• Kriya

    Sambon arg över ekonomiskt misstag. Tog barnet och åkte utan att prata ut.

    Mannens reaktion är helt oproportionerlig. Han kör med ett maktspel, och låter dig vara orolig för både barn och hem, vilket är närmast oförlåtligt. Han försöker skrämma dig för att få kontroll över dig.

    1. Han kan inte köra ut dig ur huset. Som du själv skriver, du äger hälften och bor där, dvs har besittningsrätt. Om hans idioti fortsätter, anlita ett ombud som ansöker om kvarsittningsrätt för dig och barnet till dess er bodelning är gjord. Då är det han som får lämna huset i stället. Eftersom han uppenbarligen kan bo hos sina föräldrar är det du som bäst behöver bostaden, om det blir behovsprövning.

    2. Ang barnet. Om han inte kommer hem, ring socialen och gör en orosanmälan. Pappan verkar ju labil om han drar iväg med barnet bara för att han blir arg på en liten räkning. Anlita ombud som hjälper dig med stämning (om han inte sansar sig), så att ni får beslut om vad som ska gälla ang vårdnad, boende och umgänge.

    Summa: Om han fortsätter agera så här aggressivt måste du vara beredd att vidta åtgärder. Gå inte i kölvattnet på hans elaka idéer, se till att vara den som har kommandot i er process.

    Tycker under alla omständigheter att du ska överväga att göra slut. Han beter sig som en bortskämd skitunge.

  • Kriya

    TS, nu måste du verkligen anlita ombud. Du behöver inte flytta någonstans i ditt läge. Låt honom inte skrämma dig, du har lagen på din sida. ... vänta inte med att anlita ombud - och flytta absolut inte, det försämrar ditt juridiska läge.

  • Kriya
    Anonym (Vad ska jag göra?) skrev 2015-07-05 09:01:11 följande:

    Jag har helt sjukt mycket att göra imorgon med lagning av bil, kontroll hos barnmorska, besöka bostadsföretag för anmälan m.m. men ska försöka hinna med att ringa familjerätten för enbart rådgivning.

    Rådgivning om var barnet hamnar om den inte skulle må bra av varannan vecka nu (jag känner och har läst mig till att jag är den tryggaste punkten för henne då jag alltid är med henne varje dag och det är mig hon söker sig till när hon slår sig även om han är närmast) då jag såklart vill att hon ska vara hos den hon är tryggast hos.

    Även rådgivning om situationen i övrigt känner jag att jag behöver ha. Han måste väl inte vara med utan jag ska väl få rådgivning och hjälp själv? Han vill inte ha det nämligen. . Och jag vill faktiskt inte bråka med honom.


    Jag förstår att du inte vill bråka med honom, men det är han som bråkar med dig och du måste försvara dig. Han töjer på lagen till sin egen fördel och det är inte du som är bråkig om du säger 'nu följer vi lagen'. För att göra korrekt juridiskt behöver du ett ombud. Om du förlorar frågor kring barn och bodelning för att du inte omgående skaffade ombud, så är det en klen tröst att säga 'jamen det var ju gratis i alla fall!' Tänk på att din sambo just nu snackar ihop sig med sina föräldrar, kanske anlitar advokat och gör allt detta som du borde göra först.

    Han har ingen rätt att hota om att du måste flytta osv. Det räcker inte att ringa familjerätten, de ger inte juridisk hjälp i den utsträckning du akut behöver nu. Det finns många åtgärder ett ombud kan göra för dig i detta läge, då du har lagen på din sida både vad gäller framtvingande av bodelning och att få kvarsittningsrätt i bostaden. Får du kvarsittningsrätt förblir barnen folkbokförda hos dig - då är det han som måste arbeta för att få ett domstolsbeslut eller avtal angående umgänge och boende med barnen. 

