt län har rätt till fostervatten sprov.

    Därav förvirringen.

    Men jag har hört med några kompisar och bekanta och dom valde att inte göra testet.

    Tycker det är konstigt ägg dom stressar upp en i onödan!

    Som att det inte är nog jobbigt att vara gravid![/quote

    Men är det försent att göra kub då? Vet inte hur långt gången du är.

    Men verkar ju drastiskt att sticka en nål i dig utan någon misstanke om att något skulle vara galet.

    Vet ingen som gjort fvp nuförtiden utan kub för sannolikhet först

  • snuttan81

    Jag tog ett fostervattensprov när jag väntade min dotter som är född -10. Jag skulle då fylla 29 år.

  • Charlie86

    jag och min sambo bestämde oss för att inte göra det. dels pga av missfallsrisk, OCH att det inte alltid visar 100% rätt.
    jag har fått höra på omvägar att folk fått veta att det varit fel på deras barn men ändå valt att behålla. och sen då barnet är fött så har det varit friskt. 
    så det kändes lite som pest eller kolera :/

    vi får väl hoppas att allt går bra, och om nått är fel så syns det förhoppningsvis på UL i v 20.

  • Irmisans

    Det finns ju så mycket värre sjukdommar som är vanligare än t.ex. downs som inte syns i fostervattens eller moderkaksprov. Känner att anledningen till man skulle vilja göra det är just för att veta i förväg. 

    Har en genetisk sjukdom i min familj med kromosomförändringar. Dock är de så små att de ej syns på ett vanligt test... Står i lite kval inför om det är värt att försöka fixa ett prov som kan skickas utomlands, då utrustningen ej finns i Sverige, men det känns överkurs. Kromosomförändringar kan ju vara ärftliga eller så kan de bara uppstå... 
    Mycket att ta upp hos barnmorskan! 

    Det bästa är nog att fråga mycket på barnmorskemottagningen och lita på att dom vet bäst. Sen blir det som det blir i vilket fall :)


    Oplanerad Mamma
  • Guldbarb

    Jag fick också höra lite snabbt om fostervattensprov i början på min graviditet men var redan inställd på att inte göra det och med tanke på min ålder sa barnmorskan med att det inte var något de behövde "övertala till" (det var ett antal veckor sedan nu så de exakta orden kommer jag inte på :P) så jag tror mest att de informerar om det, jag är 23år.

  • millipore
    Charlie86 skrev 2015-07-09 13:57:44 följande:

    jag och min sambo bestämde oss för att inte göra det. dels pga av missfallsrisk, OCH att det inte alltid visar 100% rätt.
    jag har fått höra på omvägar att folk fått veta att det varit fel på deras barn men ändå valt att behålla. och sen då barnet är fött så har det varit friskt. 
    så det kändes lite som pest eller kolera :/

    vi får väl hoppas att allt går bra, och om nått är fel så syns det förhoppningsvis på UL i v 20.


    Du måste blivit felinformerad ang fvp. Enda sättet som provet inte skulle ett 100%-igt korrekt svar är om det blandats ihop eller kontamineras, vilket är tämligen osannolikt. Det är ett genetiskt test där man kollar ev trisomier. Skulle provet dessutom ge ett negativt resultat dubbelkollas de innan svaret når patienten.
    KUB däremot som baseras på blodvärden samt storlek på nackspalt, är endast en sannolikhet så där finns en ibland bred felmarginal. Det måste vara de dina bekanta (?) menade.
  • kmb70
    UndrandeSökare skrev 2015-07-02 18:05:48 följande:

    Har du fått göra KUB? (blodprov och vaginalt ultraljud)?
    Man brukar börja med att göra KUB eftersom det är ett ganska lindrigt test.
    Med hjälp av resultatet på KUB testet så räknar barnmorskan ut
    hur stor risk (sannolikhet) det är för att det ska vara något fel på fostret.

