• Maddsutt

    När är det dags att sluta med blöja på natten?

    Hej

    Jag är en glad moster till en kille som fyllde fyra år nu i veckan.

    Han ska sova hos mig i helgen, och jag är sugen på att sluta med hans blöja på natten nu. Han har aldrig någon på dagen och har klarat sig utan sedan han var 2 1/2 år. Någon olyka har ju hänt sedan dess på dagen, men väldigt sällan. Kanske när han lekt och tänkt på annat.

    Men när är det dags att sluta med nattblöjan tycker ni? Jag har ju inga egna barn att jämföra med. Men vet att blöjan ska vara hyfsad torr när barnet vaknar på morgonen. Och att vilja själv!

    Har ni några tips, råd och idéer?

  • Svar på tråden När är det dags att sluta med blöja på natten?
  • Rosa Fluff

    Håller med ovanstående, det är föräldrarnas sak och absolut inte din.

    Dessutom är det ett hormon som ska utsöndras så att man inte kissar på natten och det är väldigt individuellt när det hormonet kommer.

  • Anonym (Det löser sig av sig själv)

    Just när det gäller nattvätning så är det ett hormon som styr huruvida vi kissar på oss eller inte. Jag kissade på natten bra länge (7 år) även om jag själv ville vara torr och det enda som hände var att jag fick skamkänslor när alla påpekade att jag måste vilja själv. Det samma hände min bonusson.

    Och ja, jag tror också att det här är föräldrarnas uppgift och inget som kommer på en gång. Låt honom vara med blöja tills den är helt torr flera nätter, minst 1 vecka. Då är han redo.

  • Maddsutt

    Jag håller mer till viss del, men jag har varit med i denne killes liv från födseln. Är som en extra mamma till honom. Därför tänker jag på sånt :)

  • Maddsutt

    Det är väl en självklarhet!

    Kanske glömde skriva det. Men trodde ingen skulle tro att jag INTE skulle göra det :)

    Ville bara ha lite råd av er.

  • BeanBag

    När barnet har varit torr hela natten en längre period kan man ju börja ta bort blöjan. Finns ingen ålder utan det är precis som de andra säger hormoner som avgör när det blir.

  • Maddsutt

    Tack för svar. Då är han inte redo än :)

    Och för er som kritiserat mig och min fråga. Vad gör det om en mycket nära moster ställer en sån här fråga, som alltid hjälper till i barnets liv? Ibland behöver ett barn fler vuxna än just sin mamma. Framförallt när pappan inte finns med i bilden. Men självklart är det mamman och pappan som bestämmer :)

  • Rosa Fluff
    Maddsutt skrev 2015-07-03 14:25:44 följande:

    Tack för svar. Då är han inte redo än :)

    Och för er som kritiserat mig och min fråga. Vad gör det om en mycket nära moster ställer en sån här fråga, som alltid hjälper till i barnets liv? Ibland behöver ett barn fler vuxna än just sin mamma. Framförallt när pappan inte finns med i bilden. Men självklart är det mamman och pappan som bestämmer :)


    Jag tror ingen av oss förstod att du vill prata med mamman om det. På din TS låter det som du tänkte ta beslutet själv.

    Ur min synvinkel som förälder skulle jag inte ta illa vid mig om mitt barns moster tog upp frågan men jag skulle inte vilja att hon är den som försöker första gången. Blir det en olycka i sängen kan många barn tycka det är väldigt jobbigt och bli ledsna och jag som förälder skulle vilja va den som pratar och tröstar mitt barn då.
  • Alexi

    Det är klart att vi tolkade det som rosa fluff skriver, att du inte skulle prata med mamman utan köra ditt eget race. Hur skulle din ts kunnat tolkas annorlunda??

    Det är väldigt enkelt med nattblöjan. När den varit torr på morgonen en längre period, då kan man sluta.

Svar på tråden När är det dags att sluta med blöja på natten?