• Elderberry

    Ny piercing, exakt hur rengöra?

    Hej! Efter lång tids fundering så tog jag tag i det och skaffade en helix piercing idag, vilket jag är glad över. Trodde jag visste allt, hade läst på och så, men nu när det är kväll och jag skulle rengöra för första gången så märker jag att det var lite svårare än jag trott.

    Han sa att jag skulle tvätta mina händer med en oparfymerad tvål och sedan löddra upp tvålen i mina fingrar och rengöra runt piercingen med det. Det gör ju rätt ont att försöka komma nära själva piercinghålet och jag vet inte hur pass nära jag bör vara. Bör jag försöka tvätta precis intill? på själva smycket trots att det gör rätt ont? Borde jag använda en bomullstuss istället för fingrarna kanske? Borde jag göra rent hela örat och inte bara runt?

    Tacksam för snabba svar

  • Svar på tråden Ny piercing, exakt hur rengöra?
  • Elderberry

    Glömde även fråga ifall man bör vrida på den, och i så fall hur ofta? känns ju inge vidare att röra på den nu

  • Elderberry

    Borde man göra som hon i videon här: 

    ?
    Hon kör ju dock med koksaltlösning, men det kanske fungerar med tvål också? Det där skulle nog göra svinont för mig eftersom den är helt ny...

  • Pontus_alex

    Menar du att du använder vanlig parfymerad tvål? Du ska undvika använda tvål typ sex månader dvs innan det läker helt. Använd helst koksaltlösning eller kutan lösning med klorhexidin (vissa rekommenderar inte klorhexidin men jag använde och gick jättebra).

  • Pontus_alex

    tops fungerar bättre än fingrar då det minskar risken att infekteras. tvätta två gånger om dagen och vrida ska du inte göra om du har en ring då det lättare infekteras men du kan göra det sällan (om det går, var inte hårdhand) under tvättningen. tvätta gärna runt piercingen men du behöver inte tvätta hela örat.

    lycka till

  • Elderberry
    Pontus_alex skrev 2015-07-02 22:15:48 följande:
    Menar du att du använder vanlig parfymerad tvål? Du ska undvika använda tvål typ sex månader dvs innan det läker helt. Använd helst koksaltlösning eller kutan lösning med klorhexidin (vissa rekommenderar inte klorhexidin men jag använde och gick jättebra).
    oparfymerad mild tvål, det är vad han rekommenderade. Jag plocka upp den som jag trodde var mildast, dvs intimtvål, fungerar inte det? Nån annan jag fråga nu sa att det går bra att använda tvål men att jag borde göra en blötläggning med koksaltlösning en gång i veckan i några minuter.

    Jag har funderat på att använda koksaltlösning hela tiden men jag föredrar om jag kan använda tvålen istället då det är lite pyssel med det andra.
    Pontus_alex skrev 2015-07-02 22:20:48 följande:
    tops fungerar bättre än fingrar då det minskar risken att infekteras. tvätta två gånger om dagen och vrida ska du inte göra om du har en ring då det lättare infekteras men du kan göra det sällan (om det går, var inte hårdhand) under tvättningen. tvätta gärna runt piercingen men du behöver inte tvätta hela örat.

    lycka till
    Körde en runda till med topsen som hon gjorde (eller jag försökte så gott det gick, har inge ringar så jag kom inte riktigt så nära inpå som henne). Jag har bara en såndär plupp (kommer inte ihåg vad de kallas just nu).

    Tack för dina svar!
  • Elderberry

    Har nyss upptäckt att piercingens ingångshål är liiiite lägre än utgångshålet, inget som jag stört mig på, men jag frågar ändå: är det något som kan orsaka problem? (menar då främst med örhängen)

  • alla har olika åsikter
    Elderberry skrev 2015-07-02 21:36:48 följande:

    Hej! Efter lång tids fundering så tog jag tag i det och skaffade en helix piercing idag, vilket jag är glad över. Trodde jag visste allt, hade läst på och så, men nu när det är kväll och jag skulle rengöra för första gången så märker jag att det var lite svårare än jag trott.

    Han sa att jag skulle tvätta mina händer med en oparfymerad tvål och sedan löddra upp tvålen i mina fingrar och rengöra runt piercingen med det. Det gör ju rätt ont att försöka komma nära själva piercinghålet och jag vet inte hur pass nära jag bör vara. Bör jag försöka tvätta precis intill? på själva smycket trots att det gör rätt ont? Borde jag använda en bomullstuss istället för fingrarna kanske? Borde jag göra rent hela örat och inte bara runt?