    Om risken är hög för t ex Downs syndrom, så brukar man rekommendera fostervattensprov eller moderkaksprov som innebär att en nål sticks in i den gravida kvinnans mage genom bukväggen.

    Man brukar vanligtvis inte börja med fostervattensprov utan att göra KUB först eftersom fostervattensprov (och även moderkaksprov) innebär en viss risk för
    att det orsakar ett missfall.

    Så fråga din barnmorska om du inte kan få göra KUB test först.

    www.1177.se/Fakta-och-rad/Undersokningar/KUB---kombinerat-ultraljud-och-blodprov/


    Det är inte alla regioner som kan erbjuda KUB-test. Här blir man bara erbjuden blodprovet, som man sedan får ut nån sannolikhetssiffra att utgå ifrån. Jag valde att hoppa över provet och istället ta fv-prov direkt, var 41 år då.
    Trots att jag bestämt mej från början, blev jag ändå tvungen att vänta ett par dagar med att lämna besked, det var ett jäkla tjat om att jag borde ta provet. Men jag ville ha ett riktigt svar, inga sannolikhetssiffror.
    En bekant som var gravid samtidigt, fick samma tjatande på sej och tog provet. Minns inte hur hög sannolikheten var, men hon blev väldigt besviken på mvc iaf. Hon ville få hjälp och råd hur de skulle hantera svaret, om de skulle gå vidare med fvp eller inte, men nejnej, då ville de minsann inte råda henne till varken eller, för det skulle vara hennes eget beslut...
    Men jag tycker allt att det känns ganska nojigt att gå igenom fvp om man är under trettio, det är ju inte helt riskfritt och kromosomfel är inte så vanligt bland yngre. Det finns ju som sagt andra allvarliga tillstånd som inte syns på provet.
  • kmb70
    Charlie86 skrev 2015-07-09 13:57:44 följande:

    jag och min sambo bestämde oss för att inte göra det. dels pga av missfallsrisk, OCH att det inte alltid visar 100% rätt.
    jag har fått höra på omvägar att folk fått veta att det varit fel på deras barn men ändå valt att behålla. och sen då barnet är fött så har det varit friskt. 
    så det kändes lite som pest eller kolera :/

    vi får väl hoppas att allt går bra, och om nått är fel så syns det förhoppningsvis på UL i v 20.


    Låter dock ganska konstigt, tror inte riktigt på att fvp skulle ha gett resultat om kromosomfel, om det inte finns något fel.
    Det är ju faktiskt fostrets celler som kollas.
    Borde i så fall vara tvärtom, att de fått med friska celler från mamman och missar celler från fostret.
  • linnpett
    Charlie86 skrev 2015-07-09 13:57:44 följande:

    jag och min sambo bestämde oss för att inte göra det. dels pga av missfallsrisk, OCH att det inte alltid visar 100% rätt.
    jag har fått höra på omvägar att folk fått veta att det varit fel på deras barn men ändå valt att behålla. och sen då barnet är fött så har det varit friskt. 
    så det kändes lite som pest eller kolera :/

    vi får väl hoppas att allt går bra, och om nått är fel så syns det förhoppningsvis på UL i v 20.


    Jag och min sambo blev erbjudna KUB-test, som vi ska göra idag. För oss innebar det ett blodprov från mig och UL - skulle sannolikheten för kromosomavvikelse vara större än 1/200 så kommer vi att bli erbjudna fostervattensprov, annars inte pga den förhöjda missfallsrisken. Och vi fick info om att KUB är "säkert" till ca 80%, där fostervattenprov krävs för större säkerhet.

    Vi har bestämt oss för att göra KUB-testet för att få se den lilla larven, och resultatet för ev avvikelser tar vi efteråt. Självklart kommer en stor sannolikhet för missbildning att innebära alternativ för vår framtid - men oavsett vad vi bestämmer oss för så är vi tacksamma för möjligheten att kunna vara delaktiga i processen.

