• Anonym (Fundersam)

    Svenskt medborgarskap utan att prata svenska

    Jag jobbar på Migrationsverket och kommer dagligen i kontakt med människor som ansöker om svenskt medborgarskap. För att ansöka krävs det generellt att man ska ha bott i Sverige i 5 år, inneha PUT, giltig identitetshandling samt inte finnas med i Polisens eller kronofogdens belastningsregister. Undantag finns självfallet, men detta gäller generellt. Det som gör mig fundersam är att många som ansöker inte talar ett ord svenska. Vad tycker ni, är det rätt att man kan bli svensk medborgare utan att ha lärt sig svenska?

  • Svar på tråden Svenskt medborgarskap utan att prata svenska
  • Anonym (hahaha)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-07-03 22:38:41 följande:

    Jag jobbar på Migrationsverket och kommer dagligen i kontakt med människor som ansöker om svenskt medborgarskap. För att ansöka krävs det generellt att man ska ha bott i Sverige i 5 år, inneha PUT, giltig identitetshandling samt inte finnas med i Polisens eller kronofogdens belastningsregister. Undantag finns självfallet, men detta gäller generellt. Det som gör mig fundersam är att många som ansöker inte talar ett ord svenska. Vad tycker ni, är det rätt att man kan bli svensk medborgare utan att ha lärt sig svenska?


    Bullshit att du jobbar på migrationsverket, då hade du inte ens funderat på en sån sak.
  • Anonym (Fundersam)

    Jodå jag jobbar på verket och funderar absolut på detta, inte är det så att man inte funderar kring ansökningar och ärenden bara för att man jobbar där. Alla som arbetar har med sannolikhet åsikter som rör arbetet. Eller? Är det så att om man jobbar på myndighet har man inga personliga åsikter menar du?

  • Anonym (hahaha)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-07-03 22:53:20 följande:

    Jodå jag jobbar på verket och funderar absolut på detta, inte är det så att man inte funderar kring ansökningar och ärenden bara för att man jobbar där. Alla som arbetar har med sannolikhet åsikter som rör arbetet. Eller? Är det så att om man jobbar på myndighet har man inga personliga åsikter menar du?


    åsikter? vilken åsikt har du idag? nyss var det en fundering
  • Anonym (G.)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-07-03 22:53:20 följande:

    Jodå jag jobbar på verket och funderar absolut på detta, inte är det så att man inte funderar kring ansökningar och ärenden bara för att man jobbar där. Alla som arbetar har med sannolikhet åsikter som rör arbetet. Eller? Är det så att om man jobbar på myndighet har man inga personliga åsikter menar du?


    Hej jag är hästkännare och undrar vad ett russ är. Oskyldig
  • Anonym (skeptisk)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-07-03 22:38:41 följande:

    Jag jobbar på Migrationsverket och kommer dagligen i kontakt med människor som ansöker om svenskt medborgarskap. För att ansöka krävs det generellt att man ska ha bott i Sverige i 5 år, inneha PUT, giltig identitetshandling samt inte finnas med i Polisens eller kronofogdens belastningsregister. Undantag finns självfallet, men detta gäller generellt. Det som gör mig fundersam är att många som ansöker inte talar ett ord svenska. Vad tycker ni, är det rätt att man kan bli svensk medborgare utan att ha lärt sig svenska?


    Du glömde nämna säkerhetskontrollen som Säpo gör och det finns inget belastningsregister hos Kronofogdemyndigheten, bara hos polisen. Hos KfM kan du på sin höjd ha ett skuldsaldo. Har också väldigt svårt att tro att du jobbar på Migrationsverket, såvida det inte handlar om att städa kontoren eller liknande.
  • Anonym (skeptisk)
    OupaOupa skrev 2015-07-04 00:47:50 följande:

    3 år gäller inte 5, 5 år gällde innan, just saying...


    Jo för de flesta är det fem år som gäller. Taget direkt från migrationsverket:

    "Hur länge du måste ha varit bosatt i Sverige varierar. I de flesta fall ska du ha varit bosatt i Sverige i fem år, men för den som är statslös eller flykting gäller andra krav. Hemvisttiden ska vara sammanhängande."

    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna/Tid-i-Sverige.html

  • Anonym (Kan jag?)

    Kan jag bli norsk eller kanske Finsk medborgare fast jag inte kan nåt av de språken?

  • Anonym (skillnad)
    Anonym (Kan jag?) skrev 2015-07-04 03:53:32 följande:

    Kan jag bli norsk eller kanske Finsk medborgare fast jag inte kan nåt av de språken?


    nu är det ju en ganska stor skillnad, delvis för att du nog förstår vad en norrman säger, samt att de förstår dej, och en stor del av finlands befolkning kan faktiskt svenska. Men jag hoppas verkligen inte att det finns folk som har bott i sverige i fem år och inte kan ett ord svenska, för något måste de ju ha snappat opp?? 
  • Anonym (skäms)

    Enligt logikens regler, om nån vill bli medborgare får denna personen vara anpassad till landet, språk inkomst boende.
    I dagens Sverige där religionen multikulturalism råder är det dock ingen krav, vem som helst kan få den idag värdelösa pappersbiten det står svensk medborgare på.
    Man skäms att kalla sig för svensk idag.

  • Anonym (skäms)
    Anonym (skillnad) skrev 2015-07-04 04:00:02 följande:
    nu är det ju en ganska stor skillnad, delvis för att du nog förstår vad en norrman säger, samt att de förstår dej, och en stor del av finlands befolkning kan faktiskt svenska. Men jag hoppas verkligen inte att det finns folk som har bott i sverige i fem år och inte kan ett ord svenska, för något måste de ju ha snappat opp?? 
    Det tragiska är, jag känner folk som har bott här upp till 30 år och fortfarande inte kan göra sig förstådda, fortfarande dom som kommer från arbetskraftsinvandring som gynnade landet.
    Dagens bidragstagare som kommer hit för att bo bland sina egna på vår bekostnad kommer inte lära sig svenska.
  • Anonym (M)
    Anonym (skäms) skrev 2015-07-04 08:02:46 följande:

    Det tragiska är, jag känner folk som har bott här upp till 30 år och fortfarande inte kan göra sig förstådda, fortfarande dom som kommer från arbetskraftsinvandring som gynnade landet.

    Dagens bidragstagare som kommer hit för att bo bland sina egna på vår bekostnad kommer inte lära sig svenska.


    Du stavade "skämms" fel....
  • Anonym (U)
    Anonym (skäms) skrev 2015-07-04 08:00:47 följande:

    Enligt logikens regler, om nån vill bli medborgare får denna personen vara anpassad till landet, språk inkomst boende.
    I dagens Sverige där religionen multikulturalism råder är det dock ingen krav, vem som helst kan få den idag värdelösa pappersbiten det står svensk medborgare på.
    Man skäms att kalla sig för svensk idag.


    "Man" skäms inte, du skäms. En jävla skillnad. Blanda inte in mig i det här.
  • Anonym (skäms)
    Anonym (U) skrev 2015-07-04 08:16:31 följande:
    "Man" skäms inte, du skäms. En jävla skillnad. Blanda inte in mig i det här.

    Om du inte skäms för vad som händer i landet så kan jag bara beklaga urdålig självinsikt.
    Jag skäms att vi har blivit världsledande på våldtäkter, skäms att delar av Sverige ser ut som Mellanöstern och inte du gamla du fria, skäms över alla tiggare som tillåts utnyttja oss på gatan och skita ner vårt land.


     


    Anonym (M) skrev 2015-07-04 08:16:06 följande:
    Du stavade "skämms" fel....

    Ska du ha en pokal för dagens mest korkat kommentar eller ska du snällt gå tillbaks till skolbänken?


     

  • Anonym (M)
    Anonym (skäms) skrev 2015-07-04 08:37:11 följande:

    Om du inte skäms för vad som händer i landet så kan jag bara beklaga urdålig självinsikt.

    Jag skäms att vi har blivit världsledande på våldtäkter, skäms att delar av Sverige ser ut som Mellanöstern och inte du gamla du fria, skäms över alla tiggare som tillåts utnyttja oss på gatan och skita ner vårt land.

     

    Ska du ha en pokal för dagens mest korkat kommentar eller ska du snällt gå tillbaks till skolbänken?

     


    Tänk ett varv till så förstår du nog vad jag menade....
  • EveBabez
    Anonym (skäms) skrev 2015-07-04 08:37:11 följande:

    Om du inte skäms för vad som händer i landet så kan jag bara beklaga urdålig självinsikt.
    Jag skäms att vi har blivit världsledande på våldtäkter, skäms att delar av Sverige ser ut som Mellanöstern och inte du gamla du fria, skäms över alla tiggare som tillåts utnyttja oss på gatan och skita ner vårt land.


     


    Anonym (M) skrev 2015-07-04 08:16:06 följande:Du stavade "skämms" fel....

    Ska du ha en pokal för dagens mest korkat kommentar eller ska du snällt gå tillbaks till skolbänken?


     


Svar på tråden Svenskt medborgarskap utan att prata svenska