• Anonym (Barnlover)

    Skaffa "för många" barn? Var går gränsen tycker ni?

    Hur många barn har ni och hur många barn anser ni är "för många"?

    Jag själv har inga barn då jag är rätt ung, men i framtiden vill jag skaffa ca 5-6 barn. Men jag känner att många ser ner på folk som skaffat mer än 3 ungar, att det liksom skulle vara "white trash" att ha många barn?
    Jag älskar barn och känner inte riktigt att 3 barn är tillräckligt. Vill ha en stor familj. Och jag vill ju inte att folk ska se ner på oss och tro att vi skaffar barn pga någon specifik anledning (som mer barnbidrag eller något sånt). Men samtidigt ska man ju såklart inte bry sig om vad andra tycker.

    Men vad tycker ni? Hur många barn är "för många", rent generellt? 

    Bortse från inkomst och så, självklart är det inte den bästa idén att skaffa 6 barn ifall man inte har en egen inkomst och lever på bidrag.

  • Svar på tråden Skaffa "för många" barn? Var går gränsen tycker ni?
  • trolliz

    Jag har också alltid tyckt det verkar så underbart med många barn. När det fungerar. Finns det ingen kärlek i hemmet så spelar det ingen roll men det blir massa bråk ju fler manär ofta.

    Men har man starkt psyke, kan det där med uppfostran och verkligen brinner för sin sak så beundrar jag verkligen föräldrarna till många barn och oftast blir det så fina människor av de barnen, så länge alla får alla uppmärksamhet och kärlek de behöver.

    Både sett positivt och negativt med storfamiljer. Mycket hänger verkligen på hur föräldrarna är.

    Sen kan ju ensambarn eller två syskon vara minst lika jobbigt beroende på hur de är osv.

    Min kusin ville ha fem barn men efter lillasyster så räckte det! Därför känner jag att det får bli som det blir mer har gärna ungefär fem barn totalt men med jämna mellanrum. Tror det underlättar ganska mycket.

  • Anonym (rutan)

    jag hade en bekant en gång som hade 17 äldre bröder, DET är för många:D Annars tycker jag nog att så länge du känner att du orkar ta han om allihopa och uppfostra dem till bra människor och har råd så är det bara att köra på, men 18 barn är för många. 

  • Anonym (Två)

    Jag tycker 3 är gränsen.. men två är mer optimalt, ur alla aspekter.

  • Anonym (Mamman)

    Innan man får barn kan man tänka sig många barn.Sen när man har två småbarn förstår man riktigt hur mycket jobb det innebär och stannar vid detta.Detta hände mig!Folk som inte har barn har svårt att förstå hur hur mycket ansvar det innebär.De flesta jag känner har 1-2 barn,nöjda .

  • sextiotalist

    Personligen tycker jag ett räcker. Men jag känner flera familjer där man har fyra barn och även fem barn.

    Så min väninna med dubbla masters (vara den ena läste hon in när hon var hemma med det femte) är WT?

    Civilingenjörer, läkare och jurister är WT.

    Om har den åsikten om folk baserat på antalet barn, det säger mer om den som uttalar sig så.

  • GinoTonic

    Det är meningslöst att planera hur många barn man ska ha, innan man har det första. Och meningslöst att planera för tre barn innan man har det andra. Eftersom man inte vet hur det kommer att bli. Barn är väldigt olika, och man kan också själv finna att man inte var så ägnad att ta hand om barn som man trodde. Jag vet många som har drömt om en stor familj, men när det sedan blivit verklighet att skaffa den, så har det varit så jobbigt att de stannat vid ett eller två.

    Jag tycker inte att fem-sex barn BEHÖVER vara trashigt, det beror ju på vilken typ av familj det är. Den största normalfungerande kärnfamilj jag har känt, hade sju barn. Men tyvärr är det väl så idag, att de kvinnor som har förmågan ofta vill skaffa sig utbildning och göra någon form av karriär, och då blir det svårt att hinna med fler barn än två. Vilket gör att många av storfamiljerna har en mamma som inte hade någon karriär att offra från början.

    Vilket inte heller behöver vara fel om det är ett MEDVETET val alltså, men oftast idag är det ju inte det, utan det handlar om att kvinnan saknat driv, energi och ordningsförmåga att ta sig igenom skolan och slå sig in på arbetsmarknaden. Och den bristen på driv, energi och ordningsförmåga hänger tyvärr även med i hemmet, så att hon inte orkar hålla barnen rena och snygga, ge dem lagad mat på regelbundna tider, se till att de borstar tänderna, tvätta deras kläder innan andra ser att de behöver tvättas, passa tider för läkare, tandläkare, utvecklingssamtal och liknande, se till att de lär sig simma, se till att de inte hänger ute för länge om kvällarna eller stör grannarna, o.s.v..

    I de värsta fallen handlar det om en ensamstående mamma som lever på bidrag och har barn med flera olika män.

  • Dexter dot com

    Så länge man har tid och intresse att engagera sig till 100% i sina barn och råd att tillgodose alla deras behov är det valfritt hur många barn man skaffar. Tyvärr är det ju många som inte ens har tid och råd med ett barn, än mindre när dom separerar och blir ensamstående. 

  • Linnez

    WT är väl om kan har typ 4-5 barn utan utbildning och fast man
    Vi är nio syskon, tycker mina föräldrar skulle stannat på 3-4MAX för de gjorde inget bra jobb

  • annasv1980

    Max 3. Hur ska var och en annars hinna bli sedd och få egentid med föräldrarna. Hur stort har du råd att bo och hur många har du råd med? Tänkte du vara hemmamamma eller?

Svar på tråden Skaffa "för många" barn? Var går gränsen tycker ni?