    Jag har dessutom ställt upp i en studie sol förhoppningsvis ska leda till säkrare fosterdiagnostik endast genom blodprov. Används tydligen redan i många andra länder, t.ex. Kina. Istället för UL och fostervattensprov. Men i Sverige måste det såklart forskas extra på... Så förhoppningsvis finns det tillgängligt till nästa gång :)
  • amalie79

    [quote=75524263][quote-nick]linnpett skrev 2015-07-14 08:58:30 följande:[/quote-nick]Jag och min sambo blev erbjudna KUB-test, som vi ska göra idag. För oss innebar det ett blodprov från mig och UL - skulle sannolikheten för kromosomavvikelse vara större än 1/200 så kommer vi att bli erbjudna fostervattensprov, annars inte pga den förhöjda missfallsrisken. Och vi fick info om att KUB är "säkert" till ca 80%, där fostervattenprov krävs för större säkerhet.

    Vi har bestämt oss för att göra KUB-testet för att få se den lilla larven, och resultatet för ev avvikelser tar vi efteråt. Självklart kommer en stor sannolikhet för missbildning att innebära alternativ för vår framtid - men oavsett vad vi bestämmer oss för så är vi tacksamma för möjligheten att kunna vara delaktiga i processen.

    Jag har dessutom ställt upp i en studie sol förhoppningsvis ska leda till säkrare fosterdiagnostik endast genom blodprov. Används tydligen redan i många andra länder, t.ex. Kina. Istället för UL och fostervattensprov. Men i Sverige måste det såklart forskas extra på... Så förhoppningsvis finns det tillgängligt till nästa gång :)[/quot

    Tycker kub är ett bra sätt att börja- det var det för oss iaf:) nu fick vi låg risk men vi hade en "egen" gräns på 1:100 jag o sambon. Då hade vi gått vidare- samt om risken varit hög för trisomi 13 eller 18. 21 skrämmer mig mindre för det har jag erfarenhet av. Vi ville bara ha en sannolikhet för att kunna resonera liksom. Utan att utsätta oss för risker i första skedet liksom:)

    Lycka till på kub, det gick bra förutom att aj aj så öm jag var efteråt. Det krävs precision för att mäta denna pyttelilla nackspalt och jag fick kissa, dricka, hoppa och springa i korridoren, vänta tills efter nästa patient och sedan tryckte hon på mig från alla håll i sammanlagt 1 1/2 timme innan hon fick bra bild. Var öm som efter ett träningspass i magen den eftermiddagen och var glad att jag tagit dagen ledigt... :)

  • linnpett
    amalie79 skrev 2015-07-14 09:08:04 följande:

    [quote=75524263][quote-nick]linnpett skrev 2015-07-14 08:58:30 följande:[/quote-nick]Jag och min sambo blev erbjudna KUB-test, som vi ska göra idag. För oss innebar det ett blodprov från mig och UL - skulle sannolikheten för kromosomavvikelse vara större än 1/200 så kommer vi att bli erbjudna fostervattensprov, annars inte pga den förhöjda missfallsrisken. Och vi fick info om att KUB är "säkert" till ca 80%, där fostervattenprov krävs för större säkerhet.

    Vi har bestämt oss för att göra KUB-testet för att få se den lilla larven, och resultatet för ev avvikelser tar vi efteråt. Självklart kommer en stor sannolikhet för missbildning att innebära alternativ för vår framtid - men oavsett vad vi bestämmer oss för så är vi tacksamma för möjligheten att kunna vara delaktiga i processen.