    Tacksam för snabba svar


    Koka vatten med lite salt i. Låt det svalna lite men det ska ändå vara varmt, och tvätta. Snurra som sagt på piercingen. Så har jag alltid gjort med mina även de jag har tagit själv.
  • Elderberry
    alla har olika åsikter skrev 2015-07-04 20:07:03 följande:
    Koka vatten med lite salt i. Låt det svalna lite men det ska ändå vara varmt, och tvätta. Snurra som sagt på piercingen. Så har jag alltid gjort med mina även de jag har tagit själv.
    Tack för ditt svar!

    Jag har en till fråga, skulle det räcka att man bara doppar örat några minuter i lösningen och sedan bara torkar bort det? Känner att jag har svårt att komma åt överallt då det är ömt sen så råkar jag alltid trycka till piercingen när jag ska rengöra bakifrån så att den kommer ut på framsidan = jag trycker tillbaka den. Vet inte om det gör någon skada eller så, men det känns som att doppa örat i lösningen skulle komma åt bättre än vad jag gör med tops.
  • alla har olika åsikter
    Elderberry skrev 2015-07-05 07:33:24 följande:

    Tack för ditt svar!

    Jag har en till fråga, skulle det räcka att man bara doppar örat några minuter i lösningen och sedan bara torkar bort det? Känner att jag har svårt att komma åt överallt då det är ömt sen så råkar jag alltid trycka till piercingen när jag ska rengöra bakifrån så att den kommer ut på framsidan = jag trycker tillbaka den. Vet inte om det gör någon skada eller så, men det känns som att doppa örat i lösningen skulle komma åt bättre än vad jag gör med tops.


    Blöt något och typ dränk örat med det. Jag tog papper bara för att det var det enda jag hade till hands. Snurra även på piercingen så det kommer in vätska i hålet. blöt några gånger per gång så det blir riktigt blött. Gör proceduren 3 gånger om dagen så kommer det bli bra. :) är det en töj i örat du har eller vad är det?
  • Elderberry
    alla har olika åsikter skrev 2015-07-05 20:46:53 följande:
    Blöt något och typ dränk örat med det. Jag tog papper bara för att det var det enda jag hade till hands. Snurra även på piercingen så det kommer in vätska i hålet. blöt några gånger per gång så det blir riktigt blött. Gör proceduren 3 gånger om dagen så kommer det bli bra. :) är det en töj i örat du har eller vad är det?
    Tack för ditt svar! Det är en vanlig liten stav just nu, vet inte vad det kallas, en boll på framsidan och en platt sak där bak. Rätt krånglig att rengöra tycket jag, speciellt baksidan, ser inte vad jag gör. Råkar nästan alltid trycka den i nån riktning så att det gör ont.

    Första gången någonsin som jag önskar att jag hade utstående öron, då hade man iaf kunnat se vad man höll på med med två speglar.
  • Klexane

    Om du bor i Sverige (vilket jag anatar) funkar det bra att använda vanligt rent vatten. Behövs absolut inte vara koksaltlösning (NaCl)

  • Elderberry

    Jag tror att jag kommer göra som den här tjejen 



    Provade ikväll och det var 1000x ggr bekvämare än att hålla på och bråka med piercingen, har inget emot att sitta och hålla glaset mot örat i 10 min. Om jag bara gör vatten + havssalt och dränker piercingen i det , behövs det göras oftare än om jag rengjorde på annat vis eller räcker det med 2 ggr per dag ändå?

  • alla har olika åsikter
    Elderberry skrev 2015-07-07 02:11:13 följande:

    Jag tror att jag kommer göra som den här tjejen 



    Provade ikväll och det var 1000x ggr bekvämare än att hålla på och bråka med piercingen, har inget emot att sitta och hålla glaset mot örat i 10 min. Om jag bara gör vatten + havssalt och dränker piercingen i det , behövs det göras oftare än om jag rengjorde på annat vis eller räcker det med 2 ggr per dag ändå?


    Två gånger blir nog bra. De första dagarna gjorde jag det tre gånger och sedan två gånger om dagen.
  • Elderberry
    alla har olika åsikter skrev 2015-07-08 19:33:33 följande:
    Två gånger blir nog bra. De första dagarna gjorde jag det tre gånger och sedan två gånger om dagen.
    bra :)
  • Elderberry

    Jag har redan kommit igång med en helt okej rutin för rengörandet, kommer inte att gå o köpa nån spray, men tack för svaret. :)

Svar på tråden Ny piercing, exakt hur rengöra?