• Phoenixa

    Sola topless eller inte

    Så vad säger ni gott folk- är det okej att en kvinna solar topless på en svensk badstrand? 

    Utomlands har jag stött på detta ofta och solar själv gärna topless, har gjort det på svenska stränder förut men aldrig fått kritik för det. Men igår när jag solade, låg jag topless, jag hade lagt mig på en avskild del av stranden med en stor "betongklump- 2 m hög) framför. Var alltså riktad mot denna. Inte en kotte.. bakom mig däremot låg folk 200 meter bort.. 

    Ett par i 45-50 års åldern går förbi mig och ska gå till den befolkade delen och mannen utbrister nedlåtande "ligger här och solar naken, så kan man väl för fan inte göra på en allmän strand"... jag blev förbannad och menade på hur det kan störa någon? Eftersom ingen annan låg där och solade. Och om det så gjort? -Varför i hela friden är en kvinnas bröst så stötande? Män har ju ingen topp- varför är det okej men inte en kvinna som solar topless? 

    Jag kommer att fortsätta sola topless- jag ser inte en kvinnas bröst som stötande, inte mer än alla de degiga håriga män som går omkring i sin bara bringa.. Så kan vi inte bara acceptera att vissa vill skyla sig, andra slippa bikiniranden. (OBS_ Jag har iaf Bikinitrosa på mig)  

    Undanbeder mig dryga kommentarer- var konstruktiva tack! Vore intressant att veta vad ni anser. 

  • Svar på tråden Sola topless eller inte
  • Haskel

    Jag som man tycker det är mer än okej. Jag anser att det blivit mer stirrande på badstränder än vad det var under 80-90 talet. Bröst är vackra och väcker nyfikenhet, men samtidigt så är det naturligt med nakenhet. Ett par nakna bröst är fina att se på, men det är inget att stirra på. Det är vad det är.

    En topp väcker däremot frågan och nyfikenheten om vad som döljer sig därunder.

    Det är inte förbjudet att sola/bada topless på allmän badstrand. Sen finns det alltid inskränkta människor som vill leka moralpoliser.

    Jag vill inte ha ett toplessmode för min skull. Men jag anser att det är vansinnigt att inte kvinnor törs eller "får" bada och sola som de vill.

  • Flunken
    Phoenixa skrev 2015-07-04 08:55:23 följande:

    Så vad säger ni gott folk- är det okej att en kvinna solar topless på en svensk badstrand? 

    Utomlands har jag stött på detta ofta och solar själv gärna topless, har gjort det på svenska stränder förut men aldrig fått kritik för det. Men igår när jag solade, låg jag topless, jag hade lagt mig på en avskild del av stranden med en stor "betongklump- 2 m hög) framför. Var alltså riktad mot denna. Inte en kotte.. bakom mig däremot låg folk 200 meter bort.. 

    Ett par i 45-50 års åldern går förbi mig och ska gå till den befolkade delen och mannen utbrister nedlåtande "ligger här och solar naken, så kan man väl för fan inte göra på en allmän strand"... jag blev förbannad och menade på hur det kan störa någon? Eftersom ingen annan låg där och solade. Och om det så gjort? -Varför i hela friden är en kvinnas bröst så stötande? Män har ju ingen topp- varför är det okej men inte en kvinna som solar topless? 

    Jag kommer att fortsätta sola topless- jag ser inte en kvinnas bröst som stötande, inte mer än alla de degiga håriga män som går omkring i sin bara bringa.. Så kan vi inte bara acceptera att vissa vill skyla sig, andra slippa bikiniranden. (OBS_ Jag har iaf Bikinitrosa på mig)  

    Undanbeder mig dryga kommentarer- var konstruktiva tack! Vore intressant att veta vad ni anser. 


    Hej!
    Jag tycker att det är bara att sola toppless hur mycket du vill!
    Bry dig inte om torra gubbar och kärringar...
  • Phoenixa

    Känner att folk får väl stirra eller titta om de vill, sola en topless så får man ta det. men kommentarer som den jag fick är oerhört onödiga, speciellt då jag ändå försökt visa lite hänsyn genom att lägga mig på en avskild plats på stranden. 

    Undrar bara när svensken ska sluta vara så bitter och fin i kanten. Detsamma gäller ju amning- som är en annan fråga men ändå. Tilläggas att jag själv är svensk ut i fingerspetsarna men trött på all negativitet gentemot varandra. 

    Tack för era inputs :) 

  • Anonym (Maria)

    Jag personligen tycker att var och en ska få göra som de vill. Sen tycker jag att det var bra att du la dig lite avsides eftersom det var en allmän strand. Men har kanske lite att göra med att jag är mamma till två hormonstinna tonårsgrabbar.

  • taquine

    Sola på du;) Jag badar gärna naken men väljer då såklart mina ställen där ingen kan uppfatta mig som stötande . Har också svårt att förstå hur ett par kvinnobröst kan vara stötande . Nu är jag såpass gammal att för 15-20 år sedan gick alla topless , inget konstigt med det men det verkar ha ändrats , för min egen bekvämlighet har jag dock top på mig på allmänna stränder 


    Goodness me
  • LaLola
    Phoenixa skrev 2015-07-04 08:55:23 följande:

    Så vad säger ni gott folk- är det okej att en kvinna solar topless på en svensk badstrand? 


    Självklart. Helt enkelt.
  • LaLola
    Anonym (Maria) skrev 2015-07-04 10:57:13 följande:

    Men har kanske lite att göra med att jag är mamma till två hormonstinna tonårsgrabbar.


    Vad har deras ålder med saken att göra?
  • taquine
    LaLola skrev 2015-07-04 11:34:03 följande:
    Vad har deras ålder med saken att göra?
    Faktiskt har sånt med saken att göra Lola , skulle aldrig drömma om att sola /bada naken med min tonårsson .. Helt fel i min bok men alla är vi olika;)
    Goodness me
  • LaLola
    taquine skrev 2015-07-04 11:44:04 följande:
    Faktiskt har sånt med saken att göra Lola , skulle aldrig drömma om att sola /bada naken med min tonårsson .. Helt fel i min bok men alla är vi olika;)
    Nä inte med kanske (pinsamt för de kanske) men jag trodde att hon menade att man inte ska sola toppless pga de tonårskillar som kan befinna sig på samma strand.
  • Kyrkby

    Nu skall jag knalla ner till Saltholmen och sträcka ut min blekfeta kropp.
    Den kommer inte ha en endaste klädesplagg på sig vid solandet och badandet.

    Skall njuta av att ligga naken och ha det skönt.

  • MrM81
    Phoenixa skrev 2015-07-04 08:55:23 följande:

    Så vad säger ni gott folk- är det okej att en kvinna solar topless på en svensk badstrand? 

    Utomlands har jag stött på detta ofta och solar själv gärna topless, har gjort det på svenska stränder förut men aldrig fått kritik för det. Men igår när jag solade, låg jag topless, jag hade lagt mig på en avskild del av stranden med en stor "betongklump- 2 m hög) framför. Var alltså riktad mot denna. Inte en kotte.. bakom mig däremot låg folk 200 meter bort.. 

    Ett par i 45-50 års åldern går förbi mig och ska gå till den befolkade delen och mannen utbrister nedlåtande "ligger här och solar naken, så kan man väl för fan inte göra på en allmän strand"... jag blev förbannad och menade på hur det kan störa någon? Eftersom ingen annan låg där och solade. Och om det så gjort? -Varför i hela friden är en kvinnas bröst så stötande? Män har ju ingen topp- varför är det okej men inte en kvinna som solar topless? 

    Jag kommer att fortsätta sola topless- jag ser inte en kvinnas bröst som stötande, inte mer än alla de degiga håriga män som går omkring i sin bara bringa.. Så kan vi inte bara acceptera att vissa vill skyla sig, andra slippa bikiniranden. (OBS_ Jag har iaf Bikinitrosa på mig)  

    Undanbeder mig dryga kommentarer- var konstruktiva tack! Vore intressant att veta vad ni anser. 


    Förstår inte riktigt varför de kommenterar på ett sånt sätt. Du har valt en avskild plats, och det är ju inte så att de måste lägga sig bredvid om de inte tycker det är ok. Trams av dem!

    Sola hur du vill är mitt tips. Enda "risken" borde väl vara att nån spanar lite, men det kanske man kan ta om man väljer att sola topless?
  • taquine
    Kyrkby skrev 2015-07-04 11:58:21 följande:

    Nu skall jag knalla ner till Saltholmen och sträcka ut min blekfeta kropp.
    Den kommer inte ha en endaste klädesplagg på sig vid solandet och badandet.

    Skall njuta av att ligga naken och ha det skönt.


    Dit ska jag också idag , då ses vi kanske  
    Goodness me
  • Kyrkby
    taquine skrev 2015-07-04 12:11:02 följande:
    Dit ska jag också idag , då ses vi kanske  
    Vad tyckte du om de fyra mörka killarna som satt och skränade vid bänken nere vid badstegen ?

    Är man på ett naketbad, då sitter man inte fullt påklädd och skriker och skränar.
  • Havstroll

    Här i södra Frankrike visas det tuttar. Alla åldrar, storlekar, sladdriga, hängiga, toppiga, fasta.. Störtskönt!

  • Phoenixa
    Havstroll skrev 2015-07-04 23:37:01 följande:

    Önskar att det var så i Svea med. Eller i Norge för all del
    Alla människor är vackra.


    Kunde inte hålla med mer! 

    Tack för allas svar! :)
  • Anonym (Å)

    Självklart.

    De som störs behöver inte titta.

    Själv solar jag inte alls , så inte topless heller , men störs inte av att andra gör det givetvis.

Svar på tråden Sola topless eller inte