    Jag har dessutom ställt upp i en studie sol förhoppningsvis ska leda till säkrare fosterdiagnostik endast genom blodprov. Används tydligen redan i många andra länder, t.ex. Kina. Istället för UL och fostervattensprov. Men i Sverige måste det såklart forskas extra på... Så förhoppningsvis finns det tillgängligt till nästa gång :)[/quot

    Tycker kub är ett bra sätt att börja- det var det för oss iaf:) nu fick vi låg risk men vi hade en "egen" gräns på 1:100 jag o sambon. Då hade vi gått vidare- samt om risken varit hög för trisomi 13 eller 18. 21 skrämmer mig mindre för det har jag erfarenhet av. Vi ville bara ha en sannolikhet för att kunna resonera liksom. Utan att utsätta oss för risker i första skedet liksom:)

    Lycka till på kub, det gick bra förutom att aj aj så öm jag var efteråt. Det krävs precision för att mäta denna pyttelilla nackspalt och jag fick kissa, dricka, hoppa och springa i korridoren, vänta tills efter nästa patient och sedan tryckte hon på mig från alla håll i sammanlagt 1 1/2 timme innan hon fick bra bild. Var öm som efter ett träningspass i magen den eftermiddagen och var glad att jag tagit dagen ledigt... :)


    Men det är ett "vanligt" UL, inte VUL? Hm, jag tycker ju inte om när det gör ont...

    Smart att sätta en egen gräns! Vi sa att vi får resonera om hur vi vill gå vidare om vi skulle nå 1/200-gränsen. Det är inte helt självklart att vi kommer att gå vidare med fostervattensprov bara för att vi får erbjudandet då. Det är ju trots allt "bara" 80% säkerhet och vi siktar mest på att det är ett sätt att ev förbereda oss på snarare än att besluta om att fortsätta grav. eller inte.
  • amalie79
    linnpett skrev 2015-07-14 10:16:10 följande:

    Men det är ett "vanligt" UL, inte VUL? Hm, jag tycker ju inte om när det gör ont...

    Smart att sätta en egen gräns! Vi sa att vi får resonera om hur vi vill gå vidare om vi skulle nå 1/200-gränsen. Det är inte helt självklart att vi kommer att gå vidare med fostervattensprov bara för att vi får erbjudandet då. Det är ju trots allt "bara" 80% säkerhet och vi siktar mest på att det är ett sätt att ev förbereda oss på snarare än att besluta om att fortsätta grav. eller inte.


    Ja det är vanligt ul utanpå magen! Men alltså, nu höll hon ju på och knåda mig i över en timme, eftersom fostret inte ville vända sig så hon kunde mäta. Klart det gör lite ont om någon trycker länge och hårt utanpå dina organ, särskilt om man som mig haft en del växtvärk och "drag" i magen.

    Efteråt kändes det som träningsvärk efter ett gympass typ i magen. Gick fort över!
  • linnpett
    amalie79 skrev 2015-07-14 10:23:59 följande:
    Ja det är vanligt ul utanpå magen! Men alltså, nu höll hon ju på och knåda mig i över en timme, eftersom fostret inte ville vända sig så hon kunde mäta. Klart det gör lite ont om någon trycker länge och hårt utanpå dina organ, särskilt om man som mig haft en del växtvärk och "drag" i magen.

    Efteråt kändes det som träningsvärk efter ett gympass typ i magen. Gick fort över!
    Puh! Ok, då ska jag försöka hålla mig lugn :) Blir ju så nojjig över allt som känns "konstigt" efter 2 MF innan. Så bara undersökningen i sig är ju lite skrämmande.

    Å andra sidan så är ju typ allt som känns med graviditeten "konstigt" :D
  • amalie79
    linnpett skrev 2015-07-14 10:27:16 följande:

    Puh! Ok, då ska jag försöka hålla mig lugn :) Blir ju så nojjig över allt som känns "konstigt" efter 2 MF innan. Så bara undersökningen i sig är ju lite skrämmande.

    Å andra sidan så är ju typ allt som känns med graviditeten "konstigt" :D


    Ja sant... Tänk också på att de behöver ha en aktuell vikt för att göra uträkningen här hade de en på rummet men har man som jag lite issues med att väga sig inför folk så gör det innan, hemma:)
Svar på tråden Fostervattenprov????