• Meeela

    Orolig blivande mamma

    Hej jag väntar mitt första barn som var beräknad att komma i onsdags (1/7-15) men det kom ingen och nu känns det som att ingenting är pågång. Jag vet inte om jag missat slemproppen eller så men inget vatten har gått. Men jag har haft väldigt kraftiga men kortvariga förvärkar. Jag vill så gärna slippa att gå över och bli igångsatt för jag har hört att förlossningar som blir igångsatta oftast blir mer problematiska. Sen är jag rädd att bebisen kommer bli för stor jag är själv ganska liten bara 158cm. Vad jag vill med denna tråden vet jag inte, bli lugnad kanske, läsa om andras upplevelser och historier möjligtvis ?

  • Svar på tråden Orolig blivande mamma
  • viseversa

    Eftersom dom flesta barn INTE föds på bf datumet är du knappast ensam. Bara att vänta helt enkelt. Bf datumet är bara på ett ungefär. Sen är det sällan barnen kommer på just den dagen. Jag har 4 barn, bara en av dom föddes på bf dagen nämligen första barnet för oss. Nr 2 föddes i v 36+0. Sonen(nr 3) gick jag över 11 dagar med. Och nr 4 gick jag över 6 dagar med. Den enda som var ovanligt stor var sonen. Men han är också enda pojken och redan i v 38 var han större än "normalt" och är än idag 4år senare betydligt längre och större än jämnåriga barn.

  • Flickan och kråkan

    Om det är någon tröst så har alla mina tre förlossningar startat när jag känt.....absolut ingenting. Alla tidigare krämpor har varit som bortblåsta och jag har nästan känt mig ogravid. Jag har aldrig sett skymten av någon slempropp.

    Förstår lite hur du känner. Mina två första barn kom i v.38, så när trean dröjde så började jag grunna på allt möjligt besynnerligt. Jag är också liten på alla håll och kanter (160, 47kg) och mina första barn hade stora huvuden för tiden. Ut kom han i alla fall i v.40+1 (så inget att klaga på givetvis men det kändes som jag väntat länge) och minst av alla var han...på gränsen till tillväxthämmad.

    Jag är som sagt liten till växten och har haft väldigt lätta, totalt okomplicerade förlossningar. Det har inte med längden att göra.

    Håller tummarna för att du slipper vänta så mycket mer. Det kommer att gå fint ska du se .

  • Meeela

    Tack så mycket känns väldigt mycket bättre att få höra från andra, vet att jag inte gått över så mycket än, ändå väldigt orolig. Min bebis har legat mitt på tillväxtkurvan under hela graviditeten så han är varken speciellt stor eller speciellt liten, än så länge i magen. Men är det någon här som har erfarenheter av att ha gått över så pass att de blivit igångsatta? Hur gick den förlossningen?

  • viseversa
    Meeela skrev 2015-07-03 13:02:26 följande:

    Tack så mycket känns väldigt mycket bättre att få höra från andra, vet att jag inte gått över så mycket än, ändå väldigt orolig. Min bebis har legat mitt på tillväxtkurvan under hela graviditeten så han är varken speciellt stor eller speciellt liten, än så länge i magen. Men är det någon här som har erfarenheter av att ha gått över så pass att de blivit igångsatta? Hur gick den förlossningen?


    Oftast startar det av sig själv. Jag jade tid för igångsättnng med sonen men det startade v sig själv ändå. Ta en dag i taget. Tänk i te på igångsättning nu. Med största sannolikhet kommer du inte behöva sättas igång.
  • Meeela

    Hoppas verkligen att de stämmer, än ändå länge har jag följt allt efter normen under hela graviditeten så allt verkar bli väldigt "vanligt" . Men bebisen har blivit ovanligt aktiv den senaste veckan. Alltså nästan helt galen, antingen rör han sig i sömnen eller så sover han aldrig xD. Läst om att för många har barnet blivit lugnare någon dag innan förlossning. Så ger mig ju ännu större oro att det är långt kvar.

  • mammalovis

    Då det vanligaste är att barn föds mellan 2 veckor innan bf och 2 veckor efter, så ställde jag in mig på ett datum 2 veckor efter bf för att inte behöva tycka det var så lång väntan. Nu har jag visserligen haft turen att få 4 dagar innan samt på bf, men man vet ju aldrig hur det blir med den sk luriga trean. Jag räknar med att det får bli innan november månads början, har bf 17/10.

    Jag har legat i närheten av sf-medelkurvan och har fött ett barn på 2890 g och ett på 3835 (olika pappor), så jag tror inte du behöver oroa dig. Förlossningen med tvåan gick både fortare och mindre smärtsamt även om hon var tyngre och jag tror även större om huvudet.

    Så försök aktivera dig med allt du inte kommer ha koncentration eller tid att göra om du får ett amningsintensivt barn. Snart har du ändå bebisen i famnen.

  • Milleman

    Min förlossning startade av sig själv på bf+15. Kvällen innan försvann alla graviditetssymptom och på natten kom värkarna. Inget tvivel om att det startat.
    Visserligen var mitt barn stort men jag är bara 164 cm lång och det gick bra :)

  • Lindasj

    Jag gick 4 dagar över tiden och det kändes helt hopplöst på slutet, började ge upp att det skulle komma ut något barn ett tag för jag kände ingenting. Sen helt plötsligt på morgonen när jag vaknade fick jag första värken, som sagt utan att ha känt något tidigare och ingen slempropp som gått, och på eftermiddagen föddes min dotter.

    Så ge inte upp, när du minst anar det :)

  • Meeela

    Jag har haft väldigt kraftiga förvärkar idag, värre än vanligt men det betyder kanske inte nått heller. Hoppas verkligen han kommer snart

  • Agentkia

    Jag gick över 2 dagar med första. Han var 55cm lång och vägde 3600. Men då är alla vi lång i släkten. De flesta över 180. Barnen brukar anpassa sig efter utrymmet. Jag hade inga föraningar. Vaknade en fredagsmorgon och gick på toa. Då kom första värken. På kvällen är han född. Mitt vatten gick aldrig. Dom tog hål på fostersäcken när jag var öppen 10 cm. Slemproppen såg jag aldrig något av heller.

Svar på tråden Orolig blivande mamma