    Ring ett ombud redan i morgon. Ta inga risker med ditt och barnens liv.
  • Kriya
    Anonym (singsing) skrev 2015-07-05 10:09:38 följande:

    Är det här första gången du missar en räkning TS? Lite skillnad på att råka missa en EN gång och att det är något som kanske händer titt som tätt, om man nu ska försöka förstå hans reaktion. Och jag förstår honom om han blev förbannad över att ha hamnat hos kfm. Har han prick kan han inte ta abonnemang el lån på 3 år. ÅR!

    Och lägg ner att dottern ska bo hos dig. Han är precis lika viktig som du som förälder.


    Äuhm, man lämnar väl inte barn och sambo pga en betalningsanmärkning? Man river väl inte upp barnets hela framtid pga en betalningsanmärkning. Konsekvenserna för barnet sträcker sig långt mer är tre år. Att ha så obetydlig skuld hos kfm brukar förövrigt inte resultera i svårigheter att få lån m m. TS, din sambo har fel prioriteringar i livet.
  • Kriya
    Anonym (Vad ska jag göra?) skrev 2015-07-05 11:07:05 följande:

    Jag är skriven här och äger enligt papper halva huset. Han står på alla lån men på papper äger vi lika mycket.

    Jag är medveten om att det är 3 månader och det är nog han också. Det är därför jag säger till honom att jag fixar inte detta på en vecka! Men han propsar på att mina föräldrar ska ta emot mig, och det gör de om de måste. Men just nu så MÅSTE de inte eftersom jag får bo kvar i 3 månader. Jag har flyttat hemifrån för flera år sedan och de har inga skyldigheter att bara göra om sina liv för mig nu.

    Jag är inte heller rädd för att hyra m.m. inte blir betald även om jag inte har råd med hela. Det drabbar ju honom som ska bo här sen minst lika mycket. Även om jag känner på mig att han inte kommer vilja betala om jag blir kvar här ett tag själv.

    Han är ju väl medveten om räkningen är tagen i hans namn men säger att jag håll det hemligt. Aldrig i livet! Tyvärr står ju ord mot ord där och vet inte vad som ska ske om han drar det vidare för att jag bråkar om att jag inte hittar nytt hem på en vecka.


    3 månaders uppsägning gäller inte, eftersom ni inte har något hyresförhållande. Du har stor chans att få kvarsittningsrätt tills bodelningen är klar, vilket kan ta något år. Dessutom - om du har råd - kan du köpa ut honom ur huset om du 'vinner' den frågan i bodelningen. Vidare har du bäst chans att bli boförälder till ert barn - dels pga barnets ålder och att barnet är mest van att vara med dig och dels tack vare barnets ofödda syskon som kommer bo med dig (syskon hålls ihop). Med rätt ombud har du alla juridiska trumfkort på hand. Tappa inte bort dem.
  • Kriya
    Anonym (G.) skrev 2015-07-05 11:41:27 följande:
    Han har ingen rätt att "säga upp" henne överhuvudtaget, det har man bara om man själv är ägare till huset. Nu är bägge ägare, och då får han begära bodelning hos tingsrätten för att få huset sålt, och därigenom få ut henne.

    Jag skulle råda dig att förklara ovanstående för honom och utifrån det säga att det bästa för er är att ni gemensamt löser nytt rimligt och långsiktigt boende för dig.

    Nej veckovis boende för den lilla är för tidigt. Men växelvis med täta växlingar funkar oftast, så du gör dig sjjälv en otjänst när du lurar dig själv att tro att du kommer kunna få lejonparten av boendet. Eftersom han mest troligt kommer behålla huset har han övertag vad gäller "trygghet".
    Håller inte med ang din analys om barnets boende. Min bedömning är att TS har störst chans att bli boförälder om saken hamnar hos domstol. Att låta barnet behålla sin nära relation med modern som är invanda trygghetspersonen + nära relation med ofött syskon, väger tyngre än att barnet ska bo kvar i ett visst hus, enligt min juridiska uppfattning. Dock har TS dessutom bäst chans att få kvarsittningsrätt i huset också, tack vare barnsituationen.

    Jag tror att ts sambo lurar i henne en massa juridisk goja också. Ts har mycket bättre juridiskt läge än sambon - i alla frågor.
  • Kriya
    Anonym (Vad ska jag göra?) skrev 2015-07-05 17:13:05 följande:

    Men han kan väl ändå inte tvinga ut mig på en vecka?
    Jag har inte råd att köpa ut honom, jag har inte råd att betala månadshyran utan hjälp med bostadsbidrag och socialen - men ska förstås höra med dem vad de ställer upp med.


    Jag har idag pratat med mina föräldrar som säger att jag får flytta in OM jag inte hittar hjälp någon annanstans. Jag vill ju såklart ha ett eget ställe.
    Han är skogstokig och tycker jag bråkar och ställer till det för dottern nu när jag håller på, genom att jag säger att på fredag när han säger att jag ska sova någon annanstans så har jag faktiskt ingenstans att sova.

    Han har fortfarande en lägenhet på sina föräldrars gård där han får bo hur länge han vill. Men det är en etta och han vill inte att dottern ska bo så.
    Men när jag säger att jag förmodligen kommer behöva en 2a med två barn sen så säger han att det är inga problem att alla bor i en etta för man anpassar sig. Alltså, var det inte just det sättet han sa att hans barn inte skulle bo? På något sätt är det okej att jag bor så men inte han.

    Jag har idag förklarat för honom, han är ju inte hemma så kan ju inte prata som normala om det här, att jag ska ringa runt överallt imorgon. Ska till barnmorskan så ska berätta allting där och se om jag kan bli slussad vidare. Innan eller efter det besöket ska jag ringa både socialkontoret och familjerätten och försöka få till ett snabbt möte eller rådfrågning i telefon om vad fan jag ska hitta på. Sen ska jag också besöka flera bostadsföretag och skriva upp mig och se om jag kan få någon slags förtur pga. ändrade familjeförhållanden - alt. om socialen intygar att jag får hjälp därifrån om jag skulle få en lägenhet.

    Han står dock fast vid att jag ska flytta in hos mina föräldrar, för det är bara tillfälligt tills jag hittar någonting annat. Men de säger nej, så går det inte att göra direkt bara sådär. Och så är det ju, jag kan inte tvinga mig på dem för de har inte någon skyldighet att ta in mig. Och de ska inte behöva det heller! Sen vill jag inte behöva lägga nån press eller sånt ansvar på dem med två småbarn heller. Det går dock inte in i hans huvud, utan det är bara "packa allt i sovrummet och åk till dina föräldrar med det". Spelar ingen roll vad jag säger, att jag inte får eller att det inte ens finns plats på ett tag i så fall för de måste ordna runt i sitt hus först.

    Jag var så glad för vi bestämde igår att hålla det fint och vara vänner trots att jag är så jävla arg på hans föräldrars ultimatum, men så förstår han ingenting av det jag säger. Jag har ingenstans att bo på fredag när han vill att jag ska vara ute ur huset.


    Nej, han kan inte kasta ut dig på en vecka - tvärtom - du kan lugnt stanna kvar, sannolikt upp till ett år om du inte köper ut honom sedan. Du får inte låta honom skrämma dig nu, för han försöker lura dig så att du inte ska hinna förstå hur bra juridiskt läge du ha har. Flyttar du är det fina juridiska läget förstört både angående möjlighet till kvarsittningsrätt och att enkelt bli boförälder i juridisk mening m m. Flytta absolut inte till dina föräldrar, stanna kvar. Säg till honom att du ringer polisen om han inte slutar hota dig om att du måste flytta - och mena det. Nu måste du faktiskt vara lite tuffare, om inte annat för barnets skull. Varför är du så konflikträdd? Är han hotfull? Är du rädd för honom?
  • Kriya
    Anonym (G.) skrev 2015-07-05 20:43:18 följande:
    Hon kan ju inte betala för boendet så nej, hon kan inte sitta kvar i huset. Får de då växelvist med korta boendetider så kan de köra 50% och då får han boendet eftersom han bor kvar. Växlar de runt 50/50 så kan syskonen fortfarande ha en bra kontakt. Nej jag ser inte att dina argument har bäring, och TS har ett sämre läge.
    Om hon pratar med en jurist vet hon om hon har råd eller inte. Det är omöjligt för oss här på fl och veta vad barnet/barnen kan få för underhåll i proportion till hans inkomstförmåga, bidrag, rimlig betalning för bostaden etc Det är därför hon bör träffa ett ombud direkt, helst innan hon kontaktar socialen och familjerätten eftersom dessa parter är del i juridiska processen. ... Ts verkar tyvärr inte lyssna på det örat dock och i värsta fall kommer det ge henne en dyrköpt läxa, då barnens framtid står på spel.
  • Kriya
    Anonym (G.) skrev 2015-07-05 20:43:18 följande:
    Hon kan ju inte betala för boendet så nej, hon kan inte sitta kvar i huset. Får de då växelvist med korta boendetider så kan de köra 50% och då får han boendet eftersom han bor kvar. Växlar de runt 50/50 så kan syskonen fortfarande ha en bra kontakt. Nej jag ser inte att dina argument har bäring, och TS har ett sämre läge.
    Även i den juridiska branschen där jag arbetar blir det olika svar beroende på vilken advokat man pratar med. Helt ok. Jag står dock fast vid min analys, i synnerhet vad gäller att ts begår ett stort misstag om hon tror att hon kan hantera detta läge, just nu, utan ett ombud. 
  • Kriya

    Ts, det är bra att du vill ha en bra relation med pappan, men när du har den här typen av motpart som du har så kommer han sannolikt betrakta varje avkall du gör från dina och barnens rättigheter som svagheter som ger honom kontroll över er, något som han kommer utnyttja. It takes two to tango. Håll på dina rättigheter, dra dina gränser för vad du accepterar och inte och låt ingen människa nedvärdera dig eller utsätta dig för vräkningshot och liknande. Ibland måste man sätta ner foten för att en relation ska bli jämlik och bra. Just nu är du överdrivet förlåtande för att du känner dig i underläge - och det hjälper dig inte alls.

  • Kriya
    Anonym (G.) skrev 2015-07-05 21:17:05 följande:
    TS bör kunna göra en rimlig ekonomisk bedömning om hon har råd att bo ensam kvar i sitt hus eller inte, det behöver man inte advokat för om man är vuxen. Underhåll kommer inte driva ett helt hus.

    Men jag håller med om att hon ska ta råd av en jurist innan hon börjar packa!
    Hej, nej jag gissar att hon inte kan bedöma vare sig vad gäller angående hans amorteringar och räntekostnader och vad som är skäligt att bidra med angående detta om hon bor kvar, liksom frågan om underhåll m m m m. Kan hon vänta sig överskott från fastigheten kan vissa boendekostnader dras från bodelningslikviden. Det framgår tydligt av hennes svar hittills i tråden att hon är helt omedveten om sina möjligheter. För barnens skull bör hon ta reda på detta innan hon ens överväger att flytta. De har förövrigt hushållsgemenskap än så länge - tills han officiellt har flyttat, så hon har ingen brådska att flytta. Det tar minst ett par månader (sommartider hos tingsrätterna) att ens utreda kvarsittningsrättsfrågan, under tiden sitter hon helt trygg. Ts läge handlar om timing, både ekonomiskt och processrättsligt.
Svar på tråden Sambon arg över ekonomiskt misstag. Tog barnet och åkte utan att prata